آفتاب
‌عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه :

روز قدس، ابتکار امام خمینی(ره)در حمایت از مظلومان بود

روز قدس، ابتکار امام خمینی(ره)در حمایت از مظلومان بود

‌عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: روز قدس، ابتکار امام خمینی(ره) در حمایت از مظلومان در برابر ظالمان بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه قم، حجت الاسلام ناصر رفیعی در جمع نمازگزاران و روزه داران در حرم مطهر حضرت معصومه(س)با تاکید بر حضور همه جانبه در راهپیمایی روز قدس افزود: روز قدس وظیفه مهم ماست که در دفاع از مظلومان در راهپیمایی شرکت کنیم؛ چرا که روز قدس ابتکار امام خمینی(ره) در حمایت از مظلومان در برابر ظالمان بود.

وی اظهار داشت:جنایات صهیونیست ها آنقدر شدت یافته که حتی کسانی که خود دستی بر آتش دارند نیز معترض شده‌اند.

رفیعی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیات 23 و 24 سوره حدید گفت:این آیات درباره مذمت بخل سخن می گوید و از کسانی که بخل دارند و دیگران را به بخل دعوت می کنند می خواهد این صفت مذموم را کنار بگذارند.

عضو هیات علمی جامعة المصطفی العالمیه افزود:خداوند نیازی به انفاق بندگان خود ندارد و او بی نیاز از ثروت و مال دنیاست تنها در انفاق و دوری از بخل ورزیدن به سعادت دست یابند.

وی با ذکر برخی از روایات در مذمت بخل عنوان کرد:امام علی(ع) در حدیثی فرمودند که از 6 گروه شگفت زده و متعجب می باشد که یکی از این گروه‌ها افراد بخیل هستند که با ترس و هراس از دست دادن ثروت و فقر خود را در شرایط فقر و نداری قرار می دهد.

رفیعی تصریح کرد: افراد بخیل حتی لذت چشیدن ثروت خود در آینده را از دست خواهند داد زیرا طبق روایات اموال و ثروت افراد بخیل گرفتار حادثه و یا نصیب وارث می شود همچنین مطابق با احادیث ائمه اطهار(ع) فرد بخیل اگر چه مانند فقرا زندگی می کند اما در قیامت همچون ثروتمندان مواخذه و بازخواست می شود.

وی سخاوت و بخشندگی را از ویژگی مهم انبیای الهی و ائمه اطهار(ع) برشمرد و اظهار داشت:سیره امامان معصوم(ع) وقف در راه خدا و توجه به نیاز فقیران و تنگدستان بود و همواره درباره کنار گذاشتن بخل سخن می گفتند زیرا بخل خود سرمنشا بسیاری از عیوب همچون حرص و سوء ظن می باشد.

این استاد عالی حوزه درباره اهمیت سخاوت نیز گفت:روزی حضرت یحیی از شیطان سوال کرد که محبوب ترین و منفورترین فرد در نزد تو چه کسی است و شیطان پاسخ داد مومن بخیل نزد من محبوب است چرا که با بخل خود ایمانش را از دست خواهد داد اما از گناهکار سخاوتمند بیزارم زیرا با سخاوتی که دارد گناه را کنار خواهد گذاشت.

وی ادامه داد:بخل ورزیدن تنها در مسائل مالی نیست و عده ای در حمایت از مظلومان نیز بخل دارند برای نمونه و عده ای هم حاضر به شرکت در رای دادن و راهپیمایی نیستند و در رابطه با دفاع از کشور و مسلمانان جهان بخل می ورزند و یا اگر کسی برای دفاع از فلسطین در راهپیمایی حضور پیدا نکند بخل ورزیده است.

رفیعی با قرائت آیه 120 سوره توبه درباره اهمیت عمل صالح نیز بیان داشت:انسان در عمل صالح انجام دادن نیز نباید بخخل بورزد که طبق این آیه 5 کار عمل صالح است که شامل تحمل تشنگی، سختی و شفقت کشیدن، گرسنگی، راه رفتن و تیر خوردن در راه خدا است.

انتهای پیام

کد N409762

وبگردی