آفتاب

رسانه های غربی؛ ابزار صهیونیسم در غزه

رسانه های غربی؛ ابزار صهیونیسم در غزه

ارومیه - ایرنا - رسانه ها امروزه به ابزاری مهم، تاثیرگذار و غیرقابل انکار در رسیدن به اهداف دولت ها و حکومت ها تبدیل شده اند که این تاثیرگذاری با توجه به حاتم بخشی های صهیونیسم، در راستای اهداف این رژیم شوم در خاورمیانه بسیار آشکارتر است.

سی ان ان، بی بی سی، فاکس نیوز، یورو نیوز، دویچه وله از جمله خبرگزاری ها و شبکه های خبری هستند که شنیدن نام آنها، کلمه ای با نام غول رسانه ای را در ذهن جهانیان متبادر می کند که این نام، توان رسانه ای این بنگاههای خبری بزرگ در جهان را می رساند.

البته در برهه های مختلف و به ویژه در جنگ ها و فتنه های صورت گرفته در خاورمیانه، این خبرگزاری های به ظاهر مستقل و آزاد، پا را از فعالیت رسانه ای آزاد فراتر نهاده و خود را طرفدار یکی از دو طرف به صورت کاملا نامحسوس جلوه داده اند که نشانه آن نیز در بسیاری موارد، مبرهن و آشکار است.

این نشانه ها در سالهای اخیر کم نبوده اند و می توان دهها مورد از آن را ذکر کرد ولی مهمترین آنها، جنگ های صورت داده شده توسط آمریکا در خاورمیانه اعم از جنگ های عراق، افغانستان، جنگ های رژیم صهیونیستی در مقابل حزب الله لبنان و مقاومت فلسطین، فتنه داعش در سوریه و عراق و همچنین اعتراضات داخلی در عربستان و بحرین است.

در نگاهی گذرا به آخرین وضعیت این شبکه های خبری، موضع آنان در قبال موضوع غزه نشان داده می شود:

سایت خبری بی بی سی که در ادعا، خود را از تمام خبرگزاری ها و شبکه های خبری دنیا بالاتر می داند، در صفحه نخست خود، اثری از جنگ نابرابر صهیونیست ها در مقابل مقاومت فلسطینی ندارد و تیتر یک آن، به آغاز مسابقات ورزشی کشورهای مشترک المنافع مربوط می شود.

در بخش سیاسی این سایت نیز در نگاهی به عنوان خاورمیانه، مهمترین خبر به موضوع بازگشت پروازها به فرودگاه تل آویو بر می گردد که موضوعی جانبی در جنگ نابرابر غزه به شمار می رود.

این تلاش شبکه خبری بی بی سی نشان می دهد که می توان این شبکه را یکی از مهمترین پشتیبانان صهیونیست های قصاب دانست.

شبکه خبری یورونیوز نیز که تلاش می کند سبکی بی طرفانه در مواضع مختلف داشته باشد، تنها اخباری کوتاه از غزه ارائه می کند و تمام تلاش خود را معطوف به شناسایی تونل های زیرزمینی نیروهای مقاومت کرده است.

این شبکه خبری، اخباری تکراری در بخش های مختلف خبری نشان می دهد و در برخی موارد نیز، آیین های بومی کشورهای آمریکای لاتین و شوهای مد و لباس در نقاط مختلف اروپا و همچنین مشکوک بودن حمله موشکی به هواپیمای مالزیایی، زمان این شبکه را به خود اختصاص می دهد.

حال آنکه در هواپیمایی مالزیایی حدود 300 نفر کشته شدند ولی در غزه، علاوه بر کشته شدن افزون بر 600 نفر، چند هزار نفر نیز مجروح و چند ده هزار نفر آواره شده اند.

سایت خبری دویچه وله آلمان نیز به دو خبر کوتاه و البته جانبدارانه از رژیم صهیونیستی در خصوص جنگ غزه اشاره کرده و بر تلاشهای دیپلماتیک و مثلا ˈپدرمآبانهˈ ایالات متحده آمریکا و سازمان ملل متحد برای آتش بس در این جنگ توجه کرده است.

در سایت خبری سی ان ان نیز وضعیت همچون دیگر سایت های خبری است و در این سایت، خبر نخست در خصوص موضوع جنگ نابرابر صهیونیست ها در غزه، به سخن مادر نوجوان صهیونیست کشته شده در ابتدای جنگ غزه که بهانه اصلی این جنگ نیز شده است، می پردازد و حق را به گونه ای دیگر جلوه می دهد.

این مادر نوجوان به اصطلاح قربانی، خواستار آتش بس در جنگ غزه شده و این آتش بس را نیز از مقاومت کنندگان غزه طلب کرده است.

هرچند عکس نخست این رسانه غربی در خصوص موضوع حماس نیز بسیار بحث برانگیز است چراکه چهره ای بسیار خشن از رزمندگان حماسی به تصویر کشیده که در نگاه نخست، بسیار وحشت آور به نظر می رسد.

سایت خبری فاکس نیوز نیز بدون توجه به وضعیت انسانی بسیار وحشتناک در غزه، در صفحه نخست خود اثری از این جنگ نابرابر ندارد و تیتر نخست خود را نیز به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اختصاص داده و در مقابله با اوباما تیتر زده است.

در دیگر سایت ها و خبرگزاری های اروپایی و آمریکایی نیز که غالبا همسو با سیاست های صهیونیسم هستند، روایتی شبیه به این خبرگزاری ها و شبکه های خبری وجود دارد.

این تلاش رسانه ای غربی ها برای سانسور کردن اخبار جنگ صهیونیست ها علیه مردم بی دفاع غزه و یا طرفداری نامحسوس از تلاشهای اسراییلی ها در کنار معکوس جلوه دادن برخی حقیقت ها، نشان از جایگاه رسانه های غربی در رسیدن صهیونیست ها به اهداف خود دارد.

تردیدی نیست که این تلاش رسانه ای غربی ها، باید با تلاش رسانه ای و خبری رسانه های حقیقت گو خنثی شود تا حقایق خبری منطقه حساس خاورمیانه به ویژه در جنگ صهیونیست ها در مقابل مردم بی دفاع غزه به اطلاع مردم جهان برسد که در این صورت می توان امید زیادی برای دفاع جهانی از مردم بی دفاع فلسطین داشت که البته در نزدیک به سه هفته گذشته، این خبر رسانی به خوبی شکل گرفته و نتایج خوبی نیز در دفاع جهانی از فلسطینیان داشته است.

گزارش از: سیده فاطمه سجادی

8137/581/245
کد N409077

وبگردی