آفتاب

اندازه گیری دارویی به روش آماری و نانو حسگری در دانشگاه کاشان انجام شد

اندازه گیری دارویی به روش آماری و نانو حسگری در دانشگاه کاشان انجام شد

کاشان– ایرنا- عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان گفت: اندازه گیری همزمان گونه های دارویی و نانو حسگری با حد تشخیص پایین به کمک روش های آماری در قالب پایان نامه دانشجویی در دانشگاه کاشان طراحی و اجرا شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه کاشان سیدمهدی قریشی اظهار کرد: این طرح تحقیقاتی حاصل پایان نامه ˈاسماء خوبیˈ دانش آموخته دکترای شیمی تجزیه دانشگاه کاشان و با راهنمایی اساتید دانشکده شیمی این دانشگاه است.

وی در ادامه تصریح کرد: در این طرح در کنار نانوحسگر مورد استفاده، برای رفع مشکلات توصیف نتایج آزمایشگاهی، بهره گیری از روشی آماری پیشنهاد شد.

وی کاهش هزینه، افزایش سرعت و عدم نیاز به استفاده از حلال های آلی در آزمون ها را از مزایای روش پیشنهادی این طرح ذکر کرد و افزود: اندازه گیری داروها نقش مهمی در کنترل کیفیت دارو دارد و تاثیر زیادی بر سلامت عمومی ایجاد می کند، بنابراین انتخاب یک روش ساده، حساس و سریع جهت اندازه گیری این ترکیبات از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گفته وی در این کار تحقیقاتی از توانایی روش های آماری در جداسازی پیک های الکترو شیمیایی همپوشانی شده دو داروی مهم زیستی، شامل سولفامتی زول و سولفاپیریدین استفاده شده است.

قریشی با بیان اینکه اندازه گیری دو داروی سولفامتی زول و سولفاپیریدین به علت همپوشانی شدید پیک های الکتروشیمیایی آنها تنها با استفاده از روش های متدوال امکان پذیر نیست، گفت: در این پژوهش از تلفیق روش های آماری همراه با روش های الکتروشیمیایی استفاده شده است.

وی خاطرنشان کرد: به منظور افزایش حساسیت پاسخ ها این اندازه گیری در سطح الکترود خمیر کربن اصلاح شده با نانو لوله های کربنی چند دیواره انجام شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به جایگزینی استفاده از روش های آزمایشگاهی جداسازی با روش های آماری کمومتریکس، علاوه بر افزایش حساسیت و بهبود حد تشخیص، اندازه گیری در مقیاس نانومولار، محاسنی همانند کاهش هزینه، افزایش سرعت، عدم استفاده از حلال های آلی و در نتیجه کاهش آلودگی نیز حاصل شده است.

وی با بیان اینکه کمومتریکس علمی است که با استفاده از آمار و ریاضیات به طور موثر برای حل مشکلات و توصیف نتایج آزمایشگاهی در علوم مختلف به کار می رود، افزود: از جمله این کاربردها می توان به حل مشکلات مربوط به بهینه سازی روش های تجزیه و اندازه گیری ترکیب هایی با پیک های به شدت همپوشانی کننده اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشکده شیمی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه از طرفی اصلاح الکترود خمیر کربن با نانو لوله های کربنی چند دیواره موجب افزایش سطح موثر الکترود و در نتیجه تسهیل روند اکسایش دو داروی سولفامتی زول و سولفاپیریدین می شود، افزود: این امر افزایش قدرت جریان دهی گونه ها را به دنبال داشته و نهایتا منجر به افزایش حساسیت اندازه گیری و در نتیجه بهبود حد تشخیص در مقیاس نانومولار در سطح نانوحسگر می شود.

قریشی گفت: روند آماده سازی و انجام آزمون ها به این ترتیب بود که در ابتدا نانوحسگر خمیر کربن اصلاح شده با نانولوله های کربنی چند دیواره ساخته شد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات مربوط به اصلاح سطح الکترودها با استفاده از روش های میکروسکوپ الکترونی روبشی ( SEM ) و ولتامتری چرخه ای( CV ) انجام گرفت و سپس از طراحی آزمایش مرکب مرکزی ( CCRD ) و روش سطح پاسخ ( RSM ) به منظور بهینه سازی همزمان عوامل موثر بر پاسخ الکتروشیمیایی داروها استفاده شده است.

وی با اشاره به نتایج رضایت بخش این کار تحقیقاتی در نمونه های حقیقی، گفت:امکان تجاری شدن این کار وجود دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان افزود: توسعه این روش در سطحی بالاتر از مقیاس آزمایشگاهی، از برنامه های آینده این گروه تحقیقاتی است.

نتایج این مطالعات در مجله Electrochemica Acta (جلد 130، شماره 1، ماه ژوئن، سال 2014، صفحات 271 تا 278) انتشار یافته است.

562/545
کد N405466

وبگردی