آفتاب

آمریکا: جدایی‌طلبان اوکراین احتمالا هواپیمای مالزی را اشتباهی هدف قرار دادند

آمریکا: جدایی‌طلبان اوکراین احتمالا هواپیمای مالزی را اشتباهی هدف قرار دادند

دولت آمریکا معتقد است که جدایی‌طلبان روسیه در شرق اوکراین احتمالا هواپیمای خطوط هوایی مالزی را با 298 سرنشین اشتباهی هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند: شواهد به دست آمده از محل سقوط این هواپیما نشان می‌دهد که این هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی با موشک SA-11 ساخت روسیه اشتباهی هدف قرار گرفته و ساقط شده است.

پنج روز از زمان وقوع این سانحه می‌گذرد و مشخص است که جدایی‌طلبان شرق اوکراین این هواپیمای مسافربری را با یک هواپیمای دیگر اشتباه گرفته بودند.

این مقام‌ها اعلام کردند، ارزشیابی آن‌ها براساس داده‌ها و نوشته‌های رسانه‌های اجتماعی و از مکالمات رهگیری شده جدایی طلبان است که مکالماتشان توسط آژانس‌های آمریکا پرینت گرفته شده است.

در این مکالمات جدایی طلبان درباره مورد اصابت قرار دادن یک هواپیمای باربری صحبت شده اما بعدا این افراد متوجه اشتباه خود و هدف قرار دادن یک هواپیمای مسافربری شدند که 298 سرنشین داشت.

این مقام‌های آمریکایی در ادامه اعلام کردند که این هواپیمای مالزیایی با یک موشک SA-11 سطح به هوا در شرق اوکراین هدف قرار گرفته است. پیشتر تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که یک خطی از دود در آسمان مرز شرقی میان اوکراین و روسیه به هوا برخواسته و سپس این هواپیما در آسمان منفجر شد.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین اعلام کردند که نمی‌دانند در حال حاضر چه کسی واقعا این موشک را پرتاب کرده است.

یکی از مقام‌های ارشد دولت واشنگتن که خواست نامش فاش نشود، گفت: ما نمی‌دانیم که چه کسی از این سیستم پرتابی استفاده کرده اما آنچه که ما در کل می‌دانیم این است که شواهدی داریم که می‌گوید روس‌ها این نوع از سیستم‌ها را برای جدایی طلبان شرق اوکراین تهیه می‌کنند و به آن‌ها آموزش می‌دهند.

این مقام‌های اطلاعاتی همچنین اعلام کردند، گزارش‌ها حاکی از آن است که طی دو ماه گذشته و در جریان درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان و نیروهای اوکراینی ده‌ها هواپیما در نواحی تحت کنترل جدایی‌طلبان شرق اوکراین مورد هدف قرار گرفته‌اند. در مورد آن‌ها هواپیماهای غول پیکر باری بودند و اکثر آن‌ها نیز در اتفاع پایین پرواز می‌کردند و هواپیماهای مالزیایی نیز در ارتفاع سه هزار پایی پرواز می‌کرد که هدف قرار گرفته است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند، تا زمانی که این هواپیمای مسافربری مورد هدف قرار گرفت از این موضوع آگاهی نداشتند که جدایی طلبان موشک SA-11 در اختیار دارند اما رهبران جدایی طلبان شرق اوکراین گفته‌اند که در سقوط این هواپیما دخالتی نداشته و روسیه نیز مساله دخالتش در این سانحه هوایی را رد کرده است.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی روسیه را مبنی بر اینکه این هواپیما با موشک سطح به هوای دولت اوکراین ساقط شده یا توسط جنگنده‌ ارتش کی‌ِیف رد می‌کنند و می‌گویند: تئوری روسیه خالی از حقیقت و شواهد قطعی است و با وجود اینکه ارتش اوکراین همین موشک‌های SA-11 را در اختیار داشته اما هیچ شواهدی دال بر استقرارشان در منطقه‌ای که هواپیما سقوط کرده وجود ندارد.

مقام‌های اطلاعاتی آمریکا همچنین اعلام کردند، برای چندین هفته آمریکا تحولات و حرکات روسیه را در ارسال تجهیزات سنگین از جمله تانک، خودروهای زرهی و سیستم‌های چند منظوره پرتاب راکتی را در سراسر مرز با اوکراین تحت کنترل داشت.

این مقام‌ها همچنین گفتند که جدایی‌طلبان روس در شرق اوکراین در یک پایگاه بزرگ نظامی در نزدیک شهر روستف در جنوب غرب روسیه آموزش می‌بینند.

انتهای پیام

کد N407065

وبگردی