آفتاب
ظریف : 

بعضی فکر می کردند با قراردادن ایران در  معذوریت زمانی مسئله حل شود/ مذاکره درباه تعداد سانتریفیوژ بی منطق است 

بعضی فکر می کردند با قراردادن ایران در  معذوریت زمانی مسئله حل شود/ مذاکره درباه تعداد سانتریفیوژ بی منطق است 

وزیر امور خارجه کشورمان گفت:  برخی از کشورهای غربی تلاش می کردند  که با طولانی کردن کار را به روز آخر بکشانند . ما از روز اول حرف منطقی می زنیم و کوتاه نمی آییم .

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به مردم غزه که امروز در زیر تهدید تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی قرار دارند، گفت: ضرورت همبستگی جامعه بین المللی به ویژه جهان اسلام در آستانه روز قدس را یادآور می شود.

ور در پاسخ به سئوالی درباره روند مذاکرات هسته ای ، گفت: بحث هسته ای باید در چارچوب جامع دیده شود . در طول چند سال گذشته بدخواهان جمهوری اسلامی و کسانی که می خواستند ایران را از دست یابی به فن آوری محروم کنند می خواستند ایران را یک تهدید نشان دهند .

ظریف با اشاره به طراحی دولت جدید و حضور مردم در انتخابات ، تصریح کرد : حضور مردم در انتخابات فضا را برای حضور ایران در عرصه بین المللی فراهم کرد و در طول یک سال گذشته همه کسانیکه برنامه هسته ای ایران را یک تهدید می دانستند و می گفتند ایران نمی تواند غنی سازی داشته و تحریم های شدید بین المللی بر علیه ایران تصویب کرده بودند با توافق ژنو این روند را متوقف کردند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته هیچ تحریم جدیدی بر علیه ایران نشده است ، اظهار داشت : حضور فعالان اقتصادی در ایران حضور داشته اند و این حضور باعث شده فضا فروریخته شود . امروز در مورد اصل غنی سازی ایران هیچ صحبتی دیگر نمی شود و تنها موضوعات مطرح درباره اندازه غنی سازی است که دیدگاه های آنها برایما قابل قبول نیست.

ظریف ادامه داد: در مورد اراک بحث در مورد یک نوع تغییر در شکل و شمایل اراک است که البته در این مورد هم در باره حرف های طرف مقابل صحبت می کنم .

وی با بیان اینکه اداعا و خواسته های ما لغو کامل تحریم هاست ، اظهار داشت : این فضای جدیدی است که در داخل و خارج از مذاکرات مطرح شده است  و حتی روزنامه های تندرو غربی و آمریکایی نیز امرو ز معتقد بودند که در شرایط کنونی به دلیل تعدادی سانتریفیوژ نباید توافق با ایران را متوقف کنیم .

وی با تأکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی هیچ گاه به دنبال سلاح نبوه و هیچ گاه  بیشتر از حقوق خود را نخواسته  است ، تصریح کرد: آخرین وضعیت پرونده هسته ای این است که فضاسازی هراس  بر علیه ایران فرویخته ،دیوار تحریم ها شکست خورده، برنامه هسته ای ایران بهتر دیده شده و مذاکرات با همه دشواری جلو می رود.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره اختلافات باقی مانده میان ایران و 1+5 بیان کرد: بحثی که الان وجود دارداختلاف بر سر اصل موضوع غنی سازی  نیست . البته ما از ابتدا هم گفتیم حق ما برای غنی سازی نیازی به شناسایی ندارد و معاهده عدم اشاعه این حق را برای ما پزیرفته است . آنچه لازم است که غنی سازی را انجام میدهیم و دیگر بحث درباره غنی سازی ایران وجود دارد ، غنی سازی در ایران انجام می شود و بر اساس توافق ژنو باید همه تحریم ها لغو شود .

وی ادامه داد : اما در مورد تعداد سانتریفیوژها بحث وجود دارد و توافق ژنو دست ما را در این زمینه باز گذاشته  است. توافق می گوید برنامه ایران باید صلح آمیز باشد و تعدادی که برخی از کشورها درباره سانتری فیوژها  اعلام می کنند غیر منطقی است و ربطی به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران  ندارد .

ظریف با اشاره به اینکه اظهارات مقام معظم رهبری درباره 190 هزار سو اثبات صلح آمیز بودن برنامه ایران است و این نباید برای کسی نگرانی ایچاد کند ، گفت:  در کل برنامه هسته ای ایران همه موارد کاملا متو جه یک هدف تولید سوخت برای یک سال بوشهر است وصنعتی بودن برنامه غنی ساری ایران نشانه صلح آمیز بودن آن است.

وی در پاسخ به این سئوال  که طرف مقابل چه اعدادی را برای سانتریفیوژها پیشنهاد کرده است ، گفت: آنها عدد های متعددی 500 یا 1500 و 4 هزار مطرح کردند. اما نکته منطقی این است که بحث درباره تعداد بی مورد است و ما این را در مذاکرات دنبال می کنیم . ما نه تنها عضو ان پی تی هستیم بلکه بر اساس فتوای مقام معظم ساخت سلاح هسته ای را حرام می دانیم .

ظریف با اشاره به اینکه روند زمان بر است ، بیان کرد:  ما آمادگی داریم در یک بازه زمانی با انجام اقدامات اطمینان ساز که از نظر ما موضوع مذاکره است مثل تبدیل اورانیوم به اکسید و برنامه ای که اثبات می کند ایران به دنبال سلاح نیست چون اکسید را باید تبدیل به سوخت کرد ، مسئله را حل کنیم .

وزیر امور خارجه بیان کرد: برخی از کشورهای غربی تلاش می کردند  که با طولانی کردن کار را به روز آخر بکشانند . ما از روز اول حرف منطقی می زنیم و کوتاه نمی آییم . حرف اصلی شروع شده که چطور می توان اطمینان حاصل کرد که با استفاده از راه های علمی ثابت کرد برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است .

وی تأکید کرد : در مورد اراک قرار نیست نگرانی یک گروهی درباره اسم راکتوررا  رفع کنیم بلکه باید مشخص کنیم راکتور اراک برای مباحث تحقیقاتی استفاده می شود. بحث های خوبی در این مذاکرات شده  است . طرف مقابل به ویژه  بعد از حضور وزرا وارد گفتگو شده است.  درست است اختلاف اساسی وجود دارد و طرف مقابل براساس فشارهای داخلی هنوز در پذیرش مباحث منطقی و علمی مشکل دارد .

وی در پاسخ به این سئوال که خوش بینی برای توافق در وین وجود داشت ، چرا توافق حاصل نشد ، گفت: توافق دو طرف دارد . برای توافق باید طرفین آمادگی داشته باشند که برای توافق کار کنند. احساس می کنم ما در جمهوری اسلامی با هدف رسیدن به توافق به بازی رفتیم. اماکار طرف مقابل سخت تر است چون آنها 6 کشور هستند . زمان می برد تا موضع خود را هماهنگ کنند بعد هم نظراتشان تبدیل به موضع می شود نه راه حل، در این جلسه اعلام کردیم که موضع را از طریق ایمیل هم می توانیم ارسال کنیم .

ظریف گفت: بحثها محتوایی دارد که می تواند نگرانی ها را رفع کند . من فکر نمی کنم نگرانی ها با نزدیک کردن تعداد رفع شود. بایدهمه طرف های مذاکره به این نتیجه برسند که تعداد موضوعیت ندارد و اتفاقا برنامه غنی سازی صنعتی در ایران بهترین عامل و مولفه اثبات صلح آمیز بودن است . .

وی ادامه داد: این بحث اکنون از یک بحث صرفا نظری وارد عملیاتی شده و به پش می رود. بعضی فکر می کردند با قراردادن ایران در یک معذوریت زمانی مسئله حل شود. عامل زمان باید توسط طرفین برای رسیدن به توافق استفاده شود نه توسط یک طرف توسط طرف دیگر ،ما ازاین عامل عبور کردیم و با تمدید توافق ژنو که امکان مذاکره را آذر فراهم می کرد ،  . عامل زمان در جای خوبی متوقف شد . جایی که بحث ها وارد مرحله جدی تری شده بود.
ظریف با اشاره به اینکه پس از 5 ماه مذاکره هنوز طرف مقابل در مرحله اعلام موضع بود بیان کرد:الان وارد بحث شدیم باید به سمت  رسیدن راه حل برویم اگر با این هدف جلو برومی که توافق ژنو هم ما را ملزم میکند برای توافق جلو برویم وگرنه برای موضع گیری که احتیاج به توافق نیست.

وی درباره شرایط حاک بر دوره 4 ماهه تمدید گفت: بر اساس توافق ژنو می توانستیم 6 ماه را با رضایت مشترک تمدید کنیم . روشی که گذاشتیم این بود که هر چه در 6 ماه  اول اتفاق افتاده در 4 ماه هم  به همان شکل اتفاق می افتد . اگر در 6 ماه 4.2 میلیارد اموال بلوکه ایران آزاد شد همین روش در 4 ماه هم ادامه می یابد و هر ماه 700 میلیون دلار آزاد شود.

ظریف گفت: در 4 ماه هیچ تحریم جدیدی نباید انجام شود.کمااینکه ملاحظه کردید  گروهی از نمایندگان آمریکا اعلام کردند که وزیر خارجه قبول کرده تحریم بگذاریم ،فورا وزرات خارجه آمریکا بیانیه داد که ما چنین کاری نمی کنیم و  مخالف تحریم هستیم چون تعهد کردند.

وی ادامه داد : برخی ملاحظات در آن مدت وجود داشت ، مثلا تحریم بیمه به دلیل زمان بر بودن انجام نمی شد که قبول کردند در این دوره انجام دهند .

وزیر امور خارجه گفت: توافقی درباره اوانیوم 20 درصدی داشتیم که مقداری از آن را اکسید و مقداری را رقیق کردیم . این موضوع در این دوره ادامه نم یباد . اورانیوم 20 درصدی ما بر اساس آنچا توافق کردیم رقیق و اکسید شده است و آن اورانیوم اکسید شده بر اساس برنامه ای که خودمان داریم تبدیل به سوخت می شود برای راکتور تحقیقاتی تهرا ن. از اول هم اعلام کرده بودیم که 20 درصد را تنها برای رآکتور تهران تولید می کنیم .

وی تأکید کرد: برنامه هایی نیز داشتیم که اورانیوم هایی که به صورت ناقص به 2 در صد غنی شده بود به ماده اولیه بازگردانیم که بتوانیم دوباره به دستگاه های خود تزریق کنیم . این کار را ه در این دوره انجام می دهیم . به دنبال آن شرایط که ثابت نگه داریم

ظریف گفت: به عبارت ساده تر اتفاقاتی که در 6 ماه اول افتاده در 4 ماه آینده هم اتفاق می افتد. این یک راه حل موقتی برای رسیدن به راه حل دائمی است . با ایجاد یک درک در طرف مقابل دست یابی به راه حل  ممکن است . طرف مقابل الان به این درک رسیده که راهی جز توافق وجود ندارد. البته آنها می توانند تحریم ها را اضافه کنند اما این تحریم ها تأثیری در برنامه هسته ای نداشته است و ممکن است مردم را در مشکل قرار داده باشد اما مردم به این درک رسیدند که ایستادگی کنند.

وی ادامه داد : انها اگر می خواهند اطمینان حاصل کنند که برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز است عین برنامه ما و مقام معظم رهبری دولت و تیم مذاکره کننده هم همین است و در 6 ماه هم می شد اما فکر می کردند از روش های دیگری استفاده کنند ودرباره تعداد بحث کنند.

ظریف گفت: 4 ماه فضای آرامی را ایجاد می کند که مذاکراتی که خوب پیش رفته دیدگاه ها را اعلام کردیم راه حل ها وجود دارد و باید تصمیم گیری شود.

وی در این باره که برخی زیاده خواهی طرف مقابل را ناشی از ابهامات توافق ژنو می دانند، بیان کرد: کاملا خلاف این را معتقدم زیاده خواهی غربی ها واقعیت است اما آنچه ماتع زیاده خواهی شده است  توافق ژنو است .در تمدید به طور مثال بعضی ها معتقد بودند که چرا باید شرایط دور اول را ادامه دهیم اما دقت در توافق ژنو که اعلام کرده بود نباید دوباره درباره تمدید مذاکره شود فقط باید موافقت شود امکان را ایجاد کرد .

ظریف با اشاره به اینکه تفاهم ژنو آنقدر با دقت تدوین شده که چلوی زیاده خواهی را می گیرد ، گفت: بر اساس نیازهای عملی در ژنو توانستیم  در این دوره از همان مسیر نیازهای عملی در تفاهم ژنو نشان دهیم که برنامه ما در نطنز  بر اساس نیازهای علمی بوشهر است و یک چرخه منطقی نیاز عملی را تعریف کردیم .همان نیازهای عملی است

وی افزود: تحقیق توسعه و غنی سازی و ادامه غنی سازی و همه این موارد را در مذاکرات با استناد به تفاهم ژنو پیش برده ایم .البته مذاکره است  و هنوز نیاز است که طرف مقابل با دیدگاه مبتنی بر واقع بینی نه خیال پردازی حرکت کند . نه اینکه گروهی تعدادی را مطرح کنند که به مظر ما محاسبات در تعداد  هم غلط است .

ظریف اظها رداشت : با استفاده از مبانی  توافق ژنو روی موضوعاتی کار کردیم که در صحنه  تبلیغات بین المللی انحصار طرف مقابل است وی کی از این موضوعات نیاز عملی بود.یک کارهای علمی د صحنه بین المللی انجام دادیم که اکنون نیز موچوداست و یکی از این موضوعات  گریز هسته ای بود . برای اینکه مبانی هسته ای را بشکانیم ادبیات ایجاد کردیم آنها گفتند ایران دو ماهه می تواند بمب بسازد ما اعلام کردیم که به دنبال بمب نیستیم اما اگر هم باشیم نمی توانیم دو ماهه بمب بسازیم .
وی تصریح کرد : امروز کسانی که از نزدیک مذاکره دنبال می کنند اذعان دارند که تفاهم ژنو منافع ایران را در 6 ماه گذشته حفظ کرده و باز هم می تواند این کار را انجام دهد.

ظریف درباره جدول زمان بندی رفع تحریم ها اظهار داشت : مذاکره بالا و پایین دارد . طرف مقابل مواضع مذاکراتی اتخاذ می کند . الان اصلا مصلحت نیست بگوییم آنها در مورد تحریم ها چه موضعی می گیرند ، موضع طرف مقابل مواضع حداکثری است مواضع ما هم روشن است و در تفاهم ژنو هم ذکر شده  که کلیه تحریم های شورای امنیت باید حذف شود. طرف مقابل موضع خود را گرفته وقتی به تفاهم برسیم می توانیم بفهمیم چقدر جدی است .
وی درباره حضور امروز در مجلس و  نگرانی نمایندگان ، بیان کرد: امروز نمانیدگان محترم بیشتر محبت کردند گزارش بنده را شنیدند سئوالات را مطرح کرده بودند. همین موارد را با جزئیات بیشتر خدمت نمایندگان صحبت شد . در مورد موضوعات اصلی اختلاف و آینده اتفاقات وین صحبت کردیم و گزارش مبسوطی خدمت نمایندگان اعلام شد .

وی درباره دسته بندی اختلافات ، بیان کرد: صلی ترین اختلاف بر سر میزان غنی سازی است . این دستاورد عمده ای است که تحلیل گران آمریکایی هم به آن پرداخته اند . غنی سازی ما سنبولیک نیستت صنعتی است . نیاز واقعی ما سوخت بوشهر است . دید گاه ها مطرح است با موضع گیری راه حل حاصل نمی شود. باید ببینیم چه اقداماتی باعث می شود که نگرانی های منطقی درباره برنامه صلح آمیز ایران رفع میشود.

وی تأکید کرد: غربی ها باید به این نتیجه برسند که یک فرصت استثنایی از طریق انتخاب مردم ایران برای رفع نگرانی ها فراهم شده است . جمهوری اسلامی توانایی بالایی دارد . همه جور تلاشی برای از بین بردن این توانایی حتی به قیمت ترور دانشمندان هسته ای و ارسال ویروس و خطرات محیط زیستی صورت گرفته است . باید یک راهی را پیدا کنند که با این واقعیت رو به رو شوند. واقعیت این است که ایران این توانایی را دارد . سانتریفیوژ ایران واردتی نیست که با محدود کردن تعداد روبه رو شود.

وی درباره دلواپسان هسته ای بیان کرد: اینکه جامعه ایران یک جامعه تک صدایی نیست امر مبارکی است .البته باید انصاف و منافع ملی را  در نقد لحاظ کرد. همه دوستان ما که با حسن نیت نقد می کنند باید این مورد را در نظر بگیرندکه هیچ کس نمی تواند از حقوق ملت صرف نطر کندو نیازی نیست که دراین  مورد نگرانی ایجاد کرد، مردم نیاز به آرامش دارند و اطمینان به مسئولین ، الان دولت با مردم راستگو است،  نگرانی ایجاد کردن ضرورتی ندارد . من ضمن تشکر از این دوستان اطمینان می دهم که هر کاری که انجام می دهیم به صورت ریز گزارش می شود وز مانی که نیاز بدانند هشدار می دهند ونهیب می زنند تا کنون از حمایت مقام معظم رهبری بهره مند بودیم لازم است اجازه دهند مذاکره در یک فضای آرام کارش را ادامه دهد و یقین داشته باشند که هیچ کس از حقوق مردم کوتاه نمی آید

وی درباره مذاکره ایران و آمریکا در وین و کاهش حضور طرف های دیگر در مذارکات اظهار داشت : ما با طرف های اروپایی و چین روسیه به صورت روزانه تماس داشتیم،  هم ما آنها را در جریان جزئیات قرار می دادیم و هم آنها طلاع داشتند . بیشترین فشارها و تحریم ها را آمریکا بر علیه ایران صورت  داده و هر اقدامی که صورت می گیرد و توافقی که باشد آمریکا باید بیشترین اقدامات را انجام دهد اما این به معنای فراموش کردن سایر اعضا نیست . ما با همه5 کشور رابطه سیاسی داریم با آمریکا این رابطه را نداریم . مذاکره ما با آمریکا صرفا سیاسی است . دستور کار ما درمذاکره با آمریکا و بقیه صرفا هسته ای است .

وی افزود: با توجه به نقش کری و حضوری که سه روز در وین داشت ، چندین دور مذاکره فشرده داشتیم به صورت دو جانبه و اشتون صورت گرفت . فکر می کنم هم ایشان و هم ما فهم بهتری از مواضع یکدیگر پیدا کردیم . دولت آمریکا نسبت به ایران بیگانه است . مقامات آمریکا 35 سال است  در ایران نبوده اند و ایران را از طریق دروغ ها باور کرده اند . سایرین در ایران حضور دارند. ما شناخت بهتری از آمریکا داریم چون نمایندگی داریم در سازمان ملل . نیاز است که آمریکا از طریق مذاکرات با واقعیات ایران رو به رو شود . باید بفهمند که مردم ایران به فشار واکنش منفی و به تکریم واکنش مثبت نشان می دهند.

وی تأکید کرد: گاهی اوقات در دو یا سه مذاکره یک موضوع را تکرار می کنیم و تکرار بد نیست چون باید کج فهمی را رفع کند.

ظریف درباره پیشنهادات ایران به آمریکا ، اظها رداشت : پیشنهاد ها این است که چگونه می توان بدون خیال بافی و فراموش کردن این واقعیت که ایران می تواند سانتری فیوژ بسازد، مسئله را حل کرد . وقتی ایران این توانایی را دارد صحبن از تعداد بی معنی است باید درباره سوخت صحبت کرد و اطمینان اینکه غنی سازی 3 درصد همان سوخت باقی می ماند . ما اورانیوم را می خواهیم تبدیل به سوخت کنیم صمن اینکه با روس ها قرارداد خوبی برای سوخت داریم اما یک زمانی خودمان می خواهیم تولید کنیم .

وی درباره تعیین سقف زمانی گفت: یک کار مهم در وین 6 این بود که متن را تمیز کردیم . اگر امروز روی موضوعات اساسی توافق کنیم یک متن آماده داریم که باید کامل شود . اگر با ضرب العجل 3 آذر بخواهیم به نتیجه برسیم طرف مقابل باید سریع تر روی راهکارها فکر کنیم . ما راهکارهایی ارائه کردیم که صرفا موضع ما نیست مسئله ای است که دانشمندان مطرح کرده اند و راهکارهای علمی آزمون شده است .

ظریف گفت: ما معتقد بودیم مذاکره باید برای رسیدن به هدف باشد . شاید برخی در طرف مقابل فکر میکردند اگر مذاکرات را تا روزهای آخر ادامه دهند می توانند از امتیاز زمان استفاده کنند این تصویر شکسته شده است و فهمیده اند که ایران حرفی که اول می زند آخر می زند.

وی درباره مذاکرات هدفمند، بیان کرد: ما انعطاف در راهکا رداریم اما در مورد حقوق خود انعطاف نداریم . ما با منطق جلو می ریم .برای 4 ماه آینده انواع مذاکرا ت را در نطر گرفتیم . فرصت مجمع عمومی را هم داریم که فرصت مناسبی برای مذاکرات ایجاد می کند. فعلا همه هیأت ها در مرحله فکر کردن هستند. باید الان با توجه به واقعیات جلو رود.

وی درباره همکاری های ایران و آژانس ، اظهار داشت : آزانس دو کار تا الان کرده است یکی راستی آزمایی در مورد ژنو که انجام شد و در گزارش آخر اکسید سازی بود که تأیید شد چراکه ذخایر اورانیوم خود را حفط کرده ایم . آژانس چند بار تأکید کرد ایران به تعهدات عمل کرده است .

ظریف گفت: رشته دیگر اتهامات علیه ایران بود که چارچوبی را باآژانس توافق کردیم و تا کنون همه مواردی که قرار بوده حل و فصل شود شده است . البته از نظر ما همه ادعاها بی مورد است اما در این موارد توافق کردیم .برنامه ایران صلح آمیز است . اطلاعاتی که به آژانس داده شده است غلط است و همه این ابهامات قابل رفع است . تصویر آینده یک همکاری روشن و صلح آمیز است .

وی درباره دور آتی مذاکرات گفت: فعلا برنامه ریزی که داریم برای مذاکرات جانبی است . دور بعدی مذاکرات د ر اوایل سپتامبر است و درباره مکان آن هنوز تصمیمی گرفته نشده است .

ظریف در استانه روز قدس گفت: جنابات امروز غزه از یک طرف نشان دهنده مقاومت و تصویر ارزنده از مقاومت مردم فلسطین است و از طرف دیگر عدم پایبندی رژیم صهوینیستی به هیچ از ضوابط بین المللی است که اهمال این رژیم را نشان می دهدد. حمایت از مقاومت که روز قدس یادگار امام ره یکی از روزهای جهانی برای احقاق حقوق مردم فلسطین است .امروز شاهد مجارات جمعی مردم هستیم که نیازمند محکومیت بین المللی و حمایت ار مردم فلسطین دارد .روز قدس فرصت مناسبی را برای همه جهان اسلام فراهم می کند.

کد N406529

وبگردی