آفتاب

بلغارستان حضور گسترده‌تر ناتو در جنوب‌شرق اروپا را خواستار شد

بلغارستان حضور گسترده‌تر ناتو در جنوب‌شرق اروپا را خواستار شد

در پی الحاق کریمه به روسیه، مقامات بلغارستان از ناتو تقاضا کردند تا برای افزایش امنیت در این منطقه، نیروهای بیشتری را در جنوب شرقی اروپا و دریای سیاه مستقر کرده و مانورهای نظامی را افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این کشور قبلا کمونیستی در حوزه دریای سیاه، در جریان جنگ سرد متحد روسیه بود اما در سال 2004 به ناتو و سه سال پیش به اتحادیه اروپا پیوست.

براساس اطلاعیه‌ای از دفتر روسن پلونلیف، رئیس جمهوری بلغارستان، وی طی نشست سران کشورهای مرکز و شرق اروپای عضو ناتو اعلام کرده است: وقایع اوکراین ثابت می‌کند که در حال حاضر ما نمی‌توانیم در اروپا صلح و امنیت را برقرار کنیم.

در این اطلاعیه آمده است که رئیس جمهوری بلغارستان طی درخواستی از ناتو تقاضا کرده تا نیروهای خود را در جنوب شرق اروپا و دریای سیاه افزایش دهد، مانورهای نظامی بیشتری انجام داده و از امکانات مشترک نظامی بلغارستان استفاده کند.

پلونلیف همچنین اعلام کرده است که با صرف هزینه یک و نیم درصد از تولید ناخالص داخلی، هزینه‌های نظامی خود را تا سال 2015 افزایش می‌دهد. این کشور هم‌چنین در نظر دارد هزینه‌های نظامی خود را کم کم تا دو درصد تولید ناخالص داخلی خود نیز افزایش دهد.

لهستان نیز که در حال حاضر نزدیک دو درصد تولید ناخالص داخلی خود را صرف افزایش هزینه‌های دفاعی خود می‌کند همانند بلغارستان اعلام کرده زیرساختهای نظامی منطقه‌ای باید بهبود یابند و در این راه می‌توان در صورت لزوم از ناتو کمک گرفت.

برونیسلاو کوموروفسکی، رئیس جمهوری لهستان در بیانیه‌ای در وب سایت خود گفت: نشست ناتو در ماه سپتامبر باید در جهت افزایش توانایی‌های دفاعی متحدان اروپای شرقی خود تصمیمی اتخاذ کند.

رئیس جمهوری رومانی نیز طی روزهای گذشته، اتحادیه اروپا را به علت موضع‌گیری ضعیفش در مقابل رئیس جمهور روسیه در پی سقوط هواپیمای مالزیایی در منطقه جدایی طلب اوکراین مورد انتقاد قرار داد.

انتهای پیام

کد N406917

وبگردی