آفتاب

پول‌های بادآورده نفت و گاز قطر در جیب اسرائیل

پول‌های بادآورده نفت و گاز قطر در جیب اسرائیل

"کشور کوچک قطر با پول‌های بادآورده نفت و گاز به امید کسب وجهه در منطقه به جای حمایت از مردم فلسطین و کشورهای عربی، به اسرائیل کمک می‌کند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، "عمر الشوبکی"، از روزنامه المصری الیوم در مقاله‌ای درباره نقش سلبی قطر در منطقه نوشته است: «قطر مانند دیگر کشورهای معمولی نیست که دارای سابقه تاریخی باشند و یا اینکه با برگزاری انتخابات، حکومتی را راه‌اندازی کرده باشند بلکه منابع وسیع نفت و گاز این منطقه کوچک و جذب سرمایه‌های هنگفت به این منطقه اعتبار بخشیده است. اینکه کشوری کوچک باشد و یا عقبه تاریخی زیادی نداشته باشد و یا اینکه نیروی انسانی‌اش محدود باشد برای هیچ کشوری ضعف و عیب بزرگی تلقی نمی‌شود اما اینکه تمامی سرمایه‌های حاصل از این منابع نفتی و گازی در راه تخریب و نابودی و دشمنی با کشورهای منطقه هزینه شود، طبعا عیب بزرگی خواهد بود. قطر تصور می‌کند با حمایت‌های شبانه‌روزی یک شبکه تلویزیونی بین‌المللی می‌تواند آینده‌ای روشن برای خود بسازد. هما‌ن‌گونه که تصور می‌کرد با چند چک و پرداخت مبالغی نقشی سیاسی را در منطقه برای خود از سیاستمردان عرب خریده است و همین اشتباه را برای کسب میزبانی مسابقات جام‌جهانی فوتبال تکرار کرد و تصور می‌کرد با رشوه و فساد می‌تواند به یک کشور واقعی تبدیل شود اما فراموش کرد که با خرید قراردادها و رشوه به مردم، نمی‌توان آینده‌ای روشن ساخت.

کشور چند چهره قطر بر حسب نیاز به کسب وجهه در منطقه با اسرائیل روابط دوستانه دارد. این کشور علاوه بر این دو چهره دیگر هوادار اخوان و انقلابی‌گری هم دارد. در جایی هم پیمان آمریکا و اخوان است و در عین حال دوست اسرائیل و حماس. این کشور با یک رژیم کهنه و مستکبر و فاسد می‌خواهد درس انقلاب و دموکراسی به دیگر کشورها بدهد.

بله، قطر با شبکه الجزیره برای خود بازارگرمی می‌کند و خود را کشوری انقلابی معرفی می‌کند؛ پس از اینکه کشورهای معترض آن را در گذشته امتحان کردند.

این کشور در همان زمانی که میزبان بزرگترین پایگاه آمریکایی در جهان عربی است، روابط دوستانه مستحکمی با اسرائیل دارد، همچنان اگر به نفع نیروهای اخوان‌المسلمین باشد به مصر توجه می‌کند و اگر به نفع اخوان نباشد، آن را محکوم می‌کند.

قطر هرگز نتوانست حتی یک نفر را قانع کند که کشوری انقلابی است، در حالی که آن را با ثروت‌های عظیم نفتی می‌شناسند و هرگز در طول تاریخ این کشور، انتخاباتی انجام نشده است. انقلابی بودن آنجایی معنا می‌شود که عبدالناصر کانال سوئز را در سال 1956 ملی کرد و هزینه زیادی را برای کسب کرامت و استقلال خود پرداخت کرد و یا در ونزوئلا که هوگو چاوز با پیاده کردن انقلاب سوسیالیستی در مقابل آمریکا ایستاد؛ ولی هیچ کس باور ندارد که قطر کشوری انقلابی باشد حتی اگر این را هر روز شبکه الجزیره تکرار کند.

کشور انقلابی حامی اخوان قطر هرگز با اسرائیل نمی‌جنگد و حتی هرگز از نظر نظامی کشورهای مقاوم در برابر این رژیم را حمایت نخواهد کرد بلکه این کشور با پول و اسلحه از هر که بخواهد با دولت‌های مصر و تونس بجنگد حمایت می‌کند. این کشور همواره از شبه نظامیان تکفیری در سوریه، عراق و لیبی حمایت خواهد کرد.

به یاد دارم که یک بار با وزیر خارجه سابق اسپانیا زمانی که در قطر ساکن بود، دیدار داشتم. او گفت: بهترین دوره‌های کاری اتحادیه اروپا مربوط به زمانی است که کشورهای کوچکی چون هلند، بلژیک و لوکزامبورگ ریاست آن را بر عهده داشتند. به شرط اینکه میزان و محدوده اختیارات ریاست شناخته شود و این چیزی است که قطر به آن پایبند نبود و به زودی و یا در آینده‌ای نزدیک، هزینه آن را پرداخت خواهد کرد؛ چرا که قطر تلاش می‌کند به جای حفظ عناصر خود، چهره یک کشور بزرگ را برای خود حفظ کند.

و بر همین اساس است که هرگاه صحبت از طرح قطر در منطقه می‌شود از همان لحظه اول می‌توان حدس زد که هدف قطر، توقف جنگ اسرائیل-غزه و ایستادگی در برابر عداوت اسرائیل با مردم فلسطین نیست و تنها یک هدف دارد و آن هم تضعیف طرح مصر با انتقال حاکمیت گذرگاه رفح به ناظران بین‌المللی و تضمین بازگشایی 24 ساعته آن با ضمانت‌های بین‌المللی است و این موضوعی است که بسیاری در مصر خواهان آن هستند اما با شرط حاکمیت کامل مصر بر گذرگاه رفح و با تصمیم صد درصدی مصر.

این شرایط قطر خیلی ادامه نخواهد یافت و سقوط این به اصطلاح دولت، بدون شک در راه است و ما نباید خیلی انرژی و تمرکزمان را متوجه این کشور کنیم چرا که جنایت‌های قطر در سوریه، عراق، لیبی، مصر و تونس خیلی زودتر از آنچه خیلی‌ها تصور می‌کنند بهای سنگینی را خواهد پرداخت.»

انتهای پیام

کد N406766

وبگردی