آفتاب

شورای امنیت سازمان ملل اقدام داعش در آزار مسیحیان عراق را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل اقدام داعش در آزار مسیحیان عراق را محکوم کرد

تهران- ایرنا- شورای امنیت سازمان ملل متحد آزار و اذیت مسیحیان و دیگر اقلیت های عراقی را محکوم کرد و هشدار داد چنین اقداماتی به عنوان جنایت علیه بشریت تلقی می شود.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه از مقر سازمان ملل متحد، گروه تروریستی داعش که ماه گذشته در شهر موصل عراق حکومت خلیفه گری خود را اعلام کرد، روز جمعه مسیحیان ساکن این شهر را تهدید کرد که یا باید مسلمان شوند، یا جزیه بپردازند و یا منطقه را ترک کنند و در غیر اینصورت، کشته خواهند شد.

در پی این تهدید که از سوی ˈابوبکر البغدادیˈ سرکرده داعش مطرح شد، صدها تن از خانواده های مسیحیان طی روزهای گذشته موصل را ترک کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای به اتفاق آرا شامگاه دوشنبه آزار و اذیت اقلیت های مذهبی و کسانی که به ایدئولوژی افراطی داعش در عراق تسلیم نمی شوند را، به شدت محکوم کرد.

بر اساس این بیانیه، اعضای شورای امنیت همچنین حملات گسترده و برنامه ریزی شده علیه غیرنظامیان را به دلیل ریشه های مذهبی، اعتقادات و باورهای آنها را محکوم کرده و آن را جنایت علیه بشریت دانستند که مسببان آن باید شناخته شوند.

این شورا همچنین از دولت عراق و سازمان ملل متحد می خواهد تلاش های خود را برای رساندن کمک های انسان دوستانه مورد نیاز افراد بی خانمان به دلیل درگیری های این کشور تسریع کنند و با تهدیدهای ترورریستی علیه اقلیت های مذهبی به درستی مقابله کنند.

اعضای گروه تروریستی داعش روز یکشنبه گذشته (29 تیر/ 20 ژوئیه) کنترل دیر مار بهنام، یکی از قدیمی ترین و مشهورترین بناهای مسیحیان در شمال عراق را به دست گرفته و راهبان آن را اخراج کردند.

پیش از حمله سال 2003 آمریکا به عراق، بیش از یک میلیون مسیحی در عراق زندگی می کردند که 600 هزار نفر آنها در بغداد و 60 هزار نفر در موصل بودند همچنین تعداد قابل توجهی نیز در شهرهای نفت خیز کرکوک و بصره زندگی می کردند.

بر اساس اسناد تاریخی مسیحیان از 16 قرن قبل در موصل زندگی می کرده اند.

اروپام**9157**1485** 1337
کد N404760

وبگردی