آفتاب

واکسن ضد آلرژی‌های کنه گردوغبار خانگی تولید شد

واکسن ضد آلرژی‌های کنه گردوغبار خانگی تولید شد

دانشمندان دانشگاه آیووا بسته واکسنی تولید کرده‌اند که از طریق سوییچ‌کردن طبیعی سیستم ایمنی بدن، با آلرژی‌های ناشی از کنه گرد و غبار خانگی مقابله می‌کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بسته در مقیاس نانو در آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها التهاب ریه را علی‌رغم قرارگرفتن آن‌ها در معرض آلرژن‌ها، تا 83 درصد کاهش داد.

بسته واکسن حاوی تقویت‌کننده‌ای است که واکنش التهابی بدن به آلژرن‌های کنه‌های گرد و غبار خانگی را کاهش می‌دهد.

موجودات میکروسکوپی مزبور همه جا حضور دارند و در تشک‌ها، مبل‌ها و دیگر نقاط خانه سکنی می‌گزینند. بر اساس یک تحقیق ملی، آن‌ها در 84 درصد منازل ایالات متحده موجودند. این کنه‌ها از سلول‌های پوستی بدن تغذیه می‌کنند و منجر به ظهور آلرژی‌ها و مشکلات تنفسی در میان 45 درصد افرادی می‌شوند که از آسم رنج می‌برند. قرارگرفتن مداوم افراد در معرض این موجودات منجر به آسیب‌های ریوی خواهد شد.

سیستم جدید از تمایل طبیعی بدن برای دفاع از خود در مقابل مولفه‌های خارجی استفاده می‌کند. تقویت‌کننده CpG موجود در بسته واکسن با موفقیت در واکسن‌های سرطانی به کار رفته اما هرگز برای آلرژی‌های کنه گرد و غبار خانگی استفاده نشده بود.

هنگامی که سلول‌های ایمنی، CpG را جذب می‌کنند، واکسن را نیز جذب می‌کنند. ترکیب واکسن و این تقویت‌کننده موجب می‌شود بدن واکنش سیستم ایمنی‌اش را تغییر داده و پادزهرهایی تولید کند که اثرات مخرب آلرژن‌های کنه گرد و غبار خانگی را کاهش دهند.

تیم علمی مطالعه خود برای آزمایش واکسن را به امید این که سرانجام بتواند بیماران را درمان کند، ادامه خواهد داد.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله AAPS (نشریه انجمن دانشمندان داروسازی امریکا) منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N409071

وبگردی