آفتاب

انتقاد اردوغان از سکوت جامعه بین‌المللی و مصر درقبال غزه/ گل: این جنگ برنده ندارد

انتقاد اردوغان از سکوت جامعه بین‌المللی و مصر درقبال غزه/ گل: این جنگ برنده ندارد

نخست‌وزیر ترکیه از جامعه بین‌المللی و همینطور مقامات مصر به دلیل سکوت اختیار کردن در مقابل جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه انتقاد کرد.

نخست‌وزیر ترکیه از جامعه بین‌المللی و همینطور مقامات مصر به دلیل سکوت اختیار کردن در مقابل جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در یک سخنرانی خطاب به نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان این کشور اظهار داشت: اسرائیل قدم به قدم به اشغال فلسطین ادامه می‌دهد و به کشتار فلسطینی‌ها می‌پردازد. نه سازمان ملل و نه کشورهای غربی و نه کشورهای مسلمان واکنش جدی نسبت به این مساله نشان نداده‌اند. جهان تنها نظاره می‌کند که کودکان فلسطینی کشته می‌شوند. جهان تنها ناظر حملات به بیمارستان‌ها و مساجد در غزه است. اما با وجود آنکه دولت‌ها چنین موضعی دارند مردم جهان سریعا واکنش نشان می‌دهند و به خیابان‌ها می‌آیند.

وی در این سخنرانی در حالی که یک چفیه مشابه چفیه فلسطینی‌ها به نشانه همبستگی با آن‌ها به سر داشت، به همه کشورهایی که در آن‌ها تظاهرات ضد اسرائیلی برپا شده ادای احترام کرد.

اردوغان همچنین ضمن ستایش از محمد مرسی، رهبر مخلوع مصر به دلیل آنکه در زمان ریاست جمهوری‌اش گذرگاه رفح را به روی فلسطینی‌ها باز گذاشت، گفت: رهبران کودتاچی در مصر که جایگزین مرسی شدند، این گذرگاه را که مهم‌ترین مسیر تامین کمک برای غزه است، بسته اند.

وی همچنین بار دیگر از رهبران غربی به دلیل آنکه تحولات مربوط به کنار گذاشتن محمد مرسی را کودتا نخواندند انتقاد کرد و گفت: اکنون همه آن‌ها به ویژه مصر تنها ناظر کشتار فلسطینی‌ها هستند.

از سوی دیگر، عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه نیز در بیانیه‌ای از جامعه بین‌المللی خواست تا برای رسیدن به صلح و امنیت پایدار در فلسطین بسیج شوند.

عبدالله گل در بیانیه خود گفت: کاملا واضح است که تراژدی‌های انسانی مشابه تا زمانی که اشغالگری اسرائیل پایان نیافته و آزادی و امنیت پایدار برای مردم فلسطین تامین نشود ادامه خواهند داشت، بنابراین من از طرف‌های مربوطه می‌خواهم تا سریعا در جنگ فعلی آتش‌بس اعلام کنند.

وی افزود: من از آن‌ها می‌خواهم تا ابتکار عملی جامع و جدی برای صلح پایدار در فلسطین اجرا کنند.

وی در این بیانیه که همزمان با اعلام سه روز عزای عمومی از سوی دولت ترکیه به منظور همبستگی با فلسطینی‌ها منتشر شد، گفت: همانطور که من همیشه گفته‌ام در پایان این جنگ هیچ برنده‌ای وجود نخواهد داشت. اینگونه اقدامات تاثیری منفی بر صلح و ثبات در جهان دارند و بذر نفرت و انزجار را میان مردم گسترش می‌دهند.

عبدالله گل تاکید کرد: با مشاهده اینگونه وقایع نباید این واقعیت را فراموش کنیم: مردم فلسطین بیش از 60 سال است که تحت فشار و اشغالگری قرار داشته‌اند. قربانیان این اشغالگری اکنون به ده‌ها هزار تن رسیده است. حملات جاری اسرائیل آخرین حلقه از زنجیره حملات بی‌رحمانه آن علیه فلسطین است. اقدامات غیرمسئولانه و بی محابای اسرائیل متاسفانه به ما نشان می‌دهد که این حمله نیز آخرین حمله نخواهد بود.

انتهای پیام

کد N406169

وبگردی