آفتاب
واکنش به گزارش مهر؛

اعتراض رئیس اتحادیه ناشران به پولی شدن شابک

اعتراض رئیس اتحادیه ناشران به پولی شدن شابک

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعتراض خود را به پولی شدن شابک اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در پی مصاحبه مهر با مدیرعامل خانه کتاب و اظهارات او در خصوص پولی شدن شابک، نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری مهر، به این اظهارات واکنش نشان داد.

قدیانی طی بیانیه‌ای اعتراض خود را نسبت به پولی شدن شابک اعلام کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

به نظر می‌رسد موسسه خانه کتاب بدون مشورت با معاونت فرهنگی و یه طرفه تصمیم گیری کرده است، نهادهای دولتی نمی‌توانند برای شابک قیمت گذاری داشته باشند و صحبت از پولی شدن آن کنند، خانه کتاب عملا یک موسسه شبه دولتی است و درآمد و بودجه دولتی دارد، اما باید اعلام کنیم که در شرایط حاضر ناشران قادر به پرداخت وجه برای شابک نیستند.

پیش از اعلام چنین موضوعی باید با تشکل‌های نشر مشورت می‌شد و سپس موضوعی سنجیده اطلاع رسانی می‌گردید، مسئولان باید برای این موضوع پولی شدن شابک با نمایندگان تشکل‌های نشر و حتی ناشران جلساتی را برگزار کنند و پس از آن مشخص شود که این مهم به چه شکل اجرایی خواهد شد.

خانه کتاب دلایل فروش شابک را بیان کند و در ادامه نظرات ناشران را در نشست‌ها جویا شود و پس از آن موضوعی را به شکل عمومی اعلام دارند.

به گزارش مهر، هفته گذشته نجفعلی میرزایی مدیرعامل خانه کتاب در گفتگویی با خبرنگار مهر اعلام کرده بود: «برای کاستن از مشکلات، امسال چند سرفصل را در دستور کار قرار داده‌ایم؛ اول اینکه «شابک» از حالت رایگان خارج خواهد شد و به فروش خواهد رسید و پولی می‌شود و ناشران باید «شابک» را از خانه کتاب خریداری کنند. مبالغی که از ناشران بابت صدور شابک برای کتاب‌هایشان دریافت خواهد شد، سیال و احتمالاً از 25 هزار تومان تا 50 هزار تومان خواهد بود. اختلاف این رقم‌ها هم به خاطر نوع کار ناشران مختلف است.»

کد N407563

وبگردی