آفتاب
گفت‌وگوهای ایسنا در محکومیت جنایات غزه

تجاوز به غزه آغاز پایان صهیونیست‌ها

تجاوز به غزه آغاز پایان صهیونیست‌ها

شانزده روز می‌گذرد، شانزده روز از مرگ خونین نوزادان در آغوش مادران و کودکان در خانه و کاشانه‌شان می‌گذرد، تاریخ در ثبت این وقایع جان‌گداز کم می‌آورد، اما در گوشه‌ای دیگر از این جهان سازمان ملل و غربی‌ها گویی چشمان خود را بسته و برای نشنیدن صدای گریه کودکان غزه، بیش از پیش بر طبل جنگ‌افروزی می‌کوبند.

سفیر فلسطین در تهران، صاحب نظران، کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگاران خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم کردند.

زواوی: تجاوز به غزه آغاز پایان صهیونیست‌ها است

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: رسیدن به آزادی بدون پرداخت بها ممکن نیست.

صلاح زواوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید فطر و روز جهانی قدس به رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس جمهور، مردم و مسوولان ایران بیان کرد: امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی ایران را مرتبط با دو مساله اسلام و فلسطین می‌دانست و نه تنها مقاومت بی‌نظیری را علیه شاه مقبور ایجاد کرد بلکه نسل مبارز و مقاومی را در ایران علیه آمریکا، صهیونیسم و امپریالیسم ایجاد کرد و در عین حال از مساله فلسطین پشتیبانی کرد.

وی ادامه داد: وقتی امام (ره) در نجف اشرف بودند، ارتباطات دوستانه‌ خوبی میان ما فلسطینی‌ها و ایشان وجود داشت و مسوولان فلسطینی هم چند بار در نجف به خدمت ایشان رفته بودند. فتوای ایشان برای کل مسلمانان در پشتیبانی از مساله فلسطین و اینکه زکات و خمس باید به مبارزان فلسطینی اختصاص یابد، بسیار مهم بود. ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که پیروزی انقلاب کل کشورهای اسلامی در ایران بود، شعار "امروز ایران، فردا فلسطین" و "استقلال ایران بدون فلسطین ناقص است" را اعلام کردند و علاوه بر آن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روزجهانی قدس نامیدند و در واقع برای ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی حول محور قدس و فلسطین تلاش و تاکید کردند که آزادی فلسطین، قدس و مسجدالاقصی مسوولیتی شرعی است و درعین حال با مردم فلسطین ابراز همدردی می‌کردند و نسبت به برگزاری نماز درقدس و مسجدالاقصی امیدوار بودند. من به عنوان قدیمی‌ترین سفیر درایران این خواسته امام(ره) را با رهبری ایران مطرح کردم و گفتم که امیدوارم امید امام (ره) برای ادای نمای در مسجدالاقصی حتما به دست شما محقق شود که ایشان هم خیلی خوشحال شد و گفت انشاءالله.

زواوی افزود: درمساله غزه مبارزه با صهیونیسم واجب شرعی، ملی، قومی و انسانی است. ایجاد کشوراسرائیل به عنوان جانشین مردم و سرزمین ما در ضمن برنامه کشورهای غربی است. اصل این برنامه علیه فلسطینی‌ها بود. بعد از کشته شدن چند یهودی دراروپا برای اخراج یهودیان از آنجا این برنامه ایجاد و در چند کشور نظیر اوگاندا، آرژانتین و فلسطین مطرح شد که متأسفانه قرعه به نام ما افتاد و این برنامه در کشورما پیاده شد اما ما در صحنه مبارزه هستیم. از اولین روزی که صهیونیسم با پشتیبانی انگلیس ظهور یافت چند انقلاب علیه صهیونیسم و انگلیس انجام دادیم و در این راه ده‌ها هزار شهید و مجروح دادیم اما این یک توطئه بین‌المللی علیه فلسطین بود.

وی تاکید کرد: می‌خواهم بگویم فلسطینی‌ها از یک‌صد سال پیش در میدان مبارزه بودند. از اوایل قرن بیستم تا به امروز، چندین انقلاب و صدها هزار شهید و مجروح دادیم و اصلا هیچ فلسطینی نیست که در خانواده‌اش شهید، جانباز و اسیری نداشته باشد. اکنون حماس، جهاد اسلامی، دیگر گروه‌های فلسطینی و فتح یک حکومت ملی ایجاد کردند. قبل از ایجاد این حکومت دشمنان ما و به خصوص نتانیاهو اعلام کرد که نمی‌داند با چه کسی باید مذاکره کند با کرانه باختری یا نوار غزه؛ چون آنها با هم متحد نیستند ولی بعد از ایجاد این وحدت او دیوانه شد و گفت که حماس یک سازمان تروریستی است و من گفت‌وگو با فلسطینی‌ها را نمی‌پذیرم مگر آنکه این وحدت از بین برود.

سفیر فلسطین با طرح این سوال که مساله اینجاست که چه کسی حوادث اخیر را شروع کرد، گفت: آنها مساله گروگانگیری سه شهرک‌نشین را مطرح کردند در حالی که هیچ گروه فلسطینی مدعی نبود که پشت این ماجرا قرار دارد و متأسفانه عکس‌العمل صهیونیست‌ها در این خصوص بسیار زشت و وحشیانه بود. آنها محمد ابوخضیر نوجوان فلسطینی را گرفته و بنزین در دهانش ریختند و اینطوری او را زنده زنده سوزاندند که این جنایتی ضد قوانین بین‌المللی، انسانی و اخلاقی در هر دینی است. علاوه بر آن بیش از 30 نماینده فلسطینی در مجلس قانونگذاری را نیز دستگیر و حتی اسرای آزاد شده را دوباره به اسارت گرفتند و به غیر از آنها صدها فلسطینی را نیز دستگیر کردند این یعنی اقدامی دیوانه‌وار و جنایتکارانه که علیه غزه شروع کردند.

وی گفت: به نظر من این تجاوز علیه غزه و رفتار جنایتکارانه صهیونیست‌ها آغازی بر پایان این غده سرطانی در فلسطین است. این یک رژیم جعلی است که باید از بین برود و با این تجاوز اولین قدم به سمت پایان‌بخشی به حضور این رژیم آغاز شد. البته شاید کسی بپرسد که این رژیم دارای سلاح‌های اتمی و حامیان بزرگ است چطور ممکن است که این تجاوز آغازی بر پایان این رژیم باشد، که باید گفت بله، این آغاز شروع شده اما این به معنای این نیست که این مساله امروز و فردا است. اولین بار این صهیونیست‌ها بودند که به درگیری و تجاوز به فلسطینی‌ها پرداختند اما خوشبختانه مبارزان ما در جنبش‌های حماس، جهاد اسلامی، فتح و همه گروه‌های اسلامی با وحدت ملی در برابر آنها ایستادند و همه شهرهای دور و نزدیک، شرق و غرب، شمال و جنوب این رژیم را ناامن کردند چرا که موشک‌های فلسطینی به قلب رژیم رسیدند. رژیم غاصب مهاجران یهودی را از کشورهای دنیا به فلسطین فرستاد چون آنها فلسطین را کشور خودشان می‌دانستند. آنها فلسطین را برای راحتی، خوشحالی، امنیت و ثروتش انتخاب کردند اما این اولین بار است که کل یهودیان در فلسطین و غیرفلسطین احساس می‌کنند که آینده این رژیم جعلی رو به پایان است. باید گفت که دستیابی به هر نتیجه‌ای بدون پرداخت بهای آن ممکن نیست.

وی با اشاره به وحدت ملی قوی میان فلسطینی‌ها تاکید کرد: امروز مبارزان قهرمان ما در مقابل کل دنیا ایستاده‌اند و به دنبال آزادی فلسطین هستند. مسأله قدس، بازی نیست. قبل از ایجاد این رژیم جعلی در فلسطین ما شهدای بسیاری را تقدیم کردیم بنابراین هر ذره از خاک فلسطین مقدس است و ما آماده‌ایم تا برای حمایت از آن خون خود را فدا کنیم.

زواوی در ادامه به حمایت‌های کشورهای عربی و اسلامی به ویژه ایران از مساله فلسطین پرداخت و افزود: ما فلسطینی‌ها هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم که کشورهای عربی و اسلامی طی این سال‌ها در کنار ما ایستادن و اگر این کمک‌ها و حمایت‌ها نبود مساله فلسطین تاکنون زنده نمی‌ماند.. ما هرگز مواضع جمهوری اسلامی ایران به رهبری رهبر حکیم آن را نیز فراموش نمی‌کنیم و معتقدیم که بدون این کمک‌ها و ایستادن در کنار ما، ما به این نتیجه نمی‌رسیدیم. مهم نیست که چه تعداد شهید تقدیم می‌کنیم و چه مصیبت‌هایی به خانواده‌های فلسطینی وارد می‌شود چون این امری طبیعی است و این آزادی بدون بها و رایگان نیست.

وی تاکید کرد: به نظر من پایان رژیم جعلی صهیونیستی نزدیک است اما این مساله نیازمند وقت است و ممکن است یک یا 10 سال به طول بیانجامد.من به رهبر معظم انقلاب و بیت حضرت امام و بخصوص سید حسن خمینی، تمامی مسوولان ایرانی و مردم عزیز ایران می‌گویم که ما در حال رسیدن به نتیجه هستیم اما مساله نیازمند زمان است که امیدوارم تا دیدن آن پیروزی من هم زنده باشم.

سفیر فلسطین درباره طرح آتش بس مصر و تلاش محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان برای جلب حمایت‌های بین‌المللی در قبال آن با وجود مخالفت‌های حماس در قبال طرح آتش بس گفت: ابومازن، رییس حکومت ملی فلسطین است و حماس، جهاد اسلامی و کل گروه‌های فلسطینی نیز این دولت را قبول کردند. آنها این تجاوز اسرائیل علیه غزه را نمی‌پذیرند و معتقدند که هر سیاستمداری در کشورهای عربی، اسلامی و فلسطینی باید برای توقف این تجاوزات کاری انجام دهد تا به دنبال آن تعداد شهدا، مجروحان و هم‌چنین تخریب خانه‌ها کاهش یابد. در واقع کار قهرمانان ما (حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های ملی و اسلامی) در غزه بی‌نظیر بود. آنها در مقابل کمبود دارو، غذا، تجهیزات و غیره ایستادگی کردند.

وی ادامه داد: در مساله آتش‌بس، اختلاف بر سر آتش‌بس نوامبر 2012 و آتش‌بس فعلی است. بی‌شک در آتش‌بس 2012 وضعیت مقاومت متفاوت از شرایط فعلی است لذا در آن زمان مقاومت آتش‌بس را پذیرفته بود اما الان مقاومت معتقد است که آتش بس باید متفاوت از آن دوره باشد. ما آتش‌بس را می‌پذیریم اما گذرگاه رفح و دیگر گذرگاه‌ها باید برای فلسطینی‌ها باز و رفت و آمد تسهیل شود. هم‌چنین مساله گرفتن سلاح‌های مقاومت قابل قبول نیست چون بدون این سلاح‌ها ما کجا خواهیم بود؟ مذاکرات سیاسی ما به نتیجه نرسید و شکست خورد و نتانیاهو، این مجرم جنایتکار می‌خواهد فلسطینی‌ها تسلیم باشند. مساله آتش‌بس ممکن است اما کشورهای عربی و اسلامی و دوستان ما در دنیا، سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت باید به اسرائیلی‌ها فشار بیاورند تا آتش‌بس انجام شود. اسرائیلی‌ها نباید به این فکر باشند که ما حاضریم حتی یک سلاح هم به آنها نمی‌دهیم چون سلاح مقاومت کرامت ما، حافظ ناموس و منافع ما است لذا موضوع سلاح قابل بحث نیست مگر به شرط اینکه اسرائیل هم قبول کند سلاح‌هایش نابود شود در این صورت ما هم سلاح‌های‌مان را تحویل می‌دهیم.

این دیپلمات با سابقه فلسطینی گفت: ابومازن مثل من یک سفیر نیست بلکه او مسوول کل مردم فلسطین است و هدف اصلی رفتارهای او، حمایت ازمردم و گروه‌های فلسطینی درهر کجا است. اولین مساله‌ای که در ذهن او وجود دارد این است که اول باید آتش‌بس محقق شود و بعد از آن می‌توان درباره هر مساله‌ دیگری صحبت کرد. طرح آتش‌بس مصر در سال 2012 در آن مرحله توافقنامه خوبی بود اما همین توافق برای امروز قابل قبول نیست چون اوضاع مقاومت و فلسطینی‌ها الان فرق دارد لذا اصرار داریم که اولا آتش‌بس انجام شود، گذرگاه‌ها باز شود و هم‌چنین معتقدیم که سلاح‌های فلسطینی‌ها قابل بحث نیستند و قبول نمی‌کنیم که سلاحی تحویل اسرائیل داده شود تا آنها راضی شوند.

وی تصریح کرد: امیدوارم تمام کشورهای عربی و اسلامی پشت مقاومت بایستند و اعلام کنند که این قهرمانان، نمایندگان کل فلسطینی‌ها، کل اعراب، کل مسلمانان و کل انسان‌های شریف در دنیا هستند. حماس و جهاد اسلامی روی سر ما جای دارند و ما مفتخریم که این قهرمانان در برابر دشمن و حامیان آن ایستادند و برای آزادی فلسطین و قدس و هر ذره از خاک فلسطین تلاش می‌کنند. معتقدم بعد از آتش‌بس همه دنیا خواهند دید که بسیاری از یهودیان صهیونیسم از فلسطین خارج خواهند شد.

مطهرنیا : صهیونیست‌ها بازیچه قدرت‌های فرادستی در خیمه شب‌بازی خاورمیانه هستند

یک استاد دانشگاه با اشاره به سکوت مجامع بین‌المللی در برابر حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: شورای امنیت، سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی انباشته از کشورهایی است که هریک به دنبال منافع خود هستند.

مهدی مطهرنیا استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره حملات اخیر رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه گفت: رژیم صهیونیستی با استفاده از فرصت حاصل از درگیری‌های منطقه‌ای و تراکم بحران‌های ناشی از تعارضات ایدئولوژیک در خاورمیانه به غزه حمله کرد که این حمله قابل پیش‌بینی بود.

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ غزه زبرین و زیرین هر دو مورد هدف این رژیم قرار گرفته‌اند. رژیم صهیونیستی در گستره فرصت حاصل از آنچه که در خاورمیانه عملیاتی شد و رویارویی اسلام سیاسی با قدرت‌های فرامنطقه‌ای و فرادستی و صاحب ایدئولوژی لیبرالیستی را به درگیری‌های درون منطقه‌ای، فرقه‌ای و ایدئولوژیک منتقل کرد.

مطهر‌نیا اضافه کرد:‌ برداشت سیاسی از دین امری مثبت است، بهترین حربه و تقابل آن رشد رادیکالیسم دینی و تقابل دیدگاه‌های متفاوت است که ظهور داعش، النصره و القاعده محصول همین انگاره‌های امنیتی و سیاسی است. لذا اکنون رژیم صهیونیستی با استفاده از این فرصت حمله کرده است.

این استاد دانشگاه افزود: در آینده براساس سیگنال‌های موجود، ایجاد دکترین توازن ضعف منطقه‌ای در خاورمیانه مدنظر قدرت‌های فرادستی است که بر همین اساس باید منطقه تخریب شده و پیامدهای اقتصادی،‌ سیاسی،‌ اجتماعی و فرهنگی آن را قدرت‌های بزرگی مانند ایران، ترکیه و عربستان سعودی تحمل کرده و هزینه این تخریب‌ها را پرداخت کنند. بدین ترتیب این سه قطب منطقه به جای افزایش قدرت ملی و قرارگرفتن در توازن قدرت منطقه‌ای در چارچوب مدیریت ضعف منطقه‌ای وارد عمل می‌شوند.

مطهر‌نیا اضافه کرد:‌ رژیم صهیونیستی نیز بازیچه دست معادلات امنیتی آینده‌محورانه قدرت‌های فرادستی است. درواقع در ادبیات مغزهای متفکر سیاست در غرب این رژیم نیز به مسخره گرفته می‌شود چرا که در حالی‌که خود را کنش‌گر بین‌المللی می‌داند تنها عروسکی در دست آن‌ها در خیمه شب‌بازی خاورمیانه است.

وی با اشاره به وقوع بحران انسانی در نوار غزه و بی‌توجهی سازمان‌های بین‌المللی اضافه کرد: در قرنی که انسانیت خاموش است و تنها کالبدی از آن به صورت جسمی متحرک در جهان و جغرافیاهای گوناگون دیده می‌شود درواقع این ساختارهای بی‌روح در خدمت شعارهای انسان‌محورانه است.

مطهرنیا ادامه داد:‌ شورای امنیت، سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی انباشته از کشورهایی است که هریک به دنبال منافع خود هستند. هرگاه منافع‌شان اقتضا کند موضع‌گیری رسمی از خود نشان می‌دهند و اقدامات قاطعانه انجام می‌دهند. درواقع این کشورها در ساختار حکومتی خود به منافع قدرت‌محورانه خود می‌اندیشند. لذا هر زمان که احساس خطر بیشتری کنند اقدامی از خود نشان می‌دهند.

وی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: تنها آزادی‌خواهانی که در اصالت آزادی و ترسیم عدالت در استمرار این اصالت باور دارند در جبهه عمل موثر برای دفاع از مظلومین غزه قرار خواهند گرفت. این افراد بسیار نادرند، اما تا دلتان بخواهد هستند افرادی که شعار می‌دهند.

تاجرنیا: با ادامه واکنش‌ها، اسرائیل نمی‌تواند حملات خود را ادامه دهد

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ‌اسرائیل آن‌قدر توان ندارد که با وجود پتانسیل کشورهای اسلامی و فشارهایی که به آن رژیم وارد می‌شود بتواند همچنان به اقدامات خود ادامه دهد؛ بنابراین حتماً باید از پتانسیل‌ها برای اعتراض استفاده شود.

علی تاجرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به اینکه متأسفانه در سوریه اتفاقاتی افتاد و بعد از آن نیز در عراق مشکلاتی بوجود آمد و گروه‌های افراطی توانستند تنش‌های جدیدی را به منطقه تحمیل کنند و البته نوعی بی‌درایتی در کشورهای منطقه نیز بروز یافت، هم‌اکنون این کشورها درگیر مسائل داخلی خود هستند که همه این‌ها به نوعی معادلات منطقه را به هم می‌زند.

وی با اشاره به آنچه هم‌اکنون در نوار غزه رخ می‌دهد و پایبند نبودن اسرائیل به تعهدات در زمینه دوری از جنگ‌افروزی‌هایش، تصریح کرد:‌ بخشی از این جنگ‌افروزی‌ها از سوی رژیم صهیونیستی، به ماهیت این رژیم برمی‌گردد؛ چراکه نحوه شکل‌گیری این رژیم با تهاجم و اشغال بوده و طبیعی است که رژیم صهیونیستی به معاهدات بین‌المللی و همچنین به آتش‌بس پایبندی نداشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره واکنش‌ها به حملات اخیر رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که اگرچه برخی قدرت‌ها در برخی مواقع اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده‌اند اما به هر ترتیب هیچ قدرت بزرگ خارجی اسرائیل را تهدید نمی‌کند. در مقابل، کشورهای اسلامی بویژه کشورهایی که از مناسبات خوبی با قدرت‌های بزرگ برخوردارند باید با برگزاری اجلاس‌های ضروری و تعاملات بیشتر این موضوع را مورد توجه قرار دهند که لازم است از پتانسیل‌های خود استفاده کنند.

تاجرنیا با بیان اینکه "آن دسته از کشورهای اسلامی که در عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها تلاش‌هایی انجام می‌دهند باید در این موضوع تجدیدنظر کنند"، افزود: متأسفانه برخی از اختلاف‌هایی که در ماه‌های اخیر تشدید شد، موجب شده است که اسرائیل در راستای حملات و فشارهای خود اقدامات تازه‌تری انجام دهد.

این عضو انجمن اسلامی جامعه پزشکی در پایان بر لزوم تشدید واکنش‌ها نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت:‌ اسرائیل آن‌قدر توان ندارد که با وجود پتانسیل کشورهای اسلامی و فشارهایی که به آن رژیم وارد می‌شود بتواند همچنان به اقدامات خود ادامه دهد؛ بنابراین حتماً باید از پتانسیل‌ها برای اعتراض استفاده شود.

عضو مجلس خبرگان: سکوت مجامع جهانی در برابر جنایات غزه تامل برانگیز است

عضو مجلس خبرگان رهبری روز قدس را نماد وحدت مسلمانان جهان در برابر جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین دانست و گفت: سکوت مرگبار مجامع جهانی در برابر جنایات صهیونیست ها در غزه تامل برانگیز است.

آیت الله عباس کعبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، با ابراز نگرانی از کشتار مسلمانان در جهان گفت:متاسفانه مسلمانان بی گناه در غزه توسط صهیونیست ها از میان می‌روند، اما مجامع جهانی و برخی از کشورهای اسلامی واکنشی در این زمینه نشان نمی‌دهند.

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد:سکوت جهان اسلام در برابر جنایات استکبار شایسته و در شان اسلام نیست، زیرا اسلام دین دفاع از مظلوم در برابر ظالمان است و مدعیان دروغین حقوق بشر در برابر کشتار روزانه مردم مظلوم و بی دفاع غزه سکوت کرده اند.

وی با محکوم کردن حرکت صهیونیست ها در جنایات اخیر عنوان کرد: تکفیری‌ها به ویژه داعش نیز اثبات کرده اند که در جبهه صهیونیست ها می جنگند و همه آن ها دست پروده استکبار جهانی علیه مسلمین هستند از این رو علمای اسلام باید در برابر این جنایات به روشنگری در جهان اسلام بپردازند.

کعبی با تاکید بر همدلی و اتحاد میان مسلمانان جهان علیه اقدامات صهیونیست و تکفیری‌ها عنوان کرد: خطر تکفیری ها شیعیان و هم اهل تسنن را تهدید می کند پس مسلمانان جهان باید در برابر این جنایات و افکار پوسیده اتحاد و همبستگی خود را حفظ کنند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: امت اسلامی باید بداند که تکفیری ها خود در دفاع از منافع استکبار جهانی و صهیونیست ها چهره اسلام ناب محمدی را تخریب می کنند و در حقیقت استکبار جهانی با تقویت جنایتکاران می خواهند ضربات مهلکی به پیکره اسلام بزنند.

کعبی در پایان اظهار داشت:دین اسلام آمد تا قساوت، جنایت، خونریزی و جهالت از میان برود، پس تکفیری ها بر چه اساسی خود را مسلمان می دانند در حالی که هیچ یک از این رفتارهای غیر انسانی شان برگرفته از اسلام نیست و با خوی استکبار جهانی و صهیونیست ها همخوانی دارد.

روح‌الامینی: اسرائیل با اشتباه محاسباتی گمان می‌کند در نقطه قوت قرار دارد

دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی گفت: رژیم غاصب صهیونیستی با توهم ضعف و پراکندگی در جهان اسلام و با توجه به تحولات اخیر سوریه، شمال عراق و مصر برای انتقام گرفتن از مردم مظلوم فلسطین و وارد کردن ضربات جبران‌ناپذیر به مقاومت اسلامی حملات خود را آغاز کرده است.

عبدالحسین روح‌الامینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به دور جدید حملات رژیم صهیونیستی به غزه و مناطقهی از فلسطین، افزود: دور جدید حملات رژیم صهیونیستی همچون گذشته با اشتباهات محاسباتی همراه خواهد بود. از منظر جهانی رژیم غاصب صهیونیستی با جنایات اخیر خود بیش از پیش رسوا می‌شود و همچنین مظلومیت و حقانیت مقاومت نیز بیشتر از گذشته نمود پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه "اسرائیل گمان می‌کند که در نقطه قوت قرار دارد"، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی فکر می‌کند که جریان مقاومت هیچ حمایتی از سوی اسلام و دنیای عرب ندارد؛ در حالی که طولانی‌تر شدن درگیری در غزه و فلسطین اشغالی و استحکام بیشتر جبهه مقاومت موجب سرافکندگی رژیم‌های وابسته به غرب در میان مسلمانان و اعراب می‌شود.

دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به پیروزی جریان مقاومت در برابر حملات اسرائیل، اظهار کرد: ان‌شاءالله که این دوره از جنگ‌ها میان رژیم صهیونیستی و مردم مظلوم فلسطین همچون نبردهای 22 روزه و 33 روزه سال‌های گذشته با شکست فاحش رژیم صهیونیستی روبرو خواهد شد.

این فعال سیاسی اصولگرا به نقش کشورها و مجامع اسلامی در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: صحنه مظلومیت مردم فلسطین و ایستادگی نیروهای مقاومت اتمام حجتی برای نیروهای آزادی‌خواه،‌ تشکل‌های اسلامی و نیروهای مردمی و سران کشورهای مختلف است که آیا همچون ایران اسلامی در کنار مقاومت و علیه رژیم غاصب صهیونیستی می‌ایستند یا اینکه در مقابل مقاومت و در کنار استکبار جهانی قرار می‌گیرند

یک نماینده پیشین مجلس: رژیم صهیونیستی به دنبال سنجش امکانات فلسطینی‌هاست

یک نماینده پیشین مجلس گفت: با تعیین روز قدس توسط حضرت امام(ره)، اجماع جهانی بوجود آمد تا مردم دنیا مظلومیت و تنهایی مردم فلسطین را احساس کنند و در نتیجه از بسیاری حملات اسرائیل به سرزمین‌های اشغالی پیشگیری شود.

ابوالقاسم عابدین‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: در فضای فعلی رژیم صهیونیستی می‌خواهد بعد از شکست جنگ 33 روزه امکانات نظامی فلسطینی‌ها را بسنجد و ردیابی کند تا با گنبد آهنین خود ثابت کند که غیر قابل نفوذ است و البته در عمل این موضوع ثابت نشده است.

وی با بیان اینکه "برای رژیم صهیونیستی دیوار جانی مردم فلسطین ارزش و اهمیتی ندارد"، افزود: رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی فضای جهانی را برای حملات خود به غزه مناسب می‌داند. این رژیم از یک طرف تصور می‌کند ایران به عنوان پرچمدار روز قدس درگیر مذاکرات است و مسائل فلسطین برای ایران به حالت فراموشی درآمده که البته این تحلیل اشتباه است و در روز قدس خواهیم دید که این طور نیست.

عابدین‌پور با اشاره به اینکه "اسرائیل بعد از شکست نیاز به بازسازی نیروها و اعتماد دادن به جناح‌های طرفدار خود دارد"، تصریح کرد: رژیم صهیونیستی تصور می‌کرد که در این شرایط با حمله به غزه و کشتار مردم، سکوت را شاهد باشد اما دیدیم خوشبختانه مردم جهان به اجماع علیه اسرائیل حرکت کرده و اقداماتش را محکوم کردند.

وی با بیان اینکه "رژیم صهیونیستی از کشتار مردم ابایی ندارد و فلسفه کارش این است که سرزمین‌ها را از هر طریق بگیرد"، گفت: رژیم صهیونیستی به بهانه مذاکره، آشتی یا زور حملات مسلحانه می‌خواهد سرزمین‌ها را بگیرد و دست از این کار بر نمی‌دارند مگر اینکه جامعه بین‌الملل اجماع کند و کشورها دست به ‌دست هم برای محدود کردن اسرائیل و جلوگیری از حملات به مردم مظلوم غزه اقدام کنند.

عابدین‌پور افزود: متأسفانه کشورهای اسلامی به خاطر منافع خود به حکم اسلام عمل نمی‌کنند. امام (ره) می‌فرمود اگر هر مسلمانی یک سطل آب بریزد اسرائیل غرق خواهد شد اما کشورهای اسلامی اکثراً به دنبال منافع منطقه‌ای و زودگذر خودشان هستند و با توجه به پیمانی که با آمریکا برای فروش نفت و خرید تسهیلات بسته‌اند و جریان ایران‌هراسی که در منطقه وجود دارد، به ظاهر برای در امان ماندن از انرژی هسته‌ای ایران به دامن آمریکا رفته‌اند و آمریکا هم از سکوت آنها نهایت استفاده را می‌برد.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه "برخی کشورهای اسلامی درگیر مسائل خودشان هستند"، یادآور شد: افغانستان درگیر انتخابات است و عراق و سوریه با داعش درگیر هستند و عربستان هم که از روز اول هماهنگ نبود و هماهنگ نخواهد شد. مردم در کشورهای منطقه دغدغه مسلمانان را دارند و دلشان همراه اسلام است ولی حکومت‌ها به دنبال مصالح خود هستند و در مسیر مبارزه در حال حاضر ایران پرچم‌دار است.

شکوری: ماهیت نژادپرستی اسرائیل برای مردم دنیا مشخص شده است

یک عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار کرد: هدف اصلی رژیم صهیونیستی از حمله به غزه این است که این منطقه را به اشغال دائمی خود درآورده و مقاومت را از بین ببرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل شکوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، افزود: رژیم صهیونیستی همچنین به دنبال خلع سلاح مقاومت و شناسایی نقاط ضعف گنبد آهنین خود در برابر حملات موشکی است. جنگ داخلی سوریه، عراق و جنگ غزه با یکدیگر بصورت زنجیره‌وار در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی در شرایطی حمله به غزه را انتخاب کرد که سوریه به عنوان یکی از قدرتمندترین اعضای مقاومت قادر نیست که در برابر این حملات اقدامی انجام دهد و مصر هم بخاطر شرایط داخلی خود واکنشی به این حملات نداشته و دولت عراق نیز بخاطر تحرکات داعش قدرت برخورد با رژیم صهیونیستی را ندارد. در گذشته سوریه، مصر و عراق در مقابل رژیم صهیونیستی واکنش نشان می‌دادند ولی اکنون این سه کشور قادر نیستند به مردم فلسطین کمک کنند.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه تحلیل خود از چرایی انتخاب زمان حاضر برای انجام موج جدید حملات علیه غزه، با اشاره به اینکه "حزب‌الله لبنان نیز به دلیل حضور در سوریه توان مقابله با رژیم صهیونیستی را ندارد"، اظهار کرد: در حال حاضر طلایی‌ترین فرصت برای رژیم صهیونیستی در جهت سرکوب غزه بوجود آمده است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه "آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر، داعش را سازماندهی می‌کنند و به دنبال تغییر نقشه جغرافیایی خاورمیانه و تجزیه کشورهای این منطقه هستند"، گفت: در حال حاضر افکار عمومی نسبت به سرنوشت مردم فلسطین حساس شده و آنها بصورت خودجوش و انبوه تظاهرات کرده و از مردم فلسطین حمایت می‌کنند؛ حتی سندیکای کارگری در ونزوئلا تقاضای تحریم کالاهای اسرائیلی را داشته و ما شاهد تظاهرات چندده هزار نفری در کشورهای اروپایی نیز هستیم.

شکوری در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از ابزارهای مقابله با رژیم صهیونیستی حضور مداوم مردم و مخالفت آنها با حملات این رژیم است. از سویی مجامع مختلف کشورهای اسلامی و همچنین جنبش عدم تعهد می‌تواند با اقدامات خود نقش مؤثری داشته باشد. از سویی وزارت خارجه کشورمان هم باید تحرکات خود را برای مقابله با حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه افزایش دهد.

این عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به نقش روسیه در تحولات فلسطین اشاره کرد و افزود: سقوط هواپیمای مالزی در شرق اوکراین، روسیه را تحت تأثیر قرار داده است. در مورد این اتفاق دو نظر وجود دارد؛ یکی اینکه نیروهای اوکراینی به دستور آمریکا به دنبال سقوط هواپیمای پوتین بودند اما به اشتباه هواپیمای مالزی را هدف قرار دادند و نظر دوم این است که این اتفاق رخ داد تا خبررسانی غزه تحت‌الشعاع قرار گیرد و همچنین نقش روسیه را در برابر حملات اسرائیل خنثی کند.

وی اضافه کرد: اکنون روسیه در حال دفاع از خود درباره سقوط این هواپیماست؛ بنابراین نمی‌تواند به خوبی به نقش‌آفرینی در مورد مسأله فلسطین بپردازد؛ البته روسیه باید متوجه باشد که باید در قضیه فلسطین فعال‌تر شود تا ابتکار عمل را به دست بگیرد و فضای موجود را بشکند.

شکوری در پایان اظهار کرد: در قضیه حمله رژیم صهیونیستی به غزه باید بدانیم که این رژیم ضرر کرده زیرا ماهیت نژادپرستی و آدم‌کشی آن برای افکار عمومی دنیا روشن شده است.

یک فعال دانشجویی: حملات اخیر رژیم صهیونیستی ریشه در حمایت غربی‌ها دارد

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: حملات اخیر علیه مردم غزه ریشه در تحولات منطقه و حمایت غربی‌ها از رژیم صهیونیستی دارد.

سلمان کدیور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی و متحدانش برای پیشبرد اهداف و تأمین امنیت این رژیم غاصب دست به هر کاری می‌زنند. تحولات منطقه و ناامنی در سوریه و عراق و غزه نیز در ادامه برنامه آنهاست.

وی با اشاره به حملات جدید رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: بهانه این حملات، خلع سلاح کردن حماس است اما تجربه جنگ‌های گذشته که با تجهیزات و قدرت بیشتری هم بوده نشان داده است که خواست رژیم صهیونیستی تنها یک خیال خام است. ما امیدواریم این جنگ نیز باز به نفع اسلام و مسلمین تمام شود.

این فعال دانشجویی با تاکید بر لزوم حمایت کشورهای جهان از مردم غزه، خاطرنشان کرد: مردم مظلوم غزه هفت سال است که تحت محاصره شدید دارو و مواد غذایی هستند. حکومت‌های غربی به جای حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی باید از این مردم مظلوم دفاع کنند. همین دولت‌ها به بهانه سلاح شیمیایی می‌خواستند به سوریه حمله کنند اما امروز حملات شیمیایی صهیونیست‌ها را دفاع از خود می‌خوانند.

شفیعی: کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی اعمال فشار سیاسی کنند

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به برگزاری اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی در تهران، بر لزوم اعمال فشار سیاسی کشورهای اسلامی علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: برگزاری اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی یک اقدام سیاسی است که باید انجام شود. به هر حال جمع کردن کشورهای اسلامی در شرایط فعلی کار دشواری است و می‌توان اجلاس تروئیکا را به عنوان یک اقدام آنی تشکیل داد.

وی افزود: ما امیدواریم در پی برگزاری اجلاس تروئیکا، کشورهای اسلامی بسیج شوند و علیه رژیم صهیونیستی اعمال فشار سیاسی کنند.

این مدرس دانشگاه درباره سکوت مجامع بین‌المللی و برخی کشورهای اسلامی در قبال حملات رژیم صهیونیستی به غزه، خاطرنشان کرد: ما با یک نظم سیاسی بین‌المللی در سطح جهان مواجه هستیم که چینش کشورها را مشخص کرده است. برخی کشورها مثل اتحادیه اروپا در زمره کشورهای غربی محسوب می‌شوند و برخی کشورهای دیگر هم وابسته به غرب هستند. نهادهای بین‌المللی نیز ساخته کشورهای غربی هستند و بنابراین از آنها تبعیت می‌کنند.

شفیعی ادامه داد: در این شرایط چیزی خارج از این نظم سیاسی دیده نمی‌شود. کشوری مثل عربستان هم در چارچوب نظام جهانی که رهبری آن به عهده غرب است کارکرد مشخصی دارد لذا نمی‌شود از این نظم سیاسی خروجی بهتر از این داشت و در همین چارچوب است که کشورهای اسلامی غربی و نهادهای بین‌المللی در قبال اقدامات رژیم صهیونیستی سکوت می‌کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تاثیر برگزاری راهپیمایی روز قدس در آگاه کردن افکار عمومی نسبت به جنایات اسرائیل در غزه، خاطرنشان کرد: افکار عمومی امروز یک متغیر کلیدی و تاثیرگذار در سیاست خارجی کشورهاست و می‌تواند از سویی بر سیاست‌مداران و جنگ‌سالاران و از سویی بر اقتصادداران موثر واقع شود.

نماینده مردم ممسنی در پایان روز قدس را بخشی از انعکاس افکار عمومی در دنیای اسلام دانست و گفت: با توجه به فراگیر شدن پدیده‌ای به نام روز قدس، برگزاری راهپیمایی در این روز در کشورهای مختلف می‌تواند بر کل جهان تاثیرگذار باشد.

نقوی حسینی‌ مطرح کرد:محکومیت سکوت مجامع بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که مردم ایران با حضور در راهپیمایی روز قدس ضمن مخالفت با جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه به سکوت تعجب‌برانگیز مجامع بین‌المللی در قبال این جنایت‌ها نیز اعتراض خواهند کرد.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: رژیم اشغالگر قدس سال‌هاست به دنبال این است که غزه را از مبارزان فلسطینی بگیرد یا حداقل این پایگاه را خنثی کند.

وی افزود: نوار غزه هم کنار دریاست و هم نزدیکترین نقطه به رژیم اشغالگر قدس است و پایگاه مبارزان فلسطینی است،‌به همین دلیل رژیم صهیونیستی از سال‌های قبل یا به غزه حمله می‌کند یا آنجا را محاصره می‌کند و اجازه نمی‌دهد غذا و دارو به مردم غزه برسد و اکنون هم حمله مستقیم به غزه را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: البته هیچ‌کدام از این رفتارها از رژیم اشغالگر قدس دور از انتظار نیست زیرا این رژیم نه حقوق بشر می‌فهمد نه قواعد بین‌المللی را رعایت می‌کند و انسانیت متوجه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: تعجب ما از این است که مجامع و محافل بین‌المللی که برای اعدام یک قاچاقچی بیانیه صادر می‌کنند چطور در مقابل شهادت بیش از 350 کودک و زن و مرد بی‌گناه و بی‌پناه حتی یک بیانیه هم صادر نمی‌کنند. متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل و مجمع عمومی این سازمان هم اقدامی در این زمینه انجام نداده است.

نقوی حسینی حمایت از قیام ملت فلسطین را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: ایران مساله فلسطین را مساله جهان اسلام می‌داند لذا هر حمایتی که بتواند از ملت فلسطین و مردم غزه خواهد کرد از جمله تشکیل اجلاس تروئیکای بین‌المجالس اسلامی که پیش‌بینی می‌شود با استقبال خوبی از سوی روسای مجالس کشورهای اسلامی روبه رو شود.

وی خاطرنشان کرد:‌یکی از اقدامات حداقلی که ملت‌ها و به ویژه ملت‌های جهان اسلام می‌توانند انجام دهند و نسبت به کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌گناه غزه اعلام اعتراض کنند حضور باشکوه در راهپیمایی روز جهانی قدس است. ان‌شاءالله ملت ما هم با حضور در راهپیمایی روز قدس ضمن اعلام مخالفت با این جنایت‌ها اعتراض خود را به سکوت تعجب‌برانگیز مجامع بین‌المللی اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N405841

وبگردی