آفتاب
استاد دانشگاه بیروت در گفتگو با مهر:

حکام عرب "فلسطین" را به بقا در قدرت فروخته‌اند/چرا امام خمینی روزی را به نام قدس نامید

حکام عرب "فلسطین" را به بقا در قدرت فروخته‌اند/چرا امام خمینی روزی را به نام قدس نامید

دکترعلی نورالدین استاد دانشگاه بیروت تاکید کرد: می‌توان با قاطعیت گفت که ایران از تمامی کشورهای عربی در ایستادگی فعلی و عملی از فلسطینیان و مسئله فلسطین سبقت گرفته است و این مسئله در عرصه عملی و موضع گیری در محافل بین المللی آشکار و واضح است.

این روزها فلسطین روزهای غم انگیزی را تجربه می کند. در آستانه روز جهانی قدس همچنان حملات رژیم صهیونیستی علیه غزه و ریختن خون مردم بی گناه فلسطین در میان سکوت جامعه بین المللی و اعراب ادامه دارد. روز جهانی قدس امسال با سالهای گذشته از همین جهت متفاوت شده و در همین راستا با "علی یوسف نورالدین" استاد تاریخ اسلامی در دانشگاه بیروت گفتگویی داشتیم و از وی درباره اهمیت روز جهانی قدس و تاثیر آن در شرایط کنونی بر تحولات فلسطین به ویژه باریکه غزه سوال کردیم. آنچه در ادامه می آید حاصل این گفتگوست.

*خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: در ابتدا می خواهم از شما درباره شرایط فعلی غزه و حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه این باریکه طی 17 روز اخیر سوال کنم. با توجه به این وضعیت شرکت پرشور مسلمانان ایران و دیگر کشورهای جهان در روز قدس چه پیام و اهمیتی می تواند داشته باشد؟

- علی یوسف نورالدین: ملت ایران از گذشته های دور در کنار ملل عربی در خدمت اسلام و مسلمین فعالیت کرده است. حتی زبان فارسی نیز در کنار زبان عربی در گذشته های دور در خدمت گسترش اسلام قرار داشته است تا جایی که این دو زبان برای یک دین واحد خدمت کردند. به طور کلی همگامی ایران و اعراب در طول تاریخ موجبات ایجاد عصر طلایی اسلامی را به وجود  آورد.

و این ملت ایران است که مجددا در عصر نوین جهانی به ویژه پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری "امام روح الله خمینی"  (ره) آنها در کنار کشورهای عربی در حمایت از مسائل مهم جهان اسلام به ویژه قضیه فلسطین قرار گرفتند. حتی می توان با قاطعیت گفت که ایران از تمامی کشورهای عربی در ایستادگی فعلی و عملی از فلسطینیان و مسئله فلسطین سبقت گرفته است و این مسئله در عرصه عملی و موضع گیری در محافل بین المللی آشکار و واضح است.

همچنین اقدام امام خمینی (ره) در اعلام روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان هر سال به عنوان روز جهانی قدس، در واقع اقدامی ویژه برای تبدیل این روز به یک جایگاه مهم برای توجه ویژه و موثر جهانیان به مسئله فلسطین و به پاخاستن مردم در حمایت از مسئله فلسطین بوده است. به ویژه در این ایام که باریکه غزه با جنگ ویران کننده رژیم صهیونیستی در سایه سکوت ننگین اعراب مواجه است، روز جهانی قدس بزنگاه اساسی و مهمی برای تحرک وجدانهای بیدار و منصف برای پشتیبانی از مسئله فلسطین است.

*نظر شما درباره تفاوت روز جهانی قدس امسال با سالهای گذشته چیست. آیا جامعه جهانی و به ویژه آمریکا و کشورهای اروپایی و اعراب مشارکت مردمی در این رویداد بین المللی تحمل می کنند؟

- باید تاکید کنم بر این مسئله که روز جهانی قدس امسال، اهمیتی استثنایی و بسیار بیشتری از سالهای گذشته دارد و می تواند ملتهای جهان را به حمایت از مسئله فلسطین ترغیب نماید. به ویژه اینکه در شرایط فعلی سران عرب حمایت از فلسطین را به ثمن بخس بقا در تاج و تخت متعفن خود فروخته اند. آنها در سایه شیطان بزرگ و قدرتهای استکباری جهان از اسرائیل در نسل کشی فلسطینیان محاصره شده به ویژه در باریکه غزه حمایت می کنند.

وضعیت فلسطینیان هم اکنون به مانند ایتامی است که بر سر سفره های انسانهای پلید و زشت سیرت حضور دارند. در این شرایط ایران به تنها حامی و پشتیبان فلسطین تبدیل شده است. تاریخ بشریت نیز با نوشته هایی از طلا باید این واقعیت را ثبت کند که ایران در زمانی که اعراب از حمایت فلسطین دست کشیدند، به حمایت از این مسئله اساسی جهان و قلب تپنده آن یعنی "قدس شریف" برخاست. روزجهانی قدس نیز هم به منزله یک خورشید تابان است که  مسیر مبارزات فلسطینیان برای بازپس گرفتن فلسطین و قدس را روشن می کند  و هم از طرفی همچون آتشی سوزان است که تمامی دشمنان اسلام و فلسطین را می سوزاند.

*به عنوان سوال پایانی درباره موضوعی می خواهم بپرسم که این روزها همه مردم کشورهای عربی را آزرده خاطر کرده و آنها را دچار یاس و ناامیدی شدید از حاکمان خود کرده است. واقعا دلیل سکوت کشورهایی نظیر عربستان سعودی، قطر و البته مصر در قبال این تهاجم وحشیانه و همه جانبه صهیونیستها به غزه چیست؟

- این مسئله بر هیچ کس پوشیده نیست که تمامی حکام عربی بدون استثنا، ساخته قدرتهای استکباری جهان هستند که بر ملل عربی حکمرانی می کنند. ما در اینجا فقط شاهد یک خیمه شب بازی که یک عروسک جای خود را به عروسک دیگر می دهد هستیم. آیا شما عروسکی را سراغ دارید که خودش بتواند روی حرکاتش کنترل داشته باشد و آزادنه هر تصمیمی می خواهد بگیرد؟ آیا غلامی را دیده اید که بر خلاف امر ارباب خود عمل کند؟

حکام عرب فقط آنچه را سرورانشان دستور می دهند اجرا می کنند، دستورات سروران آنها در راستای پروژه جنبش جهانی صهیونیسم قرار دارد که همه چیز را در خدمت اسرائیل می‌خواهد. تعجبی ندارد که شاهد حاکمانی در کشورهای عربی باشیم که به ملت و دین خود خیانت می کنند و از رژیم غاصب و اشغالگر فلسطین در جنگ علیه غزه و در سال 2006 در جنگ علیه لبنان حمایت می کنند. تعجبی ندارد که این گونه حاکمان در قبال فلسطین و نهر خونینی که در غزه از رگهای پاره شده کودکان، زنان و کهناسلان به راه افتاده سکوت کنند و موضعی در این حد خفت بار اتخاذ نمایند. در اینجا البته نباید روابط دیرینه اکثر حکام عرب به ویژه عربستان سعودی و قطر را با رژیم صهیونیستی فراموش کنید.

----------------------------------
مصاحبه : محمدعلی تخت رونده

کد N409893

وبگردی