آفتاب

نگاه برخی احزاب و شخصیت های جهانی به غزه

نگاه برخی احزاب و شخصیت های جهانی به غزه

تهران- ایرنا- شماری از دولتمردان و رهبران احزاب و تشکل ها با محکوم کردن جنایت های رژیم جنگ طلب صهیونیستی در غزه، همبستگی با فلسطینیان و نیز بیزاری از این رژیم را اعلام کرده اند.

ماشین جنگی رژیم صهیونیستی در حالی مردم بی دفاع فلسطین را زیر چرخ های خود له می کند که برخی کشورهای پشتیبان این رژیم در برابر جنایت و نسل کشی در نوار غزه سکوت اختیار کرده اند، اما انسان های آزاده جهان پس از دیدن حمله های ددمنشانه این رژیم ساکت ننشسته و با صدور بیانیه ای اقدام نظامیان اشغالگر قدس را در قبال مردم بی دفاع فلسطین محکوم کرده و بیزاری خود را اعلام کردند.

** محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از سوی احزاب و تشکل ها

کشورهای غربی و منطقه ای پشتیبان رژیم صهیونیستی در ظاهر و پشت پرده از جنایت های این رژیم در باریکه غزه پشتیبانی می کنند.

با این همه، بسیاری از احزاب و تشکل ها افزون بر محکوم کردن حمله های ددمنشانه رژیم صهیونیستی بیزاری خود از این رژیم را اعلام کردند و پایان بخشیدن به یورش ها را خواستار شدند.

به گزارش بیست و یکم تیرماه ایرنا، اتحادیه «بولیواری» ملت های آمریکای لاتین (آلبا) اقدام های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در برابر مردم غزه را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار قوانین حقوق بین المللی بشردوستانه دانست.

بر پایه این بیانیه، اعضای اتحادیه آلبا اعتراض خود را نسبت به دیدگاه های رعب انگیز و نشان دادن قدرت به ضعیفان اعلام و از آرمان برابری و حفظ ارزش های انسانی دفاع کردند.

همچنین روزنامه «المشهد» مصر بیست و پنجم تیرماه نوشت: تشکل کل زنان کشورهای عربی که شامل اتحادیه زنان جهان عرب هم می شود، تجاوز رژیم اسراییل به باریکه غزه را که صدها نفر کشته و مجروح را همراه داشته است، محکوم کرد.

دکتر «هدی بدران» دبیر کل این تشکل در بیست و پنجم تیرماه با صدور بیانیه ای همبستگی این اتحادیه با زنان و مردم فلسطین را که با حمله ددمنشانه رژیم صهیونیستی دست و پنجه نرم می کنند، محکوم کرد و پایداری فلسطینیان را ستود.

به گزارش بیست و هفتم تیرماه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، حزب «پنج ستاره» ایتالیا به رهبری «بپه گریلو» با ابراز نگرانی از کشتار مردم بی گناه غزه، دخالت دولت این کشور به عنوان رییس دوره ای اتحادیه اروپا برای پایان دادن به جنگ را خواستار شد.

این حزب در بیانیه ای اعلام کرد: ایتالیا که عهده دار ریاست دوره ای اتحادیه اروپا است، نمی تواند در برابر کشتار مردم غیر نظامی در غزه ساکت و بی تحرک بماند؛ خونریزی غیر نظامیان وجدان همه ما را تکان داد.

افزون بر این به نوشته ایرنا، «حسین چلیک» سخنگوی حزب حاکم «عدالت و توسعه»، در واکنش به این حملات در بیست و هفتم تیرماه در صفحه تویتر خود نوشت: عملیات زمینی اسراییل علیه غزه روسیاهی برای جهان متمدن است. لعنت به دیدگاهی که به جای حق، قدرت و زور را پرستش می کند.

«برهان کوزو» از نمایندگان پر نفوذ حزب حاکم «عدالت و توسعه» و رییس کمیسیون قانون اساسی ترکیه، نیز بیست و هفتم تیرماه در صفحه تویتر خود با جانی خواندن رژیم صهیونیستی نوشت: سازمان ملل به این حمله واکنش نشان نمی دهد و فقط به گفتن اینکه نباید غیرنظامیان به قتل برسند، کفایت می کند.

به گزارش بیست و هفتم خبرگزاری جمهوری اسلامی، «نومان کورتولموش» معاون حزب «عدالت و توسعه» ترکیه، هم گفت: عملیات زمینی اسراییل به غزه قابل پیش بینی بود و این عملیات تکرار عملیات پیشین این رژیم است.

وی با انتقاد از نظم موجود جهانی گفت: متاسفانه در جهان هر که قدرتمند باشد سیاست خود را پیش می برد و اسراییل به پشتگرمی قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی خود به عملیات علیه فلسطینیان دست می زند.

کورتولموش از تمامی نهادهای بین المللی خواست برای پایان دادن به یورش های اسراییل دخالت کنند.

همان روز «عاکف حمزه چبی» رییس گروه پارلمانی حزب «جمهوریخواه خلق» ترکیه، نیز با محکوم کردن عملیات زمینی نیروهای ارتش صهیونیستی به غزه گفت: این جنایات بیش از این نمی تواند ادامه داشته باشد.

در این پیوند، تارنمای «تشکل کل رادیو و تلویزیون سوریه» سی ام تیرماه گزارش کرد: کمیته عالی مردمی سوریه پشتیبانی از مردم فلسطین و مقاومت در رویارویی با تجاوزهای وحشیانه و هدفمند رژیم صهیونیستی را خواستار شد.

این کمیته با صدور بیانیه ای اعلام کرد: مردم غزه امروز کشته می شوند و با تجاوزی آشکار روبرو هستند. این در حالی است که برخی دولت های عربی و جامعه بین الملل در برابر این رخدادها سکوت اختیار کرده و برخی دیگر بر تجاوز رژیم صهیونیستی سرپوش می نهند و مانع از این می شوند که حمله به غزه محکوم شود.

این کمیته افزود: غزه بار دیگر توانست مساله فلسطین را زنده کند و عرب های آزاد و دلیر در سراسر جهان را در برابر مسوولیت های تاریخی خود قرار دهد و پیام آشکاری را به کسانی که بصیرت خود را از دست داده اند، برساند تا به راه درست برگردند.

** محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی از سوی شخصیت های مشهور

دولتمردان و شخصیت های مشهور برخی کشورها هم در برابر حمله های وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی دفاع فلسطین از خود واکنش نشان داده و برقراری آتش بس را خواستار شدند.

در این پیوند، تارنمای «الموجز» مصر بیست و نهم تیرماه گزارش کرد: «نبیل العربی» دبیرکل اتحادیه عرب، بمباران منطقه «الشجاعیه» در نواز غزه را که به کشته و مجروح شدن صدها نفر انجامید، محکوم کرد و این اقدام رژیم اسراییل را جنایت جنگی به شمار آورد.

بر پایه گزارش بیست و نهم تیرماه تارنمای «الموجز» مصر، «عمرو موسی» دبیرکل پیشین اتحادیه عرب، آنچه در غزه رخ می دهد، یک جنگ تمام عیار قلمداد کرد و از سازمان ملل متحد خواست درباره کشتار مردم فلسطین تحقیق کند.

وی گفت: جنایتی که هر روز ماشین جنگی رژیم اسراییل انجام می دهد نباید بی پاسخ و مجازات بماند و همه باید از پیامدهای تصمیم این رژیم برای ریختن خون مردم بی دفاع و غیر نظامی آگاه باشند.

عمرو موسی افزود: مساله فلسطین به همه تعلق دارد و رژیم اسراییل با از دست دادن فرصت صلح و سهل انگاری در این زمینه بزرگ ترین زیان را دیده است.

به گزارش سی ام تیرماه روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، «حمدین صباحی» نامزد بازنده ریاست جمهوری مصر، با صدور بیانیه ای گسترش حمله رژیم اسراییل در نوار غزه را محکوم کرد.

وی افزود: آنچه در حمله اسراییل به غزه رخ می دهد تجاوز به همه فلسطینی ها، مصر و جهان عرب است.

به گزارش بیست و هفتم تیرماه خبرگزاری جمهوری اسلامی، «جمیل چیچک» رییس مجلس ملی ترکیه، هم در پی آغاز عملیات ارتش رژیم اسراییل علیه مردم بی دفاع غزه در این زمینه گفت: بشریت باید در برابر این عملیات ناحق موضع گیری کند. هرچه سریعتر بایستی آتش بس اعلام شود تا خون های بیشتری ریخته نشود و راه حلی برای این مساله یافت شود.

«افکان آلا» وزیر کشور ترکیه، نیز اعلام کرد: این کشور نمی تواند سکوت اختیار کند. دنیا نیز نباید فقط نظاره گر این حمله ها باشد و باید هر چه زودتر به جنایات رژیم صهیونیستی پایان دهد.

همزمان «حیاتی یازیجی» وزیر تجارت و گمرک ترکیه، گفت: این حملات مایه شرم انسانیت است. اسراییل پس از گذشت 10 روز از حمله های هوایی، اقدام به عملیات زمینی کرده است و جامعه جهانی باید برای حفظ امنیت فلسطینیان واکنش لازم را نشان دهد.

به گزارش سی ام تیرماه خبر گزاری فرانسه، «آلن ژوپه» نخست وزیر پیشین فرانسه، در صفحه فیس بوک خود در یک موضع گیری تند علیه سران رژیم صهیونیستی، گفت: اسراییل با حمله به نوار غزه به دنبال چیست؟

وی افزود: ما خانواده های وحشت زده در نوار غزه را می بینیم که در محاصره حملات هوایی و گلوله باران نظامیان اسراییلی قرار گرفته اند. من راهبرد سران اسراییل برای حمله به غزه را نمی فهمم و نمی دانم آنان با حمله به غزه به دنبال چه هستند.

ژوپه برقراری فوری آتش بس و تلاش برای از سرگیری گفت و گوها را خواستار شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز بیست و پنجم تیرماه به نقل از «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان، نوشت: جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی ها در غزه نسل کشی است و از جهانیان می خواهم تا این تجاوز آشکار رژیم صهیونیستی را متوقف کنند. سکوت امت مسلمان، فلسطینی ها را آسیب پذیرتر و رژیم صهیونیستی را گستاخ تر می کند.

«الکساندروس کوچی» استاد علوم سیاسی دانشگاه «پانتئون» فرانسه و تحلیلگر مسایل سیاسی خاورمیانه، سی ام تیرماه در گفت و گو با رادیو یونانی زبان «کوکینو» از مواضع غرب در برابر یورش رژیم صهیونیستی به نوار غزه انتقاد کرد.

وی افزود: اسراییل در حال انجام جنایت جنگی در نوار غزه است و متاسفانه اتحادیه اروپا و دیگر جوامع غربی سکوت معناداری درباره این اقدامات جنایتکارانه پیشه کرده اند.

** جمع بندی

روشن است در شرایطی که برخی دولت ها و حاکمان خودکامه غربی و منطقه ای در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سکوت پیشه کرده اند اما بسیاری از آزاداندیشان جهان در کشورهای گوناگون ژرفای فجایع ضد بشری اشغالگران قدس را می بینند.

آنان در هر گوشه جهان که باشند ستم صهیونیست ها و افزون خواهی ها و جنگ افروزی آنان را فریاد می کنند تا اشغالگران قدس را بیش از پیش رسوا سازند.

از این رو، باید حساب برخی دولت ها و دولتمردان سودجو و مصلحت اندیش را از ملت های آگاه و بیداری که منشا بسیاری از تحولات سیاسی و اجتماعی هستند، جدا کرد.

از اصغر یوسفی- گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**9278**1961**1358
کد N405729

وبگردی