آفتاب

از رهبران سابق طالبان: نمی‌توانیم دوباره کنترل افغانستان را به دست گیریم

از رهبران سابق طالبان: نمی‌توانیم دوباره کنترل افغانستان را به دست گیریم

یکی از رهبران سابق طالبان با اعلام اینکه شبه‌نظامیان بعد از خروج نیروهای ناتو دیگر از حمایت لازم برای اقدامات خود برخوردار نخواهند بود، نمای خیره کننده‌ای از درگیری‌های این کشور را نشان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، آغاجان معتصم، یکی از رهبران پیشین طالبان، در مصاحبه‌ای با یک روزنامه پاکستانی گفت: خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان، مشروعیت شبه‌نظامیان را از بین می‌برد.

او در ادامه، سخنان پیشین خود را مبنی بر درخواست برای توافق تکرار کرد.

اظهارات این مقام سابق طالبان همزمان با شرایط بحرانی در افغانستان، شمارش مجدد آرای انتخابات ریاست جمهوری و افزایش حمله‌های طالبان در هفته‌های اخیر همراه شده است.

هرچند که بنا به گفته معتصم شروط طالبان نسبت به شروطش در سال 1996 بسیار متفاوت است.

او در این باره گفت: اکنون دنیا ارتش ملی افغانستان و دولت را حمایت می‌کند و این در حالی است که طالبان توسط افغانستانی‌ها حمایت نمی‌شود. در گذشته، مردم افغانستان از طالبان حمایت می‌کردند چرا که از فرماندهان ارتشی خسته شده بودند.

معتصم به عنوان وزیر دارایی در دولت طالبان فعالیت می‌کرده است، او بعدها رئیس کمیسیون سیاسی این دولت شد و در این دوران به علت مواضع‌اش درباره امکان گفت‌وگو در پاکستان احتمالا توسط افراطیون، مورد حمله قرار گرفت.

پیش‌تر در سال جاری او در تلاش برای آغاز گفت‌وگو‌ها به افغانستان بازگشت. سمت کنونی وی مشخص نیست اما او ادعا می‌کند که بر جنبش‌های مسلح عمل‌گرا تاثیر دارد.

این سخنان از سوی دیپلمات‌های غربی که امیدوارند خروج نیروهای ناتو تا پایان سال، فعالیت‌های شبه‌نظامیان را کاهش می‌دهد، تایید شده‌ است.

معتصم همچنین گفت: طالبان می‌تواند جنگش را در برابر نیروهای خارجی که به افغانستان حمله کرده‌اند، توجیح کند، چرا که طالبان باید از کشور و عقایدش دفاع می‌کرد.

او در پایان گفت: اما اگر طالبان بخواهد مبارزاتش را بعد از خروج نیروهای ناتو ادامه دهد، فعالیت‌هایش در زمره فعالیت‌های ضد اسلامی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

کد N405307

وبگردی