آفتاب

بسیاری از توانایی‌های بدن مربوط به ستون فقرات است

بسیاری از توانایی‌های بدن مربوط به ستون فقرات است

‌کارشناس آموزش سلامت مرکز توسعه سلامت کیش عنوان کرد: ستون فقرات دارای چندین انحناست و وجود این انحناها برای ما نقشی بسیار مهم دارند و بسیاری از توانایی‌های ما در اثر همین برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها پدید می‌آید

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس، نسیبه سلمانی در ادامه افزود: ‌اصولا توانایی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناهاست، میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه‌، بر سایر قسمت‌ها نیز اثر گذاشته و می‌تواند آنها را تغییر دهد. همچنین ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می‌شود که سلامت و تعادل آن‌ها در سلامت و نرمال بودن حالت آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و عدم تعادل این عضلات محافظ ( یعنی قوی بودن برخی و ضعف یا گرفتگی بعضی دیگر از آن‌ها ) موجب بوجود آمدن ناهنجاری‌ در شکل کلی ستون فقرات خواهد شد‌.

وی گفت: علت ایجاد بیماری اسکولیوز شناخته شده نیست، بطور کلی علت‌شناختی، اسکولیوز را به دو گروه عمده تقسیم می‌کنند. درصدعمده‌ای از این بیماری بدون علت و درصد کمی هم می‌تواند به‌دلیل اختلالات سیستم عصبی یا برخی اختلالات عضلانی که دراثر عدم رعایت اصول صحیح بهداشتی مرتبط ما‌نند استفاده از کوله پوشتی‌های سنگین راه رفتن‌، خوابیدن ونشستن غلط ایجاد شود.

این کارشناس بیان کرد: در عین حال این بیماری می‌تواند به‌طور وراثتی هم از والدین به کودکان انتقال یابد، ولی محققان هنوز ژن یا ژن‌های مرتبط با این بیماری را کشف نکرده‌اند. متاسفانه بی‌توجهی کودکان و والدین به انحنای ستون فقرات می‌تواند باعث پیشرفت آرام بیماری شود. این بیماری می‌تواند باعث مشکلات خطرناکی نظیر دردهای شدید کمر، مشکلا ت تنفسی وتغییر شکل اسکلت بدن و صدمات قلب شود.

کارشناس آموزش سلامت مرکز توسعه سلامت کیش با تاکید بر اینکه حدود ۸۰ درصد موارد اسکولیوز بدون علامت بوده و قبل یا در طی دوران بلوغ ظاهر می‌شوند گفت: دختران بیشتر از پسرها به این بیماری مبتلا شده و شدت این بیماری در دختران بیشتر است.

سلمانی در ادامه اظهار کرد: هرچه کودک در سنین پایین‌تر به این بیماری مبتلا شود، احتمال پیشرفت و وخیم‌تر شدن بیماری بیشتر خواهد بود. در عین حال هرچه زاویه انحراف ستون فقرات بیشتر باشد، وضعیت بیماری بدتر خواهدبود. اگر این انحراف در ناحیه فوقانی ستون فقرات باشد، خطر پیشرفت بیماری بیشتر خواهد بود.

وی در پایان در مورد علایم و نشانه های این بیماری خاطر نشان کرد: رجستگی غیر عادی در ستون مهره ها همراه یا بدون انحناء جانبی ستون فقرات، درد، اشکال در راه رفتن، خستگی زودرس و در مراحل شدید بیماری‌، اختلالات تنفسی و عصبی است.

انتهای پیام

کد N409075

وبگردی