آفتاب

پارلمان اوکراین بسیج نیروهای ذخیره را تصویب کرد

پارلمان اوکراین بسیج نیروهای ذخیره را تصویب کرد

پارلمان اوکراین بسیج نیروهای ذخیره را تصویب کرد و هدف آن است که با فراخواندن مردانی که در سنین انجام نظام وظیفه‌اند و به کمک نیروهای ذخیره ارتش، مبارزه با جدایی‌طلبان با شدت بیشتر پیش برده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نمایندگان پارلمان اوکراین در کی‌یف روز سه‌شنبه رأی به تجدید بسیج بخشی از مردم این کشور دادند. این به معنای آن است که مردانی که در سنین انجام خدمت سربازی هستند و نیز نیروهای ذخیره ارتش به شرکت در عملیات نظامی فراخوانده می‌شوند.

بدین ترتیب پارلمان اوکراین به فرمانی رأی مثبت داد که پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور صادر کرده بود.

پارلمان اوکراین با اکثریت آرای نمایندگان (۲۳۲ رأی) این گام بحث‌برانگیز را تصویب کرد. بیش از هر چیز مقصود آن است که نیروهای ذخیره ارتش واحدهای نظامی در شرق اوکراین را تقویت کنند یا جایگزین این واحدها در جنگ علیه جدایی‌طلبان شوند.

روز دوشنبه اعلام شده بود که چنین بسیجی صورت خواهد گرفت. بسیج دربرگیرنده مردانی خواهد بود که خدمت سربازی رفته‌اند. بسیج نیروهای ذخیره ارتش در ابتدا به مدت ۴۵ روز خواهد بود. فراخوان بسیجی که داده می‌شود پاسخی نیز به درخواست خانواده‌های نظامیانی است که از طولانی شدن ماموریت عزیزان خود ناراضی و نگران هستند. در ماه ژوئن خانواده‌های نظامیان اوکراینی در شهر نیکولایف دست به تظاهرات زدند و خواستار بازگشت خویشاوندان خود شدند که دو ماه است بدون استراحت در جبهه جنگ شرق اوکراین به سر می‌برند.

هشدار نسبت به خطر حمله روسیه

به گفته آندره پاروبیج، رئیس شورای امنیت ملی اوکراین خطر حمله نظامی روسیه برطرف نشده است. روسیه در مرز خود با اوکراین حدود ۴۱ هزار سرباز و ۱۵۰ زره‌پوش مستقر کرده است.

با توجه به موفقیت‌های اخیر ارتش اوکراین، روسیه تاکتیک خود را تغییر داده است. پاروبیج گفته است: «از خاک روسیه به مواضع نیروهای نظامی ما تیراندازی می‌شود.» وی افزود که روسیه همچنین سلاح سنگین در اختیار جدایی‌طلبان قرار می‌دهد.

به گزارش دویچه وله، دولت اوکراین در هفته‌های اخیر به موفقیت‌های نظامی دست یافته بود. یک سخنگوی شورای امنیت ملی اوکراین گفت که ارتش این کشور توانسته "بیش از نیمی" از مناطقی را که در کنترل جدایی‌طلبان بوده از آنان پس بگیرد.

روز دوشنبه واحدهای نظامی اوکراینی پرچم این کشور را بر فراز شهر کوچک درشینسک به اهتزاز درآوردند. در آغاز ماه ژوئیه نیز ارتش توانست وارد اسلاویانسک شود که از پایگاه‌های شورشیان به شمار می‌رفت.

روز دوشنبه همچنین در کلان‌شهر دونتسک تبادل آتش شدید صورت گرفت. جدایی‌طلبان بیشتر نیروهای خود را در این شهر مستقر کرده‌اند. دولت اوکراین همچنین اعلام کرد که در لوهانسک، دومین شهر بزرگ این کشور، پیروزی‌های نظامی داشته است.

انتهای پیام

کد N407096

وبگردی