آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

ضرورت فرهنگ سازی برای مصرف خوراکی های سالم

ضرورت فرهنگ سازی برای مصرف خوراکی های سالم

مسئول کمیسیون سلامت و امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) معتقد است که رسانه می تواند در بحث فرهنگ تولید ورود کند و پیشنهاداتی ارائه دهد. بحث دیگر این است که در مصرف خوراکی ها و استاندارد بودن و سالم بودن آنها فرهنگ سازی شود.

دکتر مصطفی قانعی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: وقتی در مسائل کلان کشور ورود می کنیم یک بحث آن تولید علم، تولید شواهد و مستند ساختن یک موضوع و به نتیجه رساندن آن است که برای این کار علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) بنا به قانون مجلس، شورایی برای این کار تشکیل شد و گفته شده که طرحهای کلان باید رصد و پیگیری شود.

وی گفت: با توجه به این موضوع یکی از کمیسیونها، کمیسیون سلامت است که ریاست آن به عهده بنده قرار گرفت و درخواست کرده اند که طرحهای کلان ارائه شود و دکتر رستگار با توجه به اشرافی که بر مسائل آزمایشگاهی دارد موضوع مربوط به اینکه آلاینده یک مسئله جدی هست و باید به آن پرداخته شود را ارائه کردند و در شورای عالی (عتف) هم تصویب شده و پروژه ملی قلمداد شد، و ایشان هم به عنوان مجری طرح برگزیده شدند هرچند که این در قانون برنامه هم آمده و هیچ قانون برنامه ای را نمی بینیم که به آلاینده نپرداخته باشد ولی بعد از 4 قانون برنامه می بینید که فرقی با قانون اول از لحاظ پیشرفت نکرده است.

مسئول کمیسیون سلامت و امنیت غذایی و رفاه اجتماعی شورای عالی عتف افزود: هدف از این پروژه کلان این است که چگونه ما مستندات علمی، قانونی و برنامه ای و آیین نامه ای تهیه کنیم که این بار این اتفاق بیافتد. 

قانعی ادامه داد: علت اینکه باید روی این موضوع کار علمی بشود بخاطر این است که یک سمت این مسئله، اقتصاد تولید کننده است. سمت دیگر آن مشتری است که بر اساس قیمت پایین تر می خواهد محصول بخرد و بحث دیگر این است که قانونگذار و کسانی که می خواهند برای این شرایط بگذارند که این هر دو ویژگی دارد یکی اینکه خیلی قوی شیت یعنی کاری کرده اند که آدمهای متفکر در دولت ترجیح نمی دهند باشند ایمنی ترجیح می دهند همان تولید کننده باشند و یکی اینکه بدنه اجرایی برای چنین کاری ندارد مثلاً اگر موضوع آلاینده ها را نگاه کنید برای مسئله مهم چند نفر در ستاد وزارت بهداشت و جهاد به این موضوع مشغولند می بینیم که انگشت شمار هستند.

وی افزود: علت اینکه این طرح کلان شد یعنی ما می پذیریم که در دولت چنین بنیه ای نیست و این طرح را در بیرون با افراد قوی انجام دهید و بعد به دولت ارائه دهید، و قصد از این طرح کلان این است که در بیرون با خبرگان کار شود و در قالب خودش در دولت بیان شود و امید می رود با این مدل عمل کردن آن چیری که دربرنامه می نویسند چیزیکه در برنامه می نویسند، جذابتر و عملیاتی شود.

قانعی گفت: در این موضوع نیروی انسانی بسیاری داریم که متخصص تغذیه هستند، اما اینها در کتاب هایشان راجع به استراتژی های ملی ننوشته اند. از طرفی، کسانی که مدیریت خوانده و مهندسی صنایع و تحلیل سیستم بلدند دانش این را بلد نیستند و یک چیز جنرال بلدند بنابراین کاری خواستیم بکنیم که تلفیقی از کسانیکه باشدکه علم مدیریت دارند با کسانی که همفکرند تا بتوانند تبدیل به یک موضوع اجرایی بکنند که این کار در این تیم شکل گرفته است یعنی هم دانشگاه هایی هستند که هم مدیریت بلد هستند و هم  دانشگاههایی که در زمینه تغذیه و آلاینده ها فعالیت دارند و این ویژگی خاص است که امید می رود که این دفعه به هر حال به نتیجه برسد.

وی اظهارداشت: یکی از بحثهای مربوط به این موضوع این است که رسانه چگونه باید در این موضوع ورود پیدا کند. یکی فرهنگ سازی از طرف تولید کننده است، با توجه به اینکه در کشوری اسلامی هستیم و در احادیث بسیاری آمده است که گفته شده که نباید آب را آلوده کنیم و راجع به آب زیاد گفته شده است، رسانه می تواند در بحث فرهنگ تولید ورود کند و پیشنهاداتی را ارائه دهد. بحث دیگر این است که در مصرف خوراکی ها و استانداردبودن و سالم بودن آنها فرهنگ سازی شود.

قانعی تاکید کرد: در این بین وظیفه این کمیسیون این است که قوانین و مقررات بین این موضوع را شکل دهیم یعنی ما باید طوری قانون بریزیم که اولا چیزی که سالم تر تولید شده مرتفع تر باشد و از طرفی هم قوانین را طوری بنویسیم که این آگاهی باشد که هر چیزی که قیمت می دهد سالم تر می ماند یعنی بهای سلامتی خود را می پردازند. ما یکسری مقررات نیاز داریم که وظیفه این کمیسیون است و یکسری نیز فرهنگ سازی می خواهد که وظیفه رسانه است.

کد N406954

وبگردی