آفتاب

معاون رییس جمهوری: توقع استانداران از دولت متناسب با بودجه عمومی کشور باشد

معاون رییس جمهوری: توقع استانداران از دولت متناسب با بودجه عمومی کشور باشد

شهرکرد-ایرنا- معاون اجرایی رییس جمهوری، بودجه عمومی را برای حل مشکلات کشور ناکافی دانست و گفت: استانداران باید نگاه تک بعدی به اعتبارات و بودجه های عمومی را تغییر دهند و انتظارات آنان از دولت متناسب با بودجه عمومی کشور باشد.

به گزارش ایرنا،ˈمحمد شریعتمداریˈروز سه شنبه در جلسه شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد اظهار داشت: سالهاست اعتبارات و بودجه طرحهای کشور از منابع تبصره ها تامین می شود .

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه تامین اعتبارات نیازمند تصویب تبصره های تکراری و حذف برخی تبصره هاست، بیشتر زمان جلسات برنامه ریزی و اعتبارات کشور صرف تدوین قانون، تصویب و حذف این تبصره ها می شود .

وی ادامه داد: بدلیل نبود حلقه اتصال بین شرکت های توسعه دولتی و استانداران، منبع عظیمی از درآمد برخی طرحهای ملی و مهم کشور در برخی استانها عاید دستگاه های غیرمجری می شود.

معاون اجرایی رییس جمهوری افزود: استانداران با ارتقای سطح آگاهی و همکاری خود با شرکت های توسعه دولتی، سازمان های اقتصادی وابسته به دولت یا مراکز غیرانتفاعی می توانند سرمایه گذاریهایی با بازگشت سرمایه بالا داشته باشند و منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند.

شریعتمداری اظهار داشت: ظرفیت سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور فرصت مغتنمی است که استفاده از این ظرفیت نیازمند پیگیری استانداران است .

وی در پاسخ به درخواست استاندار چهارمحال و بختیاری و برخی مدیران استان برای حل مشکلات اعتباری طرحهای استانی افزود: اگر اهمیت اجرای طرحها در این استان اولویت بندی نشود امکان اتمام طرحهای مهم تا سالهای متمادی نیز فراهم نمی شود .

شریعتمداری ادامه داد: این استان نیازمند نظام آماری و اطلاعاتی برای تعیین و شناسایی ظرفیت ها و اولویت هاست .

وی کم آبی، نبود راه های روستایی و وجود نقاط حادثه خیز جاده ای را مشکل تمام استانها بخصوص استانهای محروم دانست و افزود: انتظار می رود درجلسات هیات دولت مهمترین نیازها و عمده طرحهای اولویت دار مطرح شود .

شریعتمداری تصریح کرد: دولت تدبیر و امید در سفرهای استانی توجه ویژه به استانهای محروم و کمتر برخودار را در دستور کار دارد .

به گفته معاون اجرایی رییس جمهوری، در آینده نزدیک جلساتی در تهران با حضور رییس جمهور، روسای بانک ها ، استانداران، شرکت های توسعه دولتی و سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج برای بهره گیری از فرصت های سرمایه گذاری استانها برگزار می شود .

در نشست شورای برنامه ریزی استان چهارمحال و بختیاری که با حضور معاون اجرایی رییس جمهوری برگزار شد، مدیران استان کمبود اعتبارات را مهمترین مشکل موجود برای اجرای طرح های در دست اجرا در استان دانستند.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال وبختیاری در این نشست محدودیت اعتبارات و تسهیلات صندوق توسعه ملی برای واحدهای تولیدی و صنعتی را عامل رکود صنایع استان عنوان کرد .

ˈسیدنعیم امامیˈ اظهار داشت: سلیقه ای عمل کردن برخی بانک ها در پرداخت تسهیلات از دیگر مشکلاتی است که توسعه استان و اجرای طرحها را با مشکل مواجه کرده است .

وی تنها شرکت دولتی سرمایه گذاردر طرحهای استان را شرکت ˈایمیدروˈ دانست که در طرح فولاد یک میلیون تنی سفید دشت بروجن مشارکت دارد و از سرمایه گذاری اندک و کمرنگ بخش های دولتی در این طرحها گلایه کرد .

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری نیز دراین نشست اظهارداشت: این دانشگاه با 950 میلیارد ریال بدهی از مقروض ترین دانشگاه های کشور است.

ˈمرتضی هاشم زاده ˈ افزود: از مجموع هفت هزار نفر نیروی مشغول به کار در دانشگاه علوم پزشکی استان حدود دو هزار و 500 نفر را نیروهای قراردادی که از طریق تبصره 3و4 جذب شده اند(تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی)شامل می شود که سالانه 450 میلیارد ریال ازمحل درآمدهای دولت، حقوق به آنان پرداخت می شود .

هاشم زاده تصریح کرد: لازم است تدبیری ازسوی دولت اتخاذ شود تا حقوق این افراد از محل اعتبارات و هزینه های جاری تامین شود.

وی از وجود 67هزارمترمربع زیربنا برای پردیس این دانشگاه خبر داد و افزود: با وجود این فضا، دانشگاه علوم پزشکی از مجموعه پردیس دانشگاهی محروم است و تنها 20 هزار مترمربع این فضا برای پردیس دانشکده پزشکی استفاده شده است .

وی توسعه و تکمیل فضاهای بیمارستان های کاشانی شهرکرد، بروجن و لردگان از دیگرانتظارات بخش درمان استان از دولت عنوان کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این نشست اظهار داشت: 25پروژه آبیاری تحت فشار و تامین آب با لوله و پمپاژ از سالهای گذشته در استان در دست اجراست .

ˈرستم غیبیˈ افزود: این پروژه ها که بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد به دلیل نیاز اعتباری بصورت راکد باقی مانده است .

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی استان نیز با بیان وجود سه هزار و 718 کیلومتر راه در چهارمحال و بختیاری افزود: هم اکنون 10 پروژه ملی و 150 پروژه نیمه تمام راه در این استان در دست اجراست که نیازمند تامین اعتبار است .

ˈقاسم قاسمیˈ تصریح کرد: وجود نقاط حادثه خیز، ترافیک زیاد و حجم بالای تصادفات در برخی محورها نظیر لردگان به خوزستان از دیگر مشکلات راه و شهرسازی این استان است .

وی اجرای سریعتر پروژه جاده شهرکرد، ناغان، کارون 4 و ایذه به منظور کاهش حجم ترافیک در مسیر لردگان به خوزستان را خواستار شد .

معاون اجرایی رییس جمهوری برای بررسی مشکلات استان چهارمحال وبختیاری به شهرکرد سفر کرده است.

8125/558/ 543
کد N405884

وبگردی