آفتاب
یک مدرس حقوق مطرح کرد

عطای تنظیم عادی اسناد را به لقای توالی فاسدش ببخشید!

عطای تنظیم عادی اسناد را به لقای توالی فاسدش ببخشید!

یک مدرس حقوق ثبت گفت: عدم پذیرش اسناد عادی در مراجع قضایی گامی بزرگ در راستای فرایند قضازدایی و بهداشت حقوقی است.

مصطفی سرخیل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه مرکزی، اظهار کرد: برابر قوانین و مقررات موضوعه مملکتی اسناد عادی در مقابل اسناد رسمی اعتباری ندارند.

وی بیان کرد: در اسناد عادی که توسط اشخاص حتی مشاورین املاک تنظیم می‌شود توجهی به آخرین وضعیت مالکیت و توقیف و بازداشت ملک مورد معامله صورت نمی‌گیرد و ممکن است برخی املاک در معرض فروش گذاشته شده، در معرض خطر بازداشت و توقیف و حتی محدودیت‌های رهنی و غیره باشند.

سرخیل اضافه کرد: دستگاه قضایی نیاز به اهتمام و عزمی ویژه برای عدم پذیرش اسناد عادی دارد که با عنایت به درک و تجربه عمیق محاکم و قضات تحقق این موضوع شدنی است.

وی گفت: طبیعی است در این صورت بار سنگینی از دعاوی مطروحه در محاکم از دوش دادگستری‌ها برداشته می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: آمار پرونده‌های جاری در شعب دادگستری حکایت از این موضوع دارد که اسناد عادی و معاملات معارض بار حجیمی از پرونده‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: در ماده 70 قانون ثبت در زمینه اعتباربخشی به اسناد رسمی آمده است که « سندی که مطابق قوانین به ثبت رسیده، رسمی است و تمام محتویات و امضاهای مندرجه معتبر خواهد بود، مگر اینکه مجعولیت آن ثابت شود» و این ماده در کنار مواد دیگری از قانون از جمله ماده ۷۳ و ۲۲ قانون ثبت مؤید اعتبار ویژه برای اسناد رسمی هستند.

سرخیل تصریح کرد: در یک هم‌سنجی و مطالعه تطبیقی در خصوص موضوع، برای مثال در حقوق فرانسه ملاحظه می‌کنیم که بنگاه های املاک با دفاتر اسناد رسمی مرتبط هستند و نظارت بر کار بنگاه‌ها به عهده سردفتران اسناد رسمی قرار گرفته است و سردفتران از آغاز تا پایان به کلیه امور آن بنگاه نظارت کامل دارند تا فرآیند انجام معامله و تحویل مورد معامله و حتی تحقق شرایط ضمن‌العقد معامله صحیح و سالم انجام شود.

وی افزود: بر این اساس، طبق آمارهای ارائه شده، پرونده‌های ملکی در محاکم اینگونه کشورها بسیار ناچیز است.

سرخیل ادامه داد: البته در چنین کشورهایی فرهنگ ثبت اسناد رسمی و توجه و اعتنای ویژه محاکم به آن امری نهادینه شده و مردم می‌دانند که اگر خواهان روند درست و بدون مشکل اینگونه معاملات هستند باید معاملات‌شان را به‌صورت رسمی به ثبت برسانند.

وی درباره این باور که تشریفات پرپیچ و خم تنظیم اسناد رسمی باعث تضییع وقت مردم و اذیت آنها می‌شود، گفت: این تشریفات و دوندگی‌ها در زمان تنظیم اسناد رسمی که البته بسیاری از آنها کاهش یافته، از تبعات منفی و توالی فاسدی که در آینده ممکن است بوجود آید و هزینه و وقت بیشتری را مصروف دارد جلوگیری می‌کند و در واقع به نفع آنهاست.

انتهای پیام

کد N404721

وبگردی