آفتاب

75 پناهجوی خارجی در ترکیه دستگیر شدند

75 پناهجوی خارجی در ترکیه دستگیر شدند

آنکارا - ایرنا - 75 پناهجوی خارجی که بطور غیرقانونی قصد خروج از ترکیه را داشتند به دست نیروهای امنیت مرزی این کشور دستگیر شدند و طبق قوانین جدید ترکیه از این کشور اخراج می شوند.

به گزارش ایرنا، مرزبانان ترکیه شب گذشته 66 پناهجو را که گفته شده است قصد داشتند به طور غیرقانونی از این کشور خارج شوند، دستگیر کردند. این افراد از اتباع ایران، افغانستان، سوریه و میانمار می باشند.

خبرگزاری آناتولی پنجشنبه گزارش داد این عده بعداز طی مراحل قانونی از ترکیه اخراج می شوند.

این خبرگزاری در خبر دیگری از منطقه بالیک اسیر واقع در غرب ترکیه گزارش داد که نیروهای گارد ساخلی ترکیه 9 پناهجوی خارجی را که قاچاقچیان انسان آنها را به جزیره گونش در نزدیکی سواحل ترکیه رها کرده بودند، دستگیر کرده اند.

دو تن از این افراد تبعه ایران و هفت نفر تبعه افغانستان می باشند. این افراد قصد داشتندبه یونان بروند که قاچاقچیان انسان آنها را به نام جزیره یونانی، در نزدیکی سواحل ترکیه در جزیره گونش رها کرده اند.

بنابراین گزارش، افراد دستگیر شده بلافاصله از ترکیه اخراج شدند.

اتحادیه اروپا که مبارزه گسترده ای را برای ممانعت از ورود مهاجران غیرقانونی به این قاره شروع کرده است، اخیرا و بعد از مذاکرات طولانی با ترکیه، دولت آنکارا را به انعقاد قرارداد بازپس گیری مهاجران غیرقانونی که با استفاده از خاک این کشور به کشورهای اروپایی متواری می شوند، متقاعد کرده است.

با امضای این موافقتنامه ترکیه متعهد شده است این پناهجویان را تحویل گرفته و به کشوری که از طریق آن وارد ترکیه شده اند، بازگرداند.

اتحادیه اروپا در مقابل ضمن کمک به ترکیه در این فرایند، در یک دوره سه ساله عملکرد ترکیه در مبارزه با قاچاق انسان به اروپا را بررسی کرده و به طور مرحله ای مقررات روادید ورود برای اتباع این کشور به کشورهای عضو اتحادیه را لغو خواهد کرد.

به گفته ناظران آگاه در آنکارا، در ماههای اخیر همسو با اجرایی شدن این قرارداد و افزایش کنترل ها در مبادی مرزی ترکیه، در ورود و خروج غیرقانونی پناهجویان خارجی به ترکیه نسبت به سالهای اخیر، کاهش به چشم می خورد.

مقامات ترکیه ابراز امیدواری کرده اند اجرایی شدن این قانون، نقش بازدارندگی خوبی در مقابل فعالیتهای قاچاقچیان انسان در این کشور بازی کند.

خاورم/2011**1144**1392
کد N409681

وبگردی