آفتاب

نقشه‌برداری از یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های حیات و سرطان

نقشه‌برداری از یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های حیات و سرطان

دانشمندان ساختار یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین پروتئین‌های حاضر در تقسیم سلولی را آشکارسازی کردند.

دانشمندان ساختار یکی از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین پروتئین‌های حاضر در تقسیم سلولی را آشکارسازی کردند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تقسیم سلولی فرآیندی بنیادین در حیات و همچنین رشد سرطان است.

تصاویر این پروتئین بزرگ در جزئیات بی‌سابقه درک دانشمندان را از چگونگی نسخه‌برداری دقیق سلول‌ها از کروموزوم‌هایشان و تقسیم آن‌ها را متحول می‌کند و در آینده منجر به ارائه داروهای جدید برای درمان سرطان خواهد شد.

تیمی از «موسسه تحقیقات سرطان» در لندن و «آزمایشگاه زیست مولکولی» شورای تحقیقات پزشکی کمبریج، نخستین تصاویر دقیق از مولفه APC/C را خلق کردند. این پروتئین طیفی از وظایف حیاتی مرتبط با تقسیم غیرمستقیم هسته سلول را انجام می‌دهد. طی فرآیند تقسیم، سلول از کروموزوم‌های خود نسخه‌برداری کرده و آن‌ها را در دو سلول جداگانه قرار می‌دهد.

چنین روندی در تقسیم سلولی تمامی گیاهان و حیوانات انجام می‌شود و کشف ساختار آن می‌تواند به درمان‌های جدید برای سرطان بیانجامد که فرآیند عادی تقسیم سلولی را برای تولید هزاران نسخه از سلول‌های سرطانی مضر قبضه می‌کند.

در مطالعه انجام‌شده، محققان پروتئین انسانی APC/C را بازسازی کردند و برای انجام این مهم از طیفی از میکروسکوپ الکترونی و نرم‌افزار تصویرگر‌ برای تجسم‌بخشی به آن در تفکیک‌پذیری کمتر از یک میلیاردم متر بهره بردند. این تفکیک‌پذیری به اندازه‌ای کارآمد بود که به دانشمندان امکان مشاهده ساختار ثانویه یا مجموعه‌ای از بلوک‌های سازنده‌ای را داد که برای تشکیل هر پروتئین ترکیب می‌شوند.

مطالعه پیشین به رهبری همین تیم تحقیقاتی سازه کروی APC/C را در تفکیک‌پذیری بسیار پایین‌تری نشان داده بود و ساختار ثانویه را نیز ترسیم نکرده بود. هر یک از زیرواحدهای پروتئین مزبور با دیگر واحدها در نقاط مختلف چرخه سلولی ترکیب می‌شوند و به آن امکان کنترل طیفی از فرآیندهای تقسیم سلولی شامل پی‌ریزی تکثیر دی‌ان‌ای را می‌دهد.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature منتشر شد.

انتهای پیام

کد N404641

وبگردی