آفتاب

ترکیه ادعای ادامه همکاری با رژیم صهیونیستی را رد کرد

ترکیه ادعای ادامه همکاری با رژیم صهیونیستی را رد کرد

آنکارا- ایرنا- وزارت خارجه ترکیه در پی اتهامات احزاب مخالف این کشور در خصوص تناقض در رفتار و گفتارهای دولت آنکارا در برخورد با رژیم صهیونیستی مدعی شد، در سطح دولتی هیچ همکاری بین ترکیه و اسراییل مطرح نیست.

به گزارش ایرنا، درحالی که مخالفان دولت آنکارا اعلام می کنند که پرخاشگری های مقامات ترکیه و در راس آن شخص ˈرجب طیب اردوغانˈ علیه جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه، صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و این دولت هیچ تمهیداتی در تعلیق مناسبات اقتصادی و انرژی با آن رژیم ندارد، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه روز سه شنبه در آنکارا طی گفت وگو با خبرنگاران این ادعاها را رد کرد.

ˈتانژو بیگلیچˈ سخنگوی وزارت خارجه ترکیه اظهار داشت: دولت آنکارا پس از رویداد حمله اسراییل به کاروان کشتی های حامل کمک های بشردوستانه به مردم غزه در 31 مه سال 2010 میلادی روابط دیپلماتیک خود با اسراییل را به حداقل رسانده و تمامی روابط نظامی خود با این رژیم را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

در این حمله 10 تن از شهروندان ترکیه کشته شدند و ترکیه برای عادی سازی روابط با اسراییل سه شرط مطرح کرده است.

وی با رد ادعاها در خصوص ادامه همکاری های ترکیه با اسراییل، گفت: هیچ یک از این ادعاها مستند نیست و از آن تاریخ به بعد تمامی همکاری ها در زمینه صنایع دفاعی نیز بین دوطرف به حالت تعلیق درآورده شده و در سطح دولتی هیچ سندی بین دو طرف امضا نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در خصوص خبرهای ارسال سوخت به جنگنده های اسراییلی از ترکیه نیز مدعی شد: در سطح دولتی هیچ رابطه ای مطرح نیست و این موضوع را پیشتر ˈتانر یلیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرده است.

بیلگیچ در همین حال توضیح نداد که آیا دولت آنکارا با توجه به جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در غزه، تمهیداتی برای متوقف کردن ارسال سوخت و یا تعلیق همکاری های انرژی بین بخش خصوصی ترکیه و شرکت های اسراییلی خواهد داشت یا نه؟

مخالفان با استناد به آمارهای رسمی ترکیه می گویند در سال گذشته حجم تجارت ترکیه با رژیم صهیونیستی با رشد قابل توجهی به 8/4 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم در مناسبات تجاری دو طرف می باشد.

هم زمان خبرگزاری آناتولی نیز در گزارشی تاکید کرده است که به رغم افزایش حجم تجارت ترکیه با اسراییل، در واقع سهم اسراییل در تجارت خارجی ترکیه نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه روبه کاهش می باشد.

در این گزارش که با استناد به آمار موسسه آمار دولتی ترکیه منتشر شده، آمده است: در 10 سال اخیری که حزب عدالت و توسعه به رهبری اردوغان در ترکیه بر مسند قدرت است، سهم اسراییل در بازرگانی خارجی ترکیه از 3/2 درصد به 47/1 درصد افت کرده و در مقابل سهم کشورهای خاورمیانه به ویژه عراق، ایران و سوریه به طور قابل توجهی روبه افزایش گذاشته است.

به طوری که سهم عراق از 75/1 به 75/8 درصد رسیده است.

خاورم/2011**7074**1275
کد N405586

وبگردی