آفتاب

کاوش کهن‌ترین استقرار شناخت شده بشری در جیرفت

کاوش کهن‌ترین استقرار شناخت شده بشری در جیرفت

کهن ترین استقرار شناخت شده بشری در حوزه جیرفت مورد کاوش باستانشناسان قرار گرفت.

"علی مهاجری" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، با اعلام این خبر گفت: این استان دارای بیش از 2 هزار محوطه و تپه باستانی است که کاوش در هر یک از انها سهم بزرگی در مطالعات باستان شناسی، شناسایی هویت فرهنگی و استقراهای انسانی مناطق جنوبی کشور ایفا می کند.

وی از آغاز کاوشهای باستانشناسی حوزه هلیل رود خبر داد و افزود: تا کنون بیش از 10 فصل کاوش در حوزه هلیل رود و به سرپرستی دکتر مجید زاده، دکتر چوبک و نادرعلیدادی سلیمانی انجام گرفته است که خوشبختانه بعد از چندین سال، فصل دیگری از کاوشها در این حوزه فرهنگی آغاز شده که رو به اتمام نیز است.

مهاجری با اشاره به اینکه این فصل از کاوش در دشت اسفندقه جیرفت در حال انجام است، بیان کرد: نخستین فصل کاوش‌های باستانشناسی پیش از تاریخ اسفندقه جیرفت با کاوش تپه گاوکشی ازنیمه اول تیرماه آغاز شد و در هفته اول مردادماه سال جاری نیز به پایان می رسد.

"نادر علیدادی سلیمانی "سرپرست هیأت باستان‌ شناسی پیش از تاریخ دشت اسفندقه جیرفت درادامه این مطلب با اشاره به اینکه هیات باستانشناسی با ایجاد چهار کارگاه کاوش، به پژوهش باستانشناسی تپه گاوکشی پرداخت، افزود: در این فصل از کاوش یک کارگاه با هدف لایه نگاری و آگاهی از ابزار استقراری تپه باز شد که به شناخت نسبی از لایه های فرهنگی تپه پی بریم.

علیدادی سلیمانی شناخت ادوار استقراری و لایه نگاری فرهنگی- استقراری تپه گاوکشی را یکی از اهداف این کاوش دانست و اظهار کرد : آگاهی از جریان شکل گیری نخستین استقرارهای انسانی دشت اسفندقه، شیوه معیشت ساکنان دشت در ادوار باستانی، رژیم غذایی ساکنان و مطالعه گونه های گیاهی و حیوانی بجا مانده را از دیگر اهداف بیان کرد.

وی تصریح کرد: ارتباطات درون و برون منطقه‌ای دشت اسفندقه جیرفت با مناطق پیرامون برپایه شواهد بدست امده و آگاهی یافتن از مسکن، اقتصاد، فرهنگ و هنر ساکنان دشت در دوره باستان برپایه آثار را نیز از مهمترین اهداف این فصل از کاوش عنوان کرد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی پیش از تاریخ اسفندقه شهرستان جیرفت بیان کرد: برپایه یافته‌ها و داده‌های فرهنگی از جمله سفالهای بدست آمده در نخستین فصل کاوش، استقرار در تپه گاو کشی اسفندقه جیرفت به دوره نوسنگی برمی گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تپه باستانی گاو کشی به فاصله 70 کیلومتری غرب شهر جیرفت و در دشت اسفندقه واقع شده است.

انتهای پیام

کد N409995

وبگردی