آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

زواوی: تجاوز به غزه آغاز پایان صهیونیست‌ها است

زواوی: تجاوز به غزه آغاز پایان صهیونیست‌ها است

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: رسیدن به آزادی بدون پرداخت بها ممکن نیست.

سفیر فلسطین در تهران با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه گفت: رسیدن به آزادی بدون پرداخت بها ممکن نیست.

صلاح زواوی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تبریک به مناسبت فرا رسیدن عید فطر و روز جهانی قدس به رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس جمهور، مردم و مسوولان ایران بیان کرد: امام خمینی (ره) انقلاب اسلامی ایران را مرتبط با دو مساله اسلام و فلسطین می‌دانست و نه تنها مقاومت بی‌نظیری را علیه شاه مقبور ایجاد کرد بلکه نسل مبارز و مقاومی را در ایران علیه آمریکا، صهیونیسم و امپریالیسم ایجاد کرد و در عین حال از مساله فلسطین پشتیبانی کرد.

امام (ره) امید به برپایی نماز در مسجدالاقصی را داشتند

وی ادامه داد: وقتی امام (ره) در نجف اشرف بودند، ارتباطات دوستانه‌ خوبی میان ما فلسطینی‌ها و ایشان وجود داشت و مسوولان فلسطینی هم چند بار در نجف به خدمت ایشان رفته بودند. فتوای ایشان برای کل مسلمانان در پشتیبانی از مساله فلسطین و اینکه زکات و خمس باید به مبارزان فلسطینی اختصاص یابد، بسیار مهم بود. ایشان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که پیروزی انقلاب کل کشورهای اسلامی در ایران بود، شعار "امروز ایران، فردا فلسطین" و "استقلال ایران بدون فلسطین ناقص است" را اعلام کردند و علاوه بر آن آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روزجهانی قدس نامیدند و در واقع برای ایجاد وحدت میان کشورهای اسلامی حول محور قدس و فلسطین تلاش و تاکید کردند که آزادی فلسطین، قدس و مسجدالاقصی مسوولیتی شرعی است و درعین حال با مردم فلسطین ابراز همدردی می‌کردند و نسبت به برگزاری نماز درقدس و مسجدالاقصی امیدوار بودند. من به عنوان قدیمی‌ترین سفیر درایران این خواسته امام(ره) را با رهبری ایران مطرح کردم و گفتم که امیدوارم امید امام (ره) برای ادای نمای در مسجدالاقصی حتما به دست شما محقق شود که ایشان هم خیلی خوشحال شد و گفت انشاءالله.

حضور صهیونیست‌ها در فلسطین توطئه‌ای بین‌المللی بود

زواوی افزود: درمساله غزه مبارزه با صهیونیسم واجب شرعی، ملی، قومی و انسانی است. ایجاد کشوراسرائیل به عنوان جانشین مردم و سرزمین ما در ضمن برنامه کشورهای غربی است. اصل این برنامه علیه فلسطینی‌ها بود. بعد از کشته شدن چند یهودی دراروپا برای اخراج یهودیان از آنجا این برنامه ایجاد و در چند کشور نظیر اوگاندا، آرژانتین و فلسطین مطرح شد که متأسفانه قرعه به نام ما افتاد و این برنامه در کشورما پیاده شد اما ما در صحنه مبارزه هستیم. از اولین روزی که صهیونیسم با پشتیبانی انگلیس ظهور یافت چند انقلاب علیه صهیونیسم و انگلیس انجام دادیم و در این راه ده‌ها هزار شهید و مجروح دادیم اما این یک توطئه بین‌المللی علیه فلسطین بود.

بعد از وحدت فلسطینی‌ها نتانیاهو دیوانه شد

وی تاکید کرد: می‌خواهم بگویم فلسطینی‌ها از یک‌صد سال پیش در میدان مبارزه بودند. از اوایل قرن بیستم تا به امروز، چندین انقلاب و صدها هزار شهید و مجروح دادیم و اصلا هیچ فلسطینی نیست که در خانواده‌اش شهید، جانباز و اسیری نداشته باشد. اکنون حماس، جهاد اسلامی، دیگر گروه‌های فلسطینی و فتح یک حکومت ملی ایجاد کردند. قبل از ایجاد این حکومت دشمنان ما و به خصوص نتانیاهو اعلام کرد که نمی‌داند با چه کسی باید مذاکره کند با کرانه باختری یا نوار غزه؛ چون آنها با هم متحد نیستند ولی بعد از ایجاد این وحدت او دیوانه شد و گفت که حماس یک سازمان تروریستی است و من گفت‌وگو با فلسطینی‌ها را نمی‌پذیرم مگر آنکه این وحدت از بین برود.

سفیر فلسطین با طرح این سوال که مساله اینجاست که چه کسی حوادث اخیر را شروع کرد، گفت: آنها مساله گروگانگیری سه شهرک‌نشین را مطرح کردند در حالی که هیچ گروه فلسطینی مدعی نبود که پشت این ماجرا قرار دارد و متأسفانه عکس‌العمل صهیونیست‌ها در این خصوص بسیار زشت و وحشیانه بود. آنها محمد ابوخضیر نوجوان فلسطینی را گرفته و بنزین در دهانش ریختند و اینطوری او را زنده زنده سوزاندند که این جنایتی ضد قوانین بین‌المللی، انسانی و اخلاقی در هر دینی است. علاوه بر آن بیش از 30 نماینده فلسطینی در مجلس قانونگذاری را نیز دستگیر و حتی اسرای آزاد شده را دوباره به اسارت گرفتند و به غیر از آنها صدها فلسطینی را نیز دستگیر کردند این یعنی اقدامی دیوانه‌وار و جنایتکارانه که علیه غزه شروع کردند.

تجاوزعلیه غزه آغازی بر پایان حضور صهیونیست‌ها است

رسیدن به آزادی بی‌بها نیست

وی گفت: به نظر من این تجاوز علیه غزه و رفتار جنایتکارانه صهیونیست‌ها آغازی بر پایان این غده سرطانی در فلسطین است. این یک رژیم جعلی است که باید از بین برود و با این تجاوز اولین قدم به سمت پایان‌بخشی به حضور این رژیم آغاز شد. البته شاید کسی بپرسد که این رژیم دارای سلاح‌های اتمی و حامیان بزرگ است چطور ممکن است که این تجاوز آغازی بر پایان این رژیم باشد، که باید گفت بله، این آغاز شروع شده اما این به معنای این نیست که این مساله امروز و فردا است. اولین بار این صهیونیست‌ها بودند که به درگیری و تجاوز به فلسطینی‌ها پرداختند اما خوشبختانه مبارزان ما در جنبش‌های حماس، جهاد اسلامی، فتح و همه گروه‌های اسلامی با وحدت ملی در برابر آنها ایستادند و همه شهرهای دور و نزدیک، شرق و غرب، شمال و جنوب این رژیم را ناامن کردند چرا که موشک‌های فلسطینی به قلب رژیم رسیدند. رژیم غاصب مهاجران یهودی را از کشورهای دنیا به فلسطین فرستاد چون آنها فلسطین را کشور خودشان می‌دانستند. آنها فلسطین را برای راحتی، خوشحالی، امنیت و ثروتش انتخاب کردند اما این اولین بار است که کل یهودیان در فلسطین و غیرفلسطین احساس می‌کنند که آینده این رژیم جعلی رو به پایان است. باید گفت که دستیابی به هر نتیجه‌ای بدون پرداخت بهای آن ممکن نیست.

امروز مبارزان قهرمان ما به دنبال آزادی فلسطین هستند

بدون کمک‌ها و حمایت کشورهای عربی، اسلامی و ایران به نتیجه نمی‌رسیدیم

وی با اشاره به وحدت ملی قوی میان فلسطینی‌ها تاکید کرد: امروز مبارزان قهرمان ما در مقابل کل دنیا ایستاده‌اند و به دنبال آزادی فلسطین هستند. مسأله قدس، بازی نیست. قبل از ایجاد این رژیم جعلی در فلسطین ما شهدای بسیاری را تقدیم کردیم بنابراین هر ذره از خاک فلسطین مقدس است و ما آماده‌ایم تا برای حمایت از آن خون خود را فدا کنیم.

زواوی در ادامه به حمایت‌های کشورهای عربی و اسلامی به ویژه ایران از مساله فلسطین پرداخت و افزود: ما فلسطینی‌ها هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنیم که کشورهای عربی و اسلامی طی این سال‌ها در کنار ما ایستادن و اگر این کمک‌ها و حمایت‌ها نبود مساله فلسطین تاکنون زنده نمی‌ماند.. ما هرگز مواضع جمهوری اسلامی ایران به رهبری رهبر حکیم آن را نیز فراموش نمی‌کنیم و معتقدیم که بدون این کمک‌ها و ایستادن در کنار ما، ما به این نتیجه نمی‌رسیدیم. مهم نیست که چه تعداد شهید تقدیم می‌کنیم و چه مصیبت‌هایی به خانواده‌های فلسطینی وارد می‌شود چون این امری طبیعی است و این آزادی بدون بها و رایگان نیست.

پایان رژیم صهیونیستی نیازمند زمان است

وی تاکید کرد: به نظر من پایان رژیم جعلی صهیونیستی نزدیک است اما این مساله نیازمند وقت است و ممکن است یک یا 10 سال به طول بیانجامد.من به رهبر معظم انقلاب و بیت حضرت امام و بخصوص سید حسن خمینی، تمامی مسوولان ایرانی و مردم عزیز ایران می‌گویم که ما در حال رسیدن به نتیجه هستیم اما مساله نیازمند زمان است که امیدوارم تا دیدن آن پیروزی من هم زنده باشم.

سفیر فلسطین درباره طرح آتش بس مصر و تلاش محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان برای جلب حمایت‌های بین‌المللی در قبال آن با وجود مخالفت‌های حماس در قبال طرح آتش بس گفت: ابومازن، رییس حکومت ملی فلسطین است و حماس، جهاد اسلامی و کل گروه‌های فلسطینی نیز این دولت را قبول کردند. آنها این تجاوز اسرائیل علیه غزه را نمی‌پذیرند و معتقدند که هر سیاستمداری در کشورهای عربی، اسلامی و فلسطینی باید برای توقف این تجاوزات کاری انجام دهد تا به دنبال آن تعداد شهدا، مجروحان و هم‌چنین تخریب خانه‌ها کاهش یابد. در واقع کار قهرمانان ما (حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های ملی و اسلامی) در غزه بی‌نظیر بود. آنها در مقابل کمبود دارو، غذا، تجهیزات و غیره ایستادگی کردند.

شرایط آتش بس 2012 با شرایط امروز متفاوت است

گرفتن سلاح مقاومت قابل قبول نیست

وی ادامه داد: در مساله آتش‌بس، اختلاف بر سر آتش‌بس نوامبر 2012 و آتش‌بس فعلی است. بی‌شک در آتش‌بس 2012 وضعیت مقاومت متفاوت از شرایط فعلی است لذا در آن زمان مقاومت آتش‌بس را پذیرفته بود اما الان مقاومت معتقد است که آتش بس باید متفاوت از آن دوره باشد. ما آتش‌بس را می‌پذیریم اما گذرگاه رفح و دیگر گذرگاه‌ها باید برای فلسطینی‌ها باز و رفت و آمد تسهیل شود. هم‌چنین مساله گرفتن سلاح‌های مقاومت قابل قبول نیست چون بدون این سلاح‌ها ما کجا خواهیم بود؟ مذاکرات سیاسی ما به نتیجه نرسید و شکست خورد و نتانیاهو، این مجرم جنایتکار می‌خواهد فلسطینی‌ها تسلیم باشند. مساله آتش‌بس ممکن است اما کشورهای عربی و اسلامی و دوستان ما در دنیا، سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت باید به اسرائیلی‌ها فشار بیاورند تا آتش‌بس انجام شود. اسرائیلی‌ها نباید به این فکر باشند که ما حاضریم حتی یک سلاح هم به آنها نمی‌دهیم چون سلاح مقاومت کرامت ما، حافظ ناموس و منافع ما است لذا موضوع سلاح قابل بحث نیست مگر به شرط اینکه اسرائیل هم قبول کند سلاح‌هایش نابود شود در این صورت ما هم سلاح‌های‌مان را تحویل می‌دهیم.

امیدوارم تمام کشورهای عربی و اسلامی پشت مقاومت بایستند

بعد از آتش‌بس یهودیان صهیونیست از فلسطین خارج خواهند شد

این دیپلمات با سابقه فلسطینی گفت: ابومازن مثل من یک سفیر نیست بلکه او مسوول کل مردم فلسطین است و هدف اصلی رفتارهای او، حمایت ازمردم و گروه‌های فلسطینی درهر کجا است. اولین مساله‌ای که در ذهن او وجود دارد این است که اول باید آتش‌بس محقق شود و بعد از آن می‌توان درباره هر مساله‌ دیگری صحبت کرد. طرح آتش‌بس مصر در سال 2012 در آن مرحله توافقنامه خوبی بود اما همین توافق برای امروز قابل قبول نیست چون اوضاع مقاومت و فلسطینی‌ها الان فرق دارد لذا اصرار داریم که اولا آتش‌بس انجام شود، گذرگاه‌ها باز شود و هم‌چنین معتقدیم که سلاح‌های فلسطینی‌ها قابل بحث نیستند و قبول نمی‌کنیم که سلاحی تحویل اسرائیل داده شود تا آنها راضی شوند.

وی تصریح کرد: امیدوارم تمام کشورهای عربی و اسلامی پشت مقاومت بایستند و اعلام کنند که این قهرمانان، نمایندگان کل فلسطینی‌ها، کل اعراب، کل مسلمانان و کل انسان‌های شریف در دنیا هستند. حماس و جهاد اسلامی روی سر ما جای دارند و ما مفتخریم که این قهرمانان در برابر دشمن و حامیان آن ایستادند و برای آزادی فلسطین و قدس و هر ذره از خاک فلسطین تلاش می‌کنند. معتقدم بعد از آتش‌بس همه دنیا خواهند دید که بسیاری از یهودیان صهیونیسم از فلسطین خارج خواهند شد.

انتهای پیام

کد N404693

وبگردی