آفتاب

رزمایش مشترک هند، آمریکا و ژاپن دراقیانوس آرام آغاز شد

رزمایش مشترک هند، آمریکا و ژاپن دراقیانوس آرام آغاز شد

دهلی نو - ایرنا - نیروهای دریایی هند،آمریکا و ژاپن بدون درنظر گرفتن اعتراض چین رزمایش دریایی مشترکی را از روز پنجشنبه در اقیانوس آرام آغاز کردند.

به گزارش ایرنا، منابع هندی امروز از آغاز این رزمایش که از آن به عنوان ˈمالابرˈ یاد می شود، خبر دادند. چین در گذشته نسبت به شرکت ژاپن و دیگر کشورها در رزمایش مالابر که پیشتر بین آمریکا و هند شکل گرفته ، اعتراض کرده بود.

این رزمایش دریایی پیچیده که در اقیانوس آرام انجام می گیرد، در محدوده غربی دریای چین است.

ناو هواپیمابر هسته ای نیروی دریایی آمریکا به نام ˈیو اس اس جورج واشنگتنˈ نیز در این رزمایش مشترک شرکت دارد. همچنین دو فروند هواپیما جنگی از نوع آبی-خاکی ساخت آمریکا که پیشنهاد خرید آن به هند نیز داده شده در این رزمایش حضور دارند.

خبرگزاری پی تی آی به نقل از مقام های نیروی دریایی هند نوشت: هند با سه فروند ناو خود در این تمرین نظامی شرکت کرده است . این سه فروند ناو جنگی هند هفته گذشته در رزمایشی با نیروی دریایی روسیه شرکت داشته اند.

نیروی دریایی ژاپن نیز با دو فروند شناور تخریبگر در رزمایش مشترک با هند و آمریکا حضور یافته است.

این رزمایش از شهر بندری ساسبوی ژاپن آغاز شد و سپس نیروی دریایی سه کشور به سمت آب های آزاد اقیانوس آرام می روند تا مرحله دوم تمرین نظامی خود را انجام دهند. رزمایش مشترک مالابر شش روز طول خواهد کشید.

هند و آمریکا از سال 1992 تاکنون 17دور از سری رزمایش های مالابر را به انجام رسانده اند. در سال 2007 ژاپن، استرالیا و سنگاپور نیز در این مانور حضور داشتند که به اعتراض دولت چین انجامید.

سال گذشته پس از دیدار نخست وزیر هند از ژاپن و دیدار متقابل نخست وزیر ژاپن از هند، دهلی نو با حضور این کشور که دارای اختلاف های سرزمینی با چین است در رزمایش مالابر موافقت کرد.

آساق ** 2165 ** 275 **
کد N409674

وبگردی