آفتاب
عضو کمیسیون بهداشت مجلس خبرداد؛

10 قطب دانشگاهی میزان سموم مجاز در محصولات کشاورزی را اندازه گیری می کنند

10 قطب دانشگاهی میزان سموم مجاز در محصولات کشاورزی را اندازه گیری می کنند

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از بررسی میزان حد مجاز 249 سم در محصولات کشاورزی توسط شورای عالی سلامت خبر داد و گفت: 10قطب دانشگاهی کشور به صورت پایلوت میزان سموم محصولات کشاورزی را بررسی خواهند کرد.

ˈرسول خضریˈ در گفت و گو با خبرنگار مجلس ایرنا با اشاره به حضور وزیران بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی و همچنین رییس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در جلسه عصر امروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در این نشست درباره میزان سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی و راهکارهای کنترل آن بحث و تبادل نظر شد.

وی ادامه داد: تعین میزان مجاز سموم باقی مانده در محصولات کشاورزی با وزارت بهداشت و تجویز آن بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر اساس بند «و» ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه سهم کودهای ارگانیک از کل کودهای مصرفی در کشور به 35 درصد افزایش می یابد .

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:در این راستا اقدامات خوبی توسط این دو وزارتخانه آغاز شده است به طوری که از نیمه دوم سال گذشته تاکنون شورای عالی سلامت هشت جلسه برگزار کرده است.

وی از گروه بندی محصولات کشاورزی به پنج گروه سبزیجات غده ای و ریشه ای،صیفی جات،سبزیجات برگی و کاهو،غلات و حبوبات در شورای عالی سلامت خبر داد و گفت: تاکنون 249 نوع سم موجود در محصولات کشاورزی شناسایی شده اند که 10 قطب دانشگاهی کشور میزان سم موجود در محصولات کشاورزی را اندازه گیری خواهند کرد.

خضری همچنین از پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای ساماندهی فروشگاه های سموم کشاورزی در کشور خبر داد و کار بزرگی در راستای ارتقای ایمنی و سلامت غذایی در کشوراز مهر ماه سال گذشته شروع شده است که بازخورد آن را در مهر ماه امسال خواهیم دید.

وی با اشاره به رشد انواع سرطانها در کشور گفت: آلودگی محیط زیست،هوا و محصولات کشاورزی از مهمترین علل بروز انواع سرطان ها در کشور است .

به گفته نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی تاکنون 2 میلیارد تومان برای شناسایی میزان کودها و سموم محصولات کشاورزی پیش بینی شده است.

سیام(4)**2021**1856
کد N406261

وبگردی