آفتاب
سفیر و نماینده دائم کشورمان در دفتر اروپایی سازمان ملل:

جامعه بین‌الملل سریعا نسبت به پایان دادن جنایات رژیم صهیونیستی اقدام کند

جامعه بین‌الملل سریعا نسبت به پایان دادن جنایات رژیم صهیونیستی اقدام کند

سفیر و نماینده دائم کشورمان در دفتر اروپایی سازمان ملل با محکومیت شدید نقض گسترده و نظام مند حقوق بین الملل توسط رژیم صهیونیستی در حمله به نواز غزه به شدت از کشتار بیش از پانصد نفر از زنان وکودکان و مجروح شدن بیش از سه هراز و پانصد غیرنظامی طی حملات گسترده این رژیم انتقاد کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نذیری اصل در ژنو طی سخنانی در جایگاه ریاست جنبش غیر متعهدها در نشست ویژه شورای حقوق بشر که با هدف محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین بویژه نواز غزه برگزار شد، با تاکید بر این‌که تداوم حملات مذکور صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را به خطر می اندازد، از جامعه بین المللی خواست تا سریعا نسبت به پایان دادن به جنایات این رژیم علیه مردم فلسطین و توقف سریع حملات گسترده و همچنین رفع تحریم های نواز غزه و سایر سیاست های غیرقانونی خود که نقض فاحش حقوق بین الملل است، اقدام کنند.

سفیر کشور مان در ادامه ضمن ابراز ناامیدی شدید اعضای جنبش در خصوص قصور شورای امنیت سازمان ملل متحد در اجرای مسئولیت های خود بر اساس اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد ، از شورا خواست تا هرچه سریع تر نسبت به پایان دادن به اقدامات غیر قانونی این رژیم با هدف حمایت از شهروندان بی گناه فلسطینی اقدام کند.

نذیری اصل همچنین با اشاره به مسئولیت شورای حقوق بشر، از آن خواست تا فورا نسبت به اعزام یک کمیسیون تحقیق مستقل بین المللی با هدف بررسی موارد نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین بویژه نواز غزه با هدف شناسایی مسئولین این جنایات و پایان دادن به بی کیفری مسببین آن، اقدام نماید.

در خواست از کلیه ارکان مرتبط سازمان ملل بویژه گزارشگران ویژه مربوطه از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل در خصوص سرزمین های اشغالی فلسطین جهت جمع آوری اطلاعلات و گزازش دهی به شورای حقوق بشر،از دیگر محورهای سخنان نذیری اصل در این نشست بود.

پایان بخش سخنان رئیس جنبش غیر متعهدها، ابراز تسلیت عمیق و همددی با مردم فلسطین و تاکید مجدد بر حمایت بی دریع اعضای جنبش با مردم فلسطین و حمایت از تلاش آنان در کسب حقوق لاینفک خود و نیل به عدالت و صلح بود.

شایان ذکر است در حالی که حملات رژیم صهیونیستی در طول هفته های گذشته به شدت علیه مردم بی دفاع غزه ادامه یافت، کشورهای حامی رژیم صهیونیستی تلاش عمده ای را برای بی تحرکی سازمان‌های بین المللی طی روزهای گذشته به اجرا گذاشتند.

متعاقب سکوت و بی تفاوتی و عدم اقدام جدی شورای امنیت در خصوص جلوگیری از حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع غزه، کشورهای عضو گروه عدم تعهد به ریاست جمهوری اسلامی ایران و گروه سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب تلاش یکپارچه ای را برای برجسته نمودن اقدام های سبوعانه رژیم اسراییل در چارچوب شورای حقوق بشر بعمل آورند.

طی هفته جاری نشست سفرای عدم تعهد درژنو به ریاست ایران و همچنین سازمان همکاری اسلامی به ریاست پاکستان برگزار شد.

طی نشست سفرای عدم تعهد اقدام های مشخصی توافق و باجرا گذاشته شد که در زمره مهمترین آنها، درخواست برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر در ژنو بود.

گفتنی است به محض تصمیم گروه های منطقه ای برای حمایت از برگزاری نشست ویژه شورای حقوق بشر، رایزنی های فشرده برای کسب حد نصاب لازم برای برگزاری این نشست از طریق حمایت حداقل 16 کشور از 47 کشور عضو شورا بعمل آمد.

نهایت این‌که علیرغم فشارهای سیاسی گروه غرب و حامی رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از برگزاری نشست، نشست مذکور روز چهارشنبه 1 مرداد ماه 1393 برگزار شد.

در پایان نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، قطعنامه ای ارائه شده از سوی پاکستان از طرف سازمان همکاری های اسلامی تحت عنوان« تضمین احترام به حقوق بین الملل در اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت المقدس شرقی» با 29 رای مثبت در مقابل 1 رای منفی دولت امریکا و 17 رای ممتنع (از جمله 13 رای مربوط به سیزده عضو اتحادیه اروپا در شورای حقوق بشر)، به تصویب چهل و هفت عضو شورای مذکور رسید. از جمله نکات مهم مندرج در پیش نویس قطعنامه مذکور، درخواست اعزام کمیسیون تحقیق بین المللی به سرزمین های اشغالی برای بررسی و گزارش دهی به شورا در خصوص کلیه موارد نقض حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه بین المللی در سرزمین های اشغالی فلسطین است، درخواست از دولت سوئیس بعنوان امین کنوانسیون های چهار گانه ژنو، جهت برگزاری کنفرانس طرفین ذیربط کنوانسیون چهارم ژنو در خصوص اقدام این رژیم در اراضی اشغالی فلسطین، از دیگر موارد مندرج در قطعنامه مذکور است.

به نظر می رسد ناکامی شورای امنیت به عنوان نهاد عهده دار صلح وامنیت بین المللی در قضیه غزه بیش از پیش ضرورت استفاده از ظرفیت سایر نهادهای بین المللی برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی را مورد توجه قرار داد، از این‌رو می توان گفت نشست ویژه شورای حقوق بشر برغم فشار سیاسی متحدین این رژیم، بنوبه خود کم نظیر و بی سابقه بود.

انتهای پیام

کد N409792

وبگردی