آفتاب
کارشناس آلمانی در گفتگو با مهر:

اروپا حق هسته ای ایران را نادیده نمی گیرد/ امکان همکاری دوجانبه در مسائل منطقه

اروپا حق هسته ای ایران را نادیده نمی گیرد/ امکان همکاری دوجانبه در مسائل منطقه

"والتر پوش" کارشناس آلمانی مسائل ایران در موسسه تحقیقات سیاست بین المللی و امنیت برلین معتقد است اروپا حق ایران را در برخورداری از انرژی هسته ای صلح آمیز نادیده نمی گیرد.

" پوش" در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش کشورهای اروپایی در قبال اعلام حقانیت ایران نسبت به برخورداری از انرژی هسته ای، اظهار داشت: هیچ کس در اروپا حق ایران را دربرخورداری از انرژی هسته ای صلح آمیز نادیده نمی گیرد. آنچه همواره مطرح بوده جوانب این برنامه هسته ای است. اروپایی ها همواره بر خلاف آمریکایی ها خواهان گفتگو و میانجیگری در اینباره هستند.

کارشناس آلمانی مسائل خاورمیانه همچنین در اینباره که به رغم ناآرامی های موجود در افغانستان و عراق، همچنان ایران محور توجهات آمریکاست تصریح کرد: معتقدم  در یک چارچوب مشخص می توان به موفقیتهایی در روابط میان ایران و آمریکا دست پیدا کرد. طبیعی است که گروهها و لابی هایی در آمریکا هستند که در راستای این امر تلاشند.

وی همچنین درباره نقش اتحادیه اروپا در ایران و استراتژی های آتی اروپا در قبال این کشور گفت: اروپا به طور غیر مستقیم ایفاگر نقش مهمی است. اغلب کشورهای اروپایی در ایران دارای سفارتخانه هستند که از این طریق به همکاری با این کشور می پردازند.

این محقق در ادامه یادآور شد: اتحادیه اروپا همچنین درصدد راه اندازی سفارتخانه ای در ایران بود که با مخالفت این کشور روبرو شد.

پوش در ادامه تأکید کرد: 4 نکته مهم برای اروپایی ها وجود دارد که ایران می تواند در آن به ایفای نقش بپردازد. این نکات عبارتند از: برنامه هسته ای، حقوق بشر، امنیت انرژی و امنیت منطقه ای.

والتر پوش همچنین در قبال موضوع امنیت انرژی تصریح کرد: هدف از استراتژی اروپا درباره امنیت انرژی اینطور باید باشد که طرف عرضه کننده بیشترین تقاضای ممکن را داشته باشد. ایران دارای منابع غنی نفت و گاز است که دنیا به هیچ وجه نمی تواند از آن چشم پوشی کند.

کارشناس آلمانی مسائل ایران در ادامه درباره موضوع امنیت منطقه ای خاطر نشان کرد: اغتشاشات در منطقه گرچه با دخالت نظامی آمریکا در افغانستان و عراق همراه است اما در عمل از سوی گروههای تکفیری(به تعبیری) نام می برند، سر چشمه می گیرد.

وی تصریح کرد: در این حال اروپا و آمریکا در کنار ایران می توانند با استراتژی مشخصی در این مورد وارد شوند.

"پوش" در انتهای این گفتگو درباره روابط آتی آلمان – ایران اظهار داشت: پس از توافق موفقیت آمیز گفتگوهای هسته ای این موضوع بهتر از پیش مشخص می شود.

" والتر پوش " در سال 1999 میلادی مدرک ایران شناسی از بامبرگ دریافت کرد. وی در طول سالهای 2000 تا 2004 میلادی در آکادمی ملی دفاع در وین به فعالیت پرداخته و  از سال 2004- 2009 میلادی به عنوان محقق با موسسه اروپایی مطالعات امنیتی در پاریس همکاری کرده است .

وی هم اکنون در موسسه تحقیقات سیاست بین المللی و امنیت برلین در بخش خاورمیانه به عنوان کارشناس ارشد حوزه خاورمیانه و ایران فعایت دارد.

........................

گفتگو: شقایق لامع زاده

کد N406915

وبگردی