آفتاب

یاد و خاطره خلبان شهید عباس دوران در شیراز گرامی داشته شد

یاد و خاطره خلبان شهید عباس دوران در شیراز گرامی داشته شد

شیراز- ایرنا- همایش ˈیاد آسمان ˈ به مناسبت سی و دومین سالگرد شهادت خلبان ˈ عباس دوران ˈ شامگاه سه شنبه در شیراز برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این ایین با اشاره به رشادت های شهدا گفت: شهدا افتخارات کشور ایران هستند که شهید عباس دوران، یکی از افتخار استان فارس و ملت ایران است.

احمد همتی بیان کرد: شهدا میراث معنوی مردم ایران هستند و خون آنها برکات فراوانی برای نظام و انقلاب اسلامی دارد.

او با بیان این که شهید عباس دوران یک قهرمان ملی است، افزود:باید برای معرفی بیش از پیش شهدا و شخصیت ها و بزرگان کشورمان به عموم مردم به ویژه نسل جوان تلاش شود.

وی افزود: کسی گمان نمی کرد در جنگ نابرابر ایران و عراق، رزمندگان اسلام با سلاح ایمان و اخلاص به پیروزی نایل آیند، اما این مهم با رشادت ها و دلاور مردی رزمندگان و شهدای ما حاصل شد.

معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز هم در این مراسم گفت: شهدا یک افتخار برای تمام نسل های کشور هستند که تعصب به خاک کشور، ایمان و تخصص رمز موفقیت و رستگاری شهید دوران بود.

محمد فرخ زاده افزود: شهادت یک عطیه الهی است که خداوند لطف خود را به ملت ایران عطا کرده است.

مهدی نجابت رییس حوزه هنری استان فارس نیز گفت: کارهای فرهنگی باید مردمی و خودجوش باشد تا تاثیرگذاری خود را در عموم مردم داشته باشد.

همایش ˈیاد آسمانˈ به همت موسسه فرهنگی هنری شهید نوروز علیزاده و با حضور مسوولان استان فارس در تالار حافظ شیراز برگزار شد.

در حاشیه این همایش از پویا نمایی (انیمیشن) با عنوان ˈعباسˈ و تصنیف موسیقی ویژه ˈیاد آسمانˈ با اجرای نوید نیک کار رونمایی و از خانواده شهید دوران تقدیر شد.

شهید عباس دوران در20 مهر سال 1329 دریک خانواده مذهبی در شهرستان شیراز تولد یافت.

وی دوران کودکی، نوجوانی و جوانی را در شیراز سپری کرد و در سال 1349 به دانشکده خلبانی نیروی هوایی راه یافت . او پس از گذراندن دوران مقدماتی پرواز در ایران، در سال 1351 برای تکمیل دوره خلبانی به آمریکا رفت.

شهید عباس دوران پس از دریافت نشان خلبانی درسال 1352 به ایران بازگشت و با شروع جنگ تحمیلی به دفاع از کیان جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با 103 سورتی پرواز جنگی درطول عمر کوتاه اما پر بارش، یکی از قهرمانان دفاع مقدس شناخته شد.

وی درهفتم آذر1359 درعملیات ˈمرواریدˈ حماسه ای بزرگ آفرید و به کمک خلبان شهید حسین خلعتبری ، پنج فروند ناوچه عراقی را در حوالی اسکله الامیه و البکر منهدم ساخت و بقایای آن را به قعر آب های نیلگون خلیج فارس فرستاد.

به گفته یکی از همرزمان خلبانش، شهید دوران در یکی از نبردهای هوایی که فرماندهی دو فروند هواپیما را به عهده داشت، به مصاف 9 فروند از جنگنده های دشمن رفت و با ابتکار عمل و مهارتی خاص، یک فروند از هواپیماهای دشمن را سرنگون و هشت فروند هواپیمای دیگر را مجبور به فرار از آسمان میهن کرد.

وی سرانجام در سحر گاه 30 تیر سال 1361 هنگامی که هدایت یک گروه پرواز را برعهده داشت در مسیر بازگشت از ماموریت هوایی خود مورد اصابت موشک دشمن واقع شد.

در تیر سال 1381 بقایای پیکرشهید دوران توسط کمیته جست و جوی مفقودین شناسایی و برای خاکسپاری به شیراز منتقل شد.

وی هنگام شهادت 32 سال داشت.

همایش یاد آسمان به مناسبت سی و دومین سالگرد شهادت سرلشکر شهید عباس دوران و با هدف تجلیل از مقام این شهید والامقام در شیراز برگزار شد. ک/2

7382/ 667 ** 1917
کد N406501

وبگردی