آفتاب

قطعنامه شورای امنیت در مورد سانحه پرواز ام اچ 17 به تصویب رسید

قطعنامه شورای امنیت در مورد سانحه پرواز ام اچ 17 به تصویب رسید

تهران- ایرنا- پیش نویس قطعنامه ای در مورد تحقیقات بین المللی مستقل در مورد سانحه سقوط هواپیمای بوئینگ در شرق اوکراین به تصویب همه اعضای شورای امنیت رسید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شورای امنیت سازمان ملل در نشست دیشب (دوشنبه شب) به اتفاق آراء قطعنامه مربوط به سانحه هواپیمای بوئینگ متعلق به خطوط هوایی مالزی را تصویب کرد و انجام تحقیقات بین المللی بی طرفانه را برای روشن شدن دلایل این سانحه، خواستار شد.

روز پنجشنبه 17 ژوئیه (26 تیر ماه)، پرواز ام اچ17 هواپیمایی مالزی از نوع بوئینگ ٧٧٧ با 298 سرنشین از فرودگاه آمستردام در کشور هلند راهی کوالالامپور پایتخت مالزی بود که در محدوده تحت کنترل جدایی طلبان اوکراین سقوط کرد.

در این قطعنامه از جدایی طلبان هوادار روسیه که کنترل محل سقوط هواپیما را در اختیار دارند، خواسته شده است تا امکان دسترسی آزاد و امن را به منطقه فراهم کنند.

بر پایه این گزارش، در این بیانیه با شدیدترین لحن ممکن، حمله به هواپیمای مسافربری در شرق اوکراین محکوم شده و از همه کشورهای دارای نقش فعال منطقه ای از جمله روسیه خواسته شده است تا در تحقیقات بین المللی کامل، دقیق و مستقل در مورد این سانحه، همکاری کامل داشته باشند. شورای امنیت در این بیانیه شناسایی عاملان این حمله را خواستار شده است.

در این بیانیه که تهدید و تحریم علیه کشوری در آن مطرح نشده، توقف سریع هرگونه فعالیت نظامی و گروه های شبه نظامی در محل سانحه به منظور تسهیل در روند تحقیقات، خواسته شده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، رای گیری در مورد این قطعنامه در حضور فرانس تیمرمانس، جولی بیشاپ و جان اسلبورن به ترتیب وزرای امور خارجه هلند، استرالیا و لوکزامبورگ برگزار شد.

در این سانحه که به مرگ تمامی 298 سرنشین هواپیمای خطوط مالزی منجر شد، کشورهای هلند و استرالیا به ترتیب 193 و 27 تن از شهروندان خود را از دست دادند.

اروپام ** 9053 **1561** 1337
کد N404758

وبگردی