آفتاب

نامه کمیته حقوقی جمعیت دفاع ازملت فلسطین به بان کی مون/ شما مقام تشریفاتی نیستید

نامه کمیته حقوقی جمعیت دفاع ازملت فلسطین به بان کی مون/ شما مقام تشریفاتی نیستید

کمیته حقوقی جمعیت دفاع از ملت فلسطین در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه مقام وی مقامی تشریفاتی نیست، خواستار آن شد که وی مجمع عمومی، شورای امنیت سازمان ملل، دادستان دیوان کیفری بین المللی، شورای حقوق بشر و غیره را تهییج و ترغیب، برای توقف جنایات در غزه و شناسایی عاملان آن کند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، در نامه کمیته حقوقی جمعیت دفاع از ملت فلسطین به بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است :

جناب آقای بان کی مون

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد

با سلام و احترام

بیش از دو هفته است که رژیم اشغالگر قدس با بمباران هوایی ، زمینی و دریایی نواحی مختلف غزه را زیر حملات وحشیانه خود قرار داده است که باعث شروع جنگی دیگر که معلوم نیست تحت عنوان چند روزه نام گیرد، شده است. طبیعتا نیروهای مقاومت غزه به عنوان دفاع از خود و مردم غزه با موشک های خود شهرهای اسرائیل را هدف قرار داده اند و متاسفانه جنگی کاملا نابرابر رخ داده است که از لحاظ استفاده از سلاح ها، تعداد کشته ها و زخمی ها، امکانات جنگی، نفرات، پشتیبانی و غیره طرفین، تفاوت های فاحشی وجود دارد منطقه غزه که حدود 7 سال است در محاصره کامل قرار دارد و محروم از دریافت انواع مایحتاج ضروری زندگی است برای سومین بار جنگی گسترده و خانمانسوز بر او تحمیل می شود که در جنگ اخیر تاکنون متحمل بیش از 700 کشته، چهار هزار زخمی را در بدترین شرایط شده اند، اهداف غیر نظامی نظیر مساجد، بیمارستانها، مدارس، خانه ها و غیره از همه سو با بمباران های هوایی، حملات توپخانه ای و موشکی، از طریق خشکی و دریا مورد حمله قرار گرفته و چند روزی است که علاوه بر این حملات، حمله زمینی گسترده ای علیه مردم مظلوم غزه آغاز گردیده است.

در این حملات نه شبه نظامیان مقاومت غزه بلکه مردم غیر نظامی آن که تعداد زیادی از آنان را کودکان، زنان و سالخوردگان تشکیل می دهد مورد آسیب قرار گرفته اند به ویژه می توان به کشتار کاملا عامدانه و حساب شده در منطقه شجاعیه و خزاعه اشاره کرد که عده زیادی در آنجا کشته و زخمی شده اند و آب و برق آن قطع شده است.

چنین وضعیتی نقض فاحش مقررات بین المللی را به بدترین شکل نشان می دهد که در واقع مجموعه ای از جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی، نسل کشی و عملکرد خلاف دولت اشغالگر در وظایف قانونی خود می باشد. به لحاظ نقض فاحش تعهدات بین المللی برای حفظ وجود انسانها و کشتار بی رحمانه آنان و نیز نقض فاحش تعهدات بین المللی برای تضمین حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود و نیز حفظ محیط زیست آنان، این رژیم مرتکب جنایت علیه بشریت در غزه شده است.

از طرف دیگر در ارتباط با انجام جرم بین المللی جنایت جنگی، رژیم اشغالگر قدس با هدف قرار دادن اهداف و افراد غی نظامی، نظیر بمباران شهرها، مساجد، بیمارستانها، مدارس و خانه هاو کشتار انسانها و خانوادهها اعم از کودک ، زن، سالخوردگان و غیره، انجام حملات علیه بیمارستانها و به عبارتی حمله علیه مجروحان و نیز استفاده از سلاح های مختلف ممنوعه فسفری، شیمیایی و غیره مرتکب جنایات جنگی شده است و همچنان در حال ادامه این جرائم است. علاوه بر این به لحاظ وظیفه دولت اشغالگر که باید رفتار انسانی با مردم تحت قلمرو اشغال خود داشته و از آنان حمایت کند و آنان را مورد تنبیه و کیفر جمعی قرار ندهد و به اموال خصوصی آنان احترام بگذارد.

این رژیم اینگونه مقررات را نیز زیر پا گذاشته است. هر چند ممکن است گفته شود به لحاظ اقدام اسرائیل در سال 2005 این منطقه اشغال شده تلقی نمی شود ولی در عمل و با محاصره شدیدی که بر منطقه غزه حاکم است، اگر وضعیت آن اسف بار تر از سرزمین اشغالی نباشد، کمتر از آن نیست و در نهایت رژیم اشغالگر قدس در بیش از 60 سال گذشته به نوعی اقدام به نسل کشی فلسطینیان کرده که این هم برابر اساسنامه دیوان کیفری بین المللی دادگستری یک جرم بین المللی محسوب شده و قابل تعقیب می باشد.

متاسفانه رژیم اشغالگر قدس به بهانه های واهی، ضمن اینکه آغازگر این جنگ بوده است برای توجیه اعمال خلاف مقررات بین المللی خود بنابراین ادعا که نیرهای مقاومت و مردمی که از سرزمین خود حمایت می کنند تروریست هستند و اینکه بیمارستانها محل پرتاب موشکها هستند و غیره به خود اجازه می دهد که موجودیت غزه و همه امکانات انسانی و غیر انسانی آن را مورد آماج حملات خود قرار دهد.

در این راستا متاسفانه مجامع سیاسی و حقوقی بین المللی از جمله شورای امنیت، مجمع عمومی، شورای حقوق بشر و غیره در برابر چنین جنایات فاحش بین المللی مهر مسکوت بر لب زده و هیچ اقدام مادی و معنوی موثری انجام نمی دهند. از جمله تاسف بارتر مسافرت های اخیر جنابعالی است که به لحاظ مقام شغلی و انسانی خود باید با بی طرفی در جهت حفظ امنیت جهان از مظلومان و کسانی که حقوق آنان تضییع می شود اقدام کنید ضمن حمایت از رژیم اشغالگر قدس به نوعی مهر تایید بر جنایات وی می گذارید و می گویید: من هر وقت به اسرائیل سفر می کنم انرژی می گیرم و اکنون صدای موشکهایی که از غزه به اینجا می رسد را احساس می کنم.

اما جنابعالی متاسفانه کشتار فجیع کودکان، زنان و انسانهای غیر نظامی و بیگناه و خراب شدن خانه ها و بیمارستانها و مساجد در غزه را احساس نمی کنید. آیا نمی خواهید سفری هم به غزه کنید و شاهد کشتار انسان و انسانیت باشید؟ وقایعی که هم اکنون در غزه در حال وقوع است خاطر همه انسانها از هر دین، و مذهب و مسلک حتی یهودیان خداپرست را آزرده کرده و به درد آورده است که نمونه آن تظاهرات گسترده مردم در اکثر کشورهاست که مشاهده می کنیم. که البته همه خبرگزاری ها به آن نمی پردازند. این مسئولیت همه انسانها در هر قشر و گروهی است که در برابر این جنایات ساکت ننشسته و به اشکال گوناگون باید اقدامات لازم را انجام دهند.

جنابعالی به لحاظ پست مهمی که در سازمان ملل دارید برابر منشور ملل متحد دارای وظایفی هستید که از جمله تلاش برای برقراری صلح و امنیت می باشد. در این زمان، شما در برابر جنایاتی که هم اکنون در غزه در حال انجام است باید تلاش بیش از حد خود را انجام دهید و مجمع عمومی، شورای امنیت سازمان ملل، دادستان دیوان کیفری بین المللی، شورای حقوق بشر و غیره را تهییج و ترغیب، برای توقف این جنایات و شناسایی عاملان آن کنید. جامعه بین المللی باید در جهت تنبیه و مجازات عاملان جرایم مذکور برآید نه حمایت از آنان.

جنابعالی صرفا یک مقام تشریفاتی نیستید. در برابر تاریخ و انسانها مسئولیت دارید، باید در خدمت اکثریت مرد مظلوم و بی دفاع جهان باشید. نباید طوری عمل کنید که مردم جهان بگویند دبیر کل سازمان ملل در خدمت قدرتمندان است.

در پایان کمیته حقوقی جمعیت دفاع از ملت فلسطین که متشکل از حقوقدانان بین المللی برجسته هستند ضمن تشکر از زحمات و تلاشهای جنابعالی در جهت حفظ صلح و امنیت بین المللی از شما می خواهد که در این فرصت و با توانی که در اختیار دارید به وظیفه انسانی، سازمانی و حقوقی خود در این برهه حساس تاریخ عمل کنید و نام و یاد نیکی را از خود برای انسانها به جا بگذارید.

کمیته حقوقی جمعیت دفاع از ملت فلسطین

کد N409432

وبگردی