آفتاب
گزارش خبری/

مشکلات عدیده بیماران خاص در آذربایجان شرقی/ هزینه های گزاف درمان تا نبود مراکز بهداشتی و آزمایشگاهی

مشکلات عدیده بیماران خاص در آذربایجان شرقی/ هزینه های گزاف درمان تا نبود مراکز بهداشتی و آزمایشگاهی

تبریز- خبرگزاری مهر: بیماران خاص آذربایجان شرقی گرفتار مشکلات عدیده ای همچون نبود مرکزی برای آزمایشات مخصوص در استان، کمبود تخت بیمارستان و همچنین نبود مرکز شبانه روزی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسئولان و مدیران انجمن های بیماری های خاص در تبریز ظهر سه شنبه گردهم آمدند و در جلسه کمیته بیماران خاص، مشکلات بیماران مبتلا به این گونه بیماری ها را بررسی کردند.

مدیر عامل انجمن MS آذربایجان‌شرقی در این مراسم با اشاره به برخی مشکلات این بیماران گفت: مهم ترین مشکل این بیماران قیمت بسیار بالای داروهای این بیماری است به طوری که برخی داروهای آنان بیش از 500 هزار تومان قیمت دارد و بیمه خدمات درمانی نیز این داروها را تحت پوشش قرار نمی دهد که این امر این بیماران را دچار مشکل کرده است.

محمد هاشمی ادامه داد: برخی داروهای مورد نیاز برای این بیماران که مصرفش نیز بسیار متداول است داروی کوپامر است که 160 هزار تومان قیمت دارد و تهیه مستمر آن برای بیماران کار سختی است.

وی با اشاره به زمان بر بودن برخی خدمات درمانی رایگان به این بیماران گفت: این انجمن برخی خدمات را در اختیار بیماران قرار می دهد به عنوان مثال خدمات دندانپزشکی، فیزیوتراپی و ارتوپدی رایگان به بیماران ارائه می شود.

هاشمی افزود: همچنین خدمات ام.آر.آی نیز به شکل رایگان در بیمارستان‌ها انجام می‌پذیرد ولی این روند بسیار زمان بر است که باید به این مشکل رسیدگی شود.

آزمایش تشخیص بیماری هموفیلی در استان وجود ندارد

مسئول کانون هموفیلی استان با اشاره به نبود آزمایش تشخیص بیماری هموفیلی در استان گفت: به همین دلیل افراد مجبورند به شهر تهران مراجعه کنند که این امر از یک سو موجب افزایش هزینه ها شده و از سوی دیگر رغبت افراد را به دادن آزمایش کمتر می کند.

اکرم طبقچی ادامه داد: از طرف دیگر آزمایش تعیین سطح برای بیماران هموفیلی نیز در استان وجود ندارد که این امر افراد مبتلا را به مشکل انداخته است.

وی افزود: نبود آزمایش بی سی آر در مراکز دولتی نیز دیگر مشکل این بیماران است و مراجعه بیماران به مراکز غیر دولتی هزینه بالایی می طلبد.

طبقچی با اشاره به ضرورت احداث درمانگاه شبانه روزی برای این بیماران گفت: دو بیمارستان شهید قاضی و کودکان پاسخگوی نیاز بیماران هموفیلی هستند که به دلیل عدم ارایه خدمات اورژانسی شبانه در بیمارستان قاضی، بیماران با مشکل مواجه می شوند.

وی ادامه داد: هر چند در طول روز نیز با وجود مراجعه بیماران، این افراد مجبورند ساعات طولانی را برای طی مراحل اداری سپری کنند.

کمبود تعداد تخت های دیالیز مشکلی بزرگ برای بیماران کلیوی

مدیر عامل انجمن کلیوی استان با اشاره به کمبود تخت بیماران دیالیزی استان گفت: قرار شده است بخش دیالیز و پیوند کلیه در تبریز با گنجایش 100 تخت از سوی برادران خیر مردانی آذر افتتاح شود اما تا زمان افتتاح آن امیدواریم با همت مسئولان تعداد نوبت های دیالیز افزایش یابد.

عادل فیروزی ادامه داد: هم اکنون در کل استان یک هزار و 546 بیمار دیالیزی وجود دارد که متاسفانه این تعداد در حال افزایش است.

وی افزود: باید اطلاع رسانی مناسبی در خصوص این بیماری انجام شود و راه های شناخت و پیشگیری از این بیماری به اطلاع مردم برسد تا شاهد کاهش تعداد این بیماران و مشکلات ناشی از آن باشیم.

فیروزی همچنین در خصوص هزینه های بالای عمل پیوند گفت: در استان هزینه های گزافی بابت عمل پیوند کلیه دریافت می شود و این امر سبب مراجعه بیماران به شهرهای دیگر شده است که باید جلوی این روند گرفته شود.

وی با اشاره به مشکل انتظار طولانی در صف دریافت کلیه نیز گفت: از سوی دیگر دریافت کلیه در استان با انتظار زیادی همراه است که این امر نیز در نوبه خود مشکل آفرین است.

آزمایشات مورد نیاز برای بیماران تالاسمی در استان موجود نیست

رییس هیئت مدیره انجمن تالاسمی آذربایجان شرقی نیزبا اشاره به انجام نگرفتن آزمایش آنتی بادی در این شهر گفت: این آزمایش در حدود یک سال پیش انجام میشد اما هم اکنون این روند قطع شده است.

زهرا فرجی ادامه داد: تنها تعداد کمی از بیماران، حاضر به پرداخت مبلغ بالا برای مراجعه به تهران می شوند و بقیه افراد از مراجعه به این شهر خودداری می کنند زیرا بار مالی مناسبی ندارند.

وی افزود: این بیماران ضروری است هر چهار ماه یکبار مورد آزمایش قرار گیرند که اکثر بیماران به دلیل هزینه های بالای آن نمی توانند مورد آزمایش قرار گیرند.

فرجی با بیان اینکه این بیماران از لحاظ دریافت خدمات درمانی دچار مشکل هستند، گفت: تنها دو بیمارستان کودکان و شهید قاضی تبریز پاسخگوی نیازهای درمانی 140 بیمار تالاسمی استان است که متاسفانه در نوبت بعدازظهر بیمارستان شهید قاضی به دلیل نبود کادر پرستاری به این بیماران خدماتی ارایه نمی شود.

کد N406444

وبگردی