آفتاب

انتقاد از طرح حکومت وحدت ملی در افغاستان/ این طرح شکننده است

انتقاد از طرح حکومت وحدت ملی در افغاستان/ این طرح شکننده است

رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان طرح حکومت وحدت ملی را شکننده خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری بی بی سی، نادر نادری رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان ضمن انتقاد از طرح حکومت وحدت ملی این طرح را شکننده خواند و گفت اولین قربانی این طرح ساختارهای اصلی دموکراتیک بوده و نفس اپوزسیون را از بین می برد.

در همین حال رنگین دادفر سپنتا مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در نشست خبری در کابل ضمن ارائه توضیحات در مورد اهداف و ماهیت طرح "حکومت وحدت ملی" که برای پایان دادن به بن بست سیاسی افغانستان مطرح شده است، گفت افغانستان در آستانه صف‌ آرایی خطرناکی قرار دارد.

سپنتا گفت: هدف از ایجاد نهادهای دموکراتیک، تضمین افغانستانی با ثبات، امن، دموکراتیک و بدون سلطه طلبی است و زمانی که این نهادها به بن بست می‌ رسند باید سیاست دموکراتیک راه‌ گشا باشد.

مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفت که در پی برگزاری دور دوم انتخابات در اذهان بسیاری از مردم اعتبار روند و نهادهای دموکراتیک از بین رفته بود و نیمی از مردم افغانستان احساس می‌کردند در معرض یک تبعیض سیستماتیک در نتیجه انتخاباتی مهندسی شده قرار دارند.

سپنتا گفت که این مسئله منجر به برانگیخته شدن احساساتی شد که کنترل و نظارت بر آن سخت و دشوار بود و در نتیجه افغانستان در آستانه یک صف‌ آرایی بسیار خطرناک قرار داشت.

رنگین دادفر سپنتا افزود که ایجاد حکومت وحدت ملی به معنی این نیست که کسی که از طریق نهادهای موجود (کمیسیون‌ های برگزاری انتخابات) رئیس جمهور شود و هر کاری که دلش خواست انجام دهد بلکه به معنی آن است که دو ستون بزرگ سیاسی که امروز سر برآورده اند ساختار حکومت آینده را ترسیم کنند.

کد N408098

وبگردی