آفتاب

ژاپن و مغولستان پیمان بازرگانی آزادی امضا می کنند

ژاپن و مغولستان پیمان بازرگانی آزادی امضا می کنند

تهران – ایرنا – ژاپن در اقدامی که نوعی سیاست برای نزدیک شدن به کره شمالی شمرده می شود، روز سه شنبه بر سر مفاد پیمان بازرگانی آزاد با مغولستان و کمک به اقتصاد اولان باتور با مقام های این کشور به تفاهم رسید.

به گزارش خبرگزاری کیودو، ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر ژاپن امروز در دیدار با ˈساخیاگین البگدورجˈ (Tsakhiagiin Elbegdorj) رییس جمهوری مغولستان، به وی قول داد که توکیو از صادرات مغولستان پشتیبانی و به این کشور در توسعه پایدار اقتصادی کمک کند.

این دیدار در توکیو انجام شد.

کارشناسان می گویند نزدیک شدن توکیو به پیونگ یانگ در گفت و گوهای دوجانبه، یکی از انگیزه های نزدیکی ژاپن به مغولستان است. مغلوستان با کره شمالی روابط رسمی دیپلماتیک دارد و چند بار میزبانی دیدارهای ژاپنی ها و کره ای ها را برعهده گرفته است. دیدارهای یادشده برای گفت و گو درباره سرنوشت شهروندان ژاپنی ربوده شده در دهه های 70 و 80 میلادی انجام شده است.

پیشترتوکیو و اولان باتور روابط اقتصادی نزدیک نداشتند. سال 2013، ژاپن 29.3 میلیارد ین (288 میلیون دلار) کالا، شامل خودروهای دسته دوم، به مغولستان صادر کرد و مغول ها نیز 1.9 میلیارد ین کالا به ژاپن صادر کرد.

بر اساس یکی از بندهای پیمان بازرگانی آزاد، مغولستان تعرفه ˈ5 درصدیˈ کنونی روی خودروهایی با موتور زیر 4500 سی سی را حذف خواهد کرد و تعرفه گمرکی خودروهای دسته دوم نیز در یک بازه زمانی 10 ساله حذف خواهد شد.

ژاپن نیز صادرات گوشتی و خوراکی مغولستان را مشمول بخشش مالیاتی قرار خواهد داد. کالاهای صنعتی مغولستان، از جمله پارچه های کشمیری هم در بازه زمانی 10 ساله از گمرک معاف خواهند شد.

ژاپن نخستین شریک بازرگانی آزاد با مغولستان خواهد بود.

رسانام**9163 **1010
کد N406129

وبگردی