آفتاب

نقوی حسینی : مذاکرات هسته ای اجماع استکبار علیه ایران را شکست

نقوی حسینی : مذاکرات هسته ای اجماع استکبار علیه ایران را شکست

تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام سلطه پیش ازمذاکرات اجماعی علیه ایران پدید آورده بود، گفت : مذاکرات هسته ای موجب شد تا اجماع شکل گرفته علیه کشورمان شکسته شود .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید محمد حسین نقوی حسینی شامگاه سه شنبه در مراسم حزب موتلفه اسلامی اظهارداشت: نظام درشرایطی مجوز مذاکرات را به دولت داد که استکبار جهانی یک اجماع علیه کشورمان را شکل داده بود.

وی ادامه داد: دو ماه قبل از مذاکرات حتی کشورهای حوزه خلیج فارس از همکاری با ما سرباز می زدند وعلت آن را خواست آمریکایی ها وترس ازاین کشور وهم پیمانانش اعلام می کردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : اجماع به ناحق شکل گرفته بعد از مذاکرات هسته ای شکاف برداشت و منهدم شد.

حسینی به توافق اولیه تیم هسته ای درمذاکرات اشاره کرد وگفت : جمع بندی ما از توافق اولیه این بود خیلی دادیم وکم گرفتیم ؛ نقد دادیم ونسیه گرفتیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : یکی از مسائل این بود که مهمترین امتیازمان که توانمندی درغنی سازی 20 درصد بود را زود داده ایم و باید این کار را آخر انجام می دادیم ؛ در دیپلماسی بزرگترین امتیاز را نباید اول روی میز بگذارید.

نقوی حسینی به چند دورگفت وگوها اشاره کرد وافزود: به هرحال طرفین به دنبال تبیین درست مطالبات خود 6 دور مذاکرات را دنبال کردند؛ آنها ابتدای مذاکرات می گفتند ایران باید بساط هسته ای خود را جمع کند ما نیز گفتیم که ما باید نیاز خود را تامین کنیم بنابر این روند تا رسیدن به برخی نقاط مشترک ادامه داشت که دراین زمینه می توان به انجام بازرسی ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه ازبازرسی های درگذشته لطماتی را خورده بودیم گفت: ما علاوه بر 4 مورد بازرسی 2 اقدام داوطلبانه نیز پیشنهاد کردیم چرا که ما چیز پنهان وخلاف شرع نداشتیم و این امر منوط شد به اینکه بازرسی ها سر از موساد و سرویس های اطلاعاتی در نیاورند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: در گفت و گوهای اخیر تدوین توافق نهایی آغاز شد و طبیعی بود که آنجا اختلافات شروع شود؛ بنابراین توافق شد که تدوین توافقات صورت گیرد و موارد اختلافی نیز داخل گیومه بیاید و به عنوان متن حساب نشود.

نقوی حسینی با بیان اینکه 5 مورد اختلافی با کشورهای 1+5 داریم، گفت: تحلیل مان این است که دراین موارد اختلاف به توافق نمی رسیم اما تحلیل دولت این است که به توافق دست می یابیم.

وی در ادامه یادآورشد: ما پیش بینی رهبر معظم انقلاب را قبول داریم که گفتند ما به این مذاکرات خوشبین نیستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی حوزه نخست ایران و1+5 را که اختلاف نظر بسیار زیاد در آن است بر سر تعداد سانتریفیوژ ها دانست وافزود: 190 هزار سو مدنظرمان قرار دارد و این خط قرمز ماست.

نقوی حسینی درصد غنی سازی را مورد دیگر اختلاف درمذاکرات اخیر برشمرد وگفت: غربی ها با زرنگی بحث نیاز عملی ایران را درباره درصد غنی سازی مطرح کردند وازاین رو ما هم این موضوع را مد نظر داریم.

وی اضافه کرد: مجلس دولت را مکلف کرد 20 هزار مگاوات برق از انرژی هسته ای تولید کند و صنعت کشتی رانی را نیز بر این اساس پیش ببرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه صنعت کشتی سازی و رآکتور تحقیقاتی ایران نیز براساس نیاز عملی ما تعریف می شود یادآورشد: مورد اختلافی سوم نیروگاه فردو است.

نقوی حسینی ادامه داد: طرف های مذاکره کننده باکشورمان به فردو بسیار حساس هستند چرا که بسیجیان صنعت هسته ای توانسته اند کاری کنند که دست هیچ کس به آنجا نرسد.

وی ادامه داد: با اینکه ظرفیت فردو 9 هزار سانتر یفیوژ و ظرفیت نطنز 34 هزار سانتریفیوژ است اما آنها ازنیروگاه فردو ناراحت هستند زیرا این نیروگاه 120 متر عمق دارد و اسرائیل و آمریکا از این موضوع که به آن دسترسی ندارند ناراحت هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد: برغم جو سازی های غربی ها تمام مراحل غنی سازی در فردو مجهز به دوربین آژانس است اما با این حال طرف های مذاکرات ادعا می کنند که ما نمی دانیم آنجا چه خبر است.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه ماهیت فردو باید حفظ شود، آب سنگین اراک را هم محل اختلاف دانست وادامه داد : وجود تحریم ها نیز مورد اختلاف بعدی ما است.

وی ادامه داد : طرف های مذاکره کننده می گویند در یک پروسه 5 و 10 ساله تحریم های هسته ای را لغو می کنیم اما معتقدیم به محض امضای توافق، کلیه تحریم ها باید لغو شود و تمامی اینها خط قرمز ماست.

سیام**7261** 1859
کد N406532

وبگردی