آفتاب

تاثیر تحریم های روسیه بر شماری از کشورهای اروپایی

تاثیر تحریم های روسیه بر شماری از کشورهای اروپایی

تهران- ایرنا- با آنکه تشدید تنش ها در اوکراین به دنبال سقوط هواپیمای خطوط مالزی، به تلاش های شماری از سران اروپایی برای افزایش تحریم های روسیه منجر شده است، این تحریم ها تبعات اقتصادی زیادی برای اروپا در بر خواهد داشت.

به نوشته روزنامه انگلیسی ˈتلگرافˈ، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز (سه شنبه) در حالی در بروکسل گردهم می آیند که انتظار می رود در پی تشدید تنش ها در اوکراین تحریم ها را علیه روسیه افزایش دهند. بعضی کشورها از جمله انگلیس تلاش های خود را برای اعمال تحریم علیه روسیه افزایش داده اند و ˈجرج اوزبورنˈ وزیر امور خارجه جدید این کشور نیز گفته است باید تحریم های شدیدتری علیه روسیه اعمال شود.

انگلیس برای اعمال تحریم ها علیه بخش اقتصادی روسیه شامل خدمات مالی، تجاری و همکاری های دفاعی و صادرات انرژی تمام عزم خود را جزم کرده است. اما بعضی کشورهای اروپایی به دلیل تاثیر متفاوت تحریم های احتمالی روسیه بر کشورهای مختلف اروپایی، برای اعمال چنین تحریم هایی از خود تمایل نشان نداده اند.



*** انگلیس

ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس، بیش از بقیه سران اروپایی در مورد تحریم روسیه اظهار نظر کرده است. از نظر تجاری احتمالا شرایط برای صحبت کردن کامرون در مورد تحریم روسیه نسبت به دیگر همتایان اروپایی اش آسان تر است. حدود 2.5درصد از واردات روسیه از انگلیس است و سهم انگلیس در بازار واردات روسیه اکنون کمتر از فرانسه، آلمان و ایتالیاست. یک سوم از صادرات انگلیس به روسیه شامل صادرات خودرو به ارزش یک میلیارد و 600میلیون پوند است که صادرات دیگر از جمله صادرات خدمات فنی و مهندسی، مواد دارویی، مواد شیمیایی و کالاهای مصرفی است.

در صورت اعمال تحریم ها فروش تسلیحات نیز کاهش می یابد. انگلیس بیش از 86 میلیون پوند تسلیحات از جمله مواد انفجاری، هواپیمای بدون سرنشین، فن آوری لیزر و اسلحه به روسیه طی یک سال قبل فروخته است. اما آن بخشی که در صورت اعمال دور جدید تحریم ها بیش از بقیه بخش ها آسیب می بیند، بخش های مالی خواهد بود. شرکت های روس در بازار بورس و اوراق بهادار لندن جایگاه خوبی دارند و این امر می تواند به آنها آسیب برساند.

لندن همچنین مهم ترین مقصد تجارت روس هاست و ثروتمندان روس از مهم ترین ملاکان در لندن به شمار می آیند. همچنین بخش انرژی روسیه نیز می تواند آسیب ببیند.



***آلمان

آلمان یک سوم از نفت و گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند و یک سوم از صادرات کل کشورهای اتحادیه اروپا به روسیه را به خود اختصاص می دهد. تجار آلمانی به صراحت مخالفت خود را با تحریم های شدیدتر اقتصادی علیه آلمان بیان کرده اند. روسیه از آلمان انواع خودرو از جمله محصولات ˈبی ام دبلیوˈ و ˈفولکس واگنˈ می خرد. آلمان همچنین مهم ترین سرمایه گذار اروپایی در روسیه است و شرکت های آلمانی 13 میلیارد پوند در سال در روسیه سرمایه گذاری می کنند. ˈاکهارد کوردزˈ رییس کمیسیون روابط اقتصادی با شرق اروپا می گوید کاهش تجارت در سال جاری باعث به خطر افتادن 25 هزار فرصت شغلی شد.



***فرانسه

قرارداد فروش رزمناو فرانسه به روسیه، مهم ترین بحث میان رهبران اروپایی در مورد تحریم روسیه است. فرانسه تمایلی به لغو این قرارداد ندارد و این تصمیم پاریس برای عمل به قرارداد خود با مسکو برای فروش دو فروند رزمناو ˈمیسترالˈ به مسکو باعث عصبانیت آمریکا و دیگران متحدان اروپایی اش شده است. شماری از اعضای نیروی دریایی روسیه اوایل ماه جاری برای آموزش های اولیه در مورد این رزمناو به فرانسه رفتند. ˈباراک اوباماˈ رییس جمهوری آمریکا نیز ماه قبل گفته بود: شاید خوب باشد که اکنون دکمه ˈتوقفˈ (این قرارداد) را فشار دهیم.



***ایتالیا

دولت ایتالیا در تلاش برای بهبود وضعیت اقتصاد راکد این کشور تلاش ها را برای جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه از روسیه افزایش داده و بنابر این، ایتالیا در مورد تشدید تحریم ها به شدت ناراضی است. کالاهای تجملی ایتالیایی به خوبی در روسیه به فروش می رسد، گردشگران روس نیز سواحل مدیترانه ای ایتالیا را ترجیح می دهند.

ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه نیز در ماه نوامبر (ابان/آذر) در سفر به ایتالیا گفت : رم پنجمین شریک تجاری عمده روسیه است.



***هلند

ˈمارک روتهˈ نخست وزیر هلند به شدت برای تشدید تحریم ها علیه روسیه تحت فشار قرار دارد، زیرا از مجموع 298 سرنشین هواپیمای ام اچ 17 خطوط هوایی مالزی که پنج شنبه گذشته (16 تیر/ 17 ژوئیه) در آسمان اوکراین سقوط کرد، 193 نفر از اتباع هلند بوده اند.

روته روز گذشته در مجلس این کشور گفت اگر روسیه مستقیم یا غیرمستقیم مسئول سرنگون شدن هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هوایی مالزی باشد، اتحادیه اروپا تحریم های بیشتری را علیه روسیه اعمال می کند. سخنان وی تردید را در این زمینه به وجود آورد که آیا این فاجعه می تواند نقطه عطفی در مورد فشارهای بین المللی برای حل بحران اوکراین باشد یا خیر.

هلند مهم ترین دریافت کننده صادرات روسیه است و روسیه خارج از اتحادیه اروپا بزرگ ترین بازار گل های هلندی است. واردات هلند از روسیه در سال 2011 به بیش از 13 میلیارد و 200 میلیون دلار و صادرات به روسیه به 5 میلیارد پوند رسید.

وزرای امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا امروز برای بررسی وضعیت اوکراین، عراق و درگیری ها در غزه در بروکسل گردهم می آیند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، این نشست به ریاست ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 9:30 دقیقه صبح به وقت بروکسل در این شهر برگزار می شود.

سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هواپیمایی مالزی پنجشنبه گذشته (26 تیر/ 17ژوئیه) با 298 سرنشین در شرق این کشور به رویارویی پیچیده تری بین غرب و روسیه تبدیل شده است.

درحالیکه کارشناسان معتقدند، هواپیما به دلیل اصابت موشک زمین به هوا سقوط کرده است، دولت و جدایی خواهان اوکراین هر یک دیگری را مسبب این حادثه دانسته اند. آمریکا و اتحادیه اروپا جدایی خواهان را مسئول این حادثه می دانند اما جدایی خواهان گفته اند که فاقد موشک زمین به هوا برای سرنگون کردن این هواپیما بوده اند.

اروپام**9157**1485 ** 1064
کد N405019

وبگردی