آفتاب
قوامی در نطق میان دستور:

مسئولین دریاچه ارومیه را فراموش نکنند

مسئولین دریاچه ارومیه را فراموش نکنند

تورم و نرخ بیکاری دو رقمی موجب فراهم آوردن شرایط برای بروز فساد، توزیع فقر و نابرابری های اجتماعی و ناکارامدی اقتصاد ایران شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس گفت: تورم و نرخ بیکاری دو رقمی موجب فراهم آوردن شرایط برای بروز فساد، توزیع فقر و نابرابری های اجتماعی و ناکارامدی اقتصاد ایران شده است.

به گزارش ایلنا، هادی قوامی در نشست علنی امروز(سه شنبه31 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور ضمن محکوم کردن جنایات ضد بشری در غزه و عراق و تقاضا از مردم برای شرکت در راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس، گفت: مروری بر آمارهای 40 ساله تولید و صادرات نفت خام از بیش از6 میلیون بشکه تولید و 5 میلیون صادرات در قبل انقلاب و تزریق دلارهای نفتی با فراز و نشیب های بعد از انقلاب هیچ گاه شرایط برای رشد درون زا و پایدار فراهم نشده است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در نتیجه وضعیت رشد اقتصادی که به عنوان یک متغیر درون زا و با ثبات با استفاده از ظرفیت فراوان نفتی باید بتواند به عنوان یک نقطه قوت در اقتصاد ایران عمل کند متاسفانه تبدیل به نقطه ضعف شده و حاصل تزریق دلارهای نفتی و شرایط بی ثبات اقتصادی و فراز و فرودهای رشد اقتصادی موجب افزایش نرخ تورم شده است.

وی افزود: طبیعتا تورم ها و نرخ بیکاری دو رقمی موجب فراهم آوردن شرایط برای بروز مشکلات فساد، ناکارایی، توزیع فقر و نابرابری های اجتماعی در اقتصاد ایران شده است که هیچ گاه دولت ها در حل مشکلات فوق توفیق نداشته اند، لذا امروز تجدید ساختار اقتصادی در ایران یک امر حیاتی است.

قوامی در ادامه گفت: شعار مردم ایران در انقلاب 57 استقلال، آزادی وجمهوری اسلامی بود از این رو از منظر استقلال یکی از ویژگی های اقتصاد کشور در قبل انقلاب وابستگی به شرکت های فراملیتی و واردات اقسام کالاها و خدمات و وابستگی به سرمایه های خارجی بود که متأسفانه هنوز بعد از 35 سال علیرغم تلاش های فراوان دولت ها این وابستگی ها وجود دارد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به آمار 55 ساله اخیر یادآور شد: آمار موجود حکایت از رشد واردات و کسری بودجه در اقتصاد ایران دارد و همواره واردات بر فراز صادرات بوده که موجب کسری مزمن در اقتصاد، مشکلات اشتغال، بیکاری و تولید شده است.

وی افزود: طبق آمار، در سال 92 صادارت غیر نفتی ما بیش از 31 میلیارد دلار و مجموع واردات در حدود 50 میلیارد دلار بود از این رو با کسری 19 میلیارد دلاری مواجه شدیم و جالب این است که حدود 20 درصد واردات خام از کشور امارات بوده درصورتی که این کشور توانایی تولید کالا را ندارد.

وی ادامه داد: واردات بی رویه باعث شده است هزینه های بسیاری را برای اقتصاد کشور رقم بزند لذا توجه جدی مجلس، دولت و همه دستگاه های ذیربط برای تجدید ساختار اقتصاد ایران لازم است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در ادامه ضمن تشکر از دولت برای عملکردش در نظام سلامت و تداوم با کیفیت آن و همچنین تهیه لایحه حمایت از تولید و توجه به مناطق محرومی چون اسفراین در کاهش نرخ تسهیلات صندوق توسعه ملی و افزایش دوران مشارکت و کاهش سهم آورده، خاطرنشان کرد: از دولت تقاضا داریم پروژه های زیربنایی همچون راه آهن جوین-اسفراین-بجنورد و بهسازی راه های اصلی جاجرم را تسریع کرده و در پروژه های سرمایه گذاری خراسان شمالی و اسفراین همچون کشت و صنعت و تکمیل الباقی معادن فولاد همکاری کند.

قوامی در پایان تصریح کرد: از وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تقاضا داریم نکات موجود در لایحه حمایت از تولید را مورد توجه قرار دهد، همچنین از انتصاب رئیس سازمان گسترش که فرزند برومند اسفراین بوده است، تشکر می کنیم و مسئولین دریاچه ارومیه را نیز فراموش نکنند.

کد N405359

وبگردی