آفتاب
پس از رسوایی‌های جاسوسی واشنگتن،

آلمان و آمریکا به دنبال مذاکرات برای بهبود روابط دوجانبه

آلمان و آمریکا به دنبال مذاکرات برای بهبود روابط دوجانبه

به دنبال رسوایی‌های جاسوسی که موجب شد رئیس جمهوری آمریکا تعدادی از مقام‌های ارشد خود را به برلین اعزام کند، کاخ سفید به تجدید روابط با آلمان نزدیک‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه گاردین، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در اقدامی غیر معمول دنیس مک دونو، رئیس ستاد مشترک ارتش و لیزا موناکو، یکی از مشاوران ارشد مقابله با تروریسم کشورش را به آلمان اعزام کرد تا اصول و قوانین یک تفاهم نامه جدید تبادل اطلاعاتی میان برلین و واشنگتن را آماده کنند.

به دنبال نشست روز سه شنبه، هر دو طرف با برگزاری یک مذاکره رسمی که نهایتا منجر به ایجاد "اصول و قوانین راهنمایی" در روابط میان آژانس‌های جاسوسی آن‌ها می‌شود، موافقت کردند. انتظار می‌رود که این مساله پس از تابستان سال جاری میلادی تکمیل شود.

برلین پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا مبنی بر اینکه این آژانس تماس‌های تلفنی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را شنود و ضبط کرده قصد داشت تا به یک "توافقنامه عدم جاسوسی" دست یابد اما در نشست روز سه شنبه پذیرفت که این توافقنامه را امضا نکند.

آلمان در حال حاضر امیدوار است که این مذاکره میان برلین و واشنگتن به قوانینی منجر شود که عملیات‌های اطلاعاتی آتی را هدایت خواهد کرد.

اوباما در تماس تلفنی ماه جاری میلادی‌اش با مرکل پیشنهاد داده بود تا برای تجدید روابط تعدادی از مقام‌های ارشد کاخ سفید به برلین بروند.

کاخ سفید نشست روز سه شنبه را فشرده توصیف کرده و در بیانیه‌ای گفت: در این نشست طیف وسیعی از مسائل از جمله مسائل اطلاعاتی و امنیتی مورد بررسی قرار گرفت.

مک دونو و پیتر آلتمایر، رئیس دفتر مرکل و وزیر فدرال آلمان در امور ویژه درباره برگزاری "مذاکره ساختاری" برای رسیدگی به نگرانی‌های هر دو طرف و ایجاد اصول راهنمایی به عنوان اساسی برای ادامه همکاری‌های آتی به موافقت رسیدند.

یکی از مقام‌های ارشد آلمان ضمن ابراز خرسندی و رضایت گفت: تمایل و آمادگی مناسبی از جانب آمریکا برای مقابله با این مشکل به روشی سازنده وجود دارد. این به معنای تجدیدنظر در برخی جنبه‌های تبادل اطلاعات است و ما از این مساله بسیار خوشحالیم.

انتهای پیام

کد N407405

وبگردی