آفتاب

رقابت هند و چین برسر منابع دریایی

رقابت هند و چین برسر منابع دریایی

دهلی نو - ایرنا - رقابت برای تصاحب منابع انرژی در دریای چین جنوبی و اقیانوس هند، دهلی نو و پکن را وادار کرده تا به گسترش زرادخانه دریایی خود که بعد هسته ای نیز دارد، بپردازند.

به گزارش ایرنا، هند جهت حفظ استقلال استراتژیک خود با استفاده از جدیدترین فناوری های به دست آمده در سازمان تحقیق و توسعه صنایع دفاعی، در حال گسترش تجهیزات بازدارنده هسته ای است.

هند همچنین قصد دارد تا حمله احتمالی هسته ای به خاک خود را از طریق زیردریایی هسته ای بومی با نام ˈاریهانتˈ پاسخ دهد. این زیر دریایی هم اکنون آماده آزمایش های دریایی می باشد.

به نوشته روز پنجشنبه روزنامه هندو ˈاویناش چاندرˈ رییس سازمان تحقیقات و توسعه صنایع دفاعی هند دراین مورد گفت: در طول آزمایش این زیر دریایی، موشک بومی ˈبی او - 5 ˈ نیز از این زیردریایی به صورت آزمایشی پرتاب خواهد شد.

این زیر دریایی قادر است در حال حرکت، اهدافش را تا فاصله 2000 کیلومتری مورد هدف قرار دهد.

همچنین در حالی که هند درحال تکمیل قابلیت های بازدارندگی هسته ای است، چین توانسته نسل چهار زیردریایی های هسته ای خود را که قادرند اهداف را در آب و خشکی با استفاده از اژدر و موشک مورد هدف قرار بدهند ، تکمیل کند.

تحلیلگران براین باورند که رقابت دهلی نو و پکن بر سر انرژی و سایر منابع مفید در اقیانوس هند و دریای جنوب چین عامل اصلی گسترش زرادخانه های دریایی دو کشور است.

در ماه می امسال، پکن جهت حفاظت از تجهیزات نفتی خود در دریای چین جنوبی ، درمنطقه ای که با رقابت شدید ویتنام روبرو شده، 80 فروند کشتی شامل هفت ناو جنگی را به ناوگان خود اضافه کرده است.

در مقابل منابع وابسته به وزارت دفاع هند اعلام کردند که کشورشان قصد دارد تا قدرت خود را در منطقه اقیانوس آرام که شامل منابع غنی تا خط ساحلی شرق آفریقا است و تا قطب جنوب امتداد پیدا می کند، استحکام بخشد.

آساق ** 2163 ** 275 **
کد N408949

وبگردی