آفتاب

وظیفه کاریکاتوریست‌ها درباره غزه

وظیفه کاریکاتوریست‌ها درباره غزه

جواد علیزاده معتقد است کاریکاتوریست‌ها در برابر اتفاقاتی که در غزه و کشورهای دیگر می‌افتد می‌توانند با قلم خود رسالت‌شان را به انجام برسانند.

این کاریکاتوریست در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وظیفه کاریکاتوریست‌ها در برابر اتفاقاتی که در دنیا در جریان است، اظهار کرد: کاریکاتوریست‌های مطبوعاتی که در جریان وقایع روز دنیا هستند و به نوعی تحلیلگر به حساب می‌آیند، می‌توانند با قلم‌شان دست‌های پشت پرده جنایاتی را که در غزه و سایر کشورهای جهان اتفاق می‌افتد، افشا کنند.

نه تنها کاریکاتوریست‌ها، بلکه هر انسان متعهدی که قلم به دست می‌گیرد نباید در این زمینه بی‌تفاوت باشد. هنرمندان باید با قلم خود احساس دردمندی‌شان را نشان بدهند.

او افزود: در روزهایی که جام‌جهانی فوتبال در حال برگزاری بود، منطقه خاورمیانه اتفاقات بسیاری را به خود دید. از یک طرف مشکلات کشورهای عراق و سوریه در مواجهه با گروه داعش و از طرف دیگر جنایات اسرائیل در غزه. ما در هر دوره از جام‌جهانی شاهد اتفاقات بزرگی در دنیا هستیم. وظیفه کاریکاتوریست‌های سیاسی و مطبوعاتی این است که این اتفاقات را پوشش بدهند و دست به افشاگری بزنند. کاریکاتوریست آدم فداکاری است که به خاطر آرمان‌های انسانی دست به قلم می‌شود.

علیزاده به فعالیت کاریکاتوریست‌های ایرانی در حوزه کارتون ضد جنگ اشاره کرد و گفت: ما به واسطه تجربه هشت ساله جنگ تحمیلی، با کارتون ضد جنگ کاملا آشنا هستیم. در آن دوره من و همکاران مطبوعاتی‌ام با کشیدن کاریکاتورهایی با مضامین ضد جنگ و نمایش تبعات آن، در نمایش حقیقت سهم داشتیم. در آن دوره که اینترنت نبود، روزنامه‌ها به عنوان ابزاری برای نمایش این طرح‌ها به شمار می‌رفتند و مردم آن‌ها را می‌دیدند.

او ادامه داد: مضمون کاریکاتورهای آن دوره بیشتر به مصائب مردم، موشک‌باران مناطق مسکونی و همچنین جنایات صدام و همکاری ابرقدرت‌ها با دولت او مربوط می‌شد.

در عصر حاضر نیز تنها ابزار نمایش این طرح‌ها عوض شده است و هنرمندانی که در عرصه مطبوعات فعالیت می‌کنند، ابزارهای قوی‌تری مثل اینترنت، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی در اختیار دارند؛ با این حال هنوز رسالت و تعهد کاریکاتوریست‌ها همانند گذشته است.

این کاریکاتوریست درباره وظیفه کاریکاتوریست‌ها درباره اتفاقات غزه گفت: معتقدم منافع ملی برای ما حرف اول را می‌زند، اما همه ما انسان هستیم و ظلم در هر نقطه‌ای از این دنیا باید با واکنش همراه باشد. اوضاع خاورمیانه در این مدت خیلی آشفته شده و جنایاتی که توسط گروه داعش در عراق و سوریه اتفاق می‌افتد و همچنین جنایات اسراییل در غزه مهم‌ترین رویدادهای جهان در این روزها هستند. کاریکاتوریست‌ها می‌توانند با قلم خود رسالت انسانی و حرفه‌ای‌شان را در این زمینه به انجام برسانند.

انتهای پیام

کد N406563

وبگردی