آفتاب

برگزاری آیین مذهبی برای اجساد 283 مسلمان بوسنیایی از جنگ های بالکان

برگزاری آیین مذهبی برای اجساد 283 مسلمان بوسنیایی از جنگ های بالکان

بلگراد- ایرنا- آیین مذهبی ویژه 283 جسد مسلمان بوسنیایی و جسد یک کروات که بیشتر آنها در سال گذشته میلادی در یک گور دسته جمعی در منطقه توماشیتسا در شمال بوسنی و هرزگوین پیدا شده بودند، روز دوشنبه با حضور مقامات سیاسی، مذهبی در منطقه کوزاراتس این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه های اینترنتی بالکان، در این آیین ˈوالنتین اینزکوˈ نماینده عالی جامعه بین المللی، ˈباقر عزت بیگوویچˈ و ˈژلیکو کومشیچˈ اعضای هیأت ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین، رییسان جامعه اسلامی و کلیسای کاتولیک، نمایندگان سفارت آمریکا و دیگر مقامات فدراسیون بوسنی و هرزگوین حضور داشتند.

ˈحسین افندی کاوازوویچˈ رییس جامعه اسلامی در بوسنی و هرزگوین که این آیین مذهبی را برای اجساد مسلمان این کشور برگزار کرد، چنین بیان داشت که این اجساد با گذشت بیش از دو دهه آرامش خود را بازیافتند.

خانواده های قربانیان بوسنیایی اجساد نزدیکان خود را پس از انجام مراسم مذهبی برای تدفین در قبرستان تحویل گرفتند.

به همین مناسبت روز دوشنبه در فدراسیون بوسنی و هرزگوین روز عزاداری اعلام شده بود.

سال گذشته میلادی از گور دسته جمعی در معدنی در منطقه توماشیتسا در شمال بوسنی و هرزگوین اجساد 435 نفر از قربانیان جنگ های این کشور در سال 1992 کشف شد که برای 284 نفر از این اجساد که هویت آنها مشخص شده، مراسم مذهبی برگزار شد.

تحقیقات انجام شده بیانگر این است که در جریان جنگ های بوسنی و هرزگوین در فاصله زمانی 1992 تا 1995 میلادی 32 هزار نفر مفقود الاثر شده اند.

بیشترین اجسادی که در یک گور دسته جمعی تاکنون یافت شده مربوط به شرق بوسنی و هرزگوین با 629 جسد است.

شهر سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین که اکثریت ساکنان آن منطقه را مسلمانان تشکیل می دادند در سال 1995میلادی به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد اعلام شده بود.

این شهر یازدهم ژوئیه 1995 میلادی توسط نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال راتکو ملادیچ بدون مقاومت نیروهای هلندی سازمان ملل که از این منطقه به عنوان منطقه امن حفاظت می کردند، تصرف شد.

بر اساس اسناد و مدارک موجود در محاکمه قضایی و بین المللی، ملادیچ که اکنون در دادگاه لاهه در حال محاکمه است در زمان جنگ در بوسنی و هرزگوین فرمانده نظامی ارتش جمهوری صربسکا را بر عهده داشت و هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا دستور قتل عام نزدیک به هشت هزار مرد جوان مسلمان را صادر کرد.

ملادیچ از سوی دادگاه بین المللی کیفری در لاهه به 11 مورد از جمله نسل کشی در سربرنیتسا و تخلف از قوانین جنگی متهم شده است.

راتکو ملادیچ بعد از گذشت چندین سال از این جنایت هولناک در پنجم خرداد سال 1390 شمسی در منطقه ای در شمال صربستان از سوی مأموران ویژه پلیس این کشور دستگیر و دهم خرداد ماه همان سال به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه تحویل داده شد.

رادوان کارادزیچ رییس جمهوری پیشین جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوین دیگر متهم اصلی در قتل عام مسلمانان در سربرنیتسای بوسنی و هرزگوین است که در ژوئیه سال 2008 میلادی در صربستان دستگیر و به دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه انتقال یافت که محاکمه وی ادامه دارد.

بوسنی و هرزگوین در سال 1995 میلادی بر پایه توافقنامه دیتون که میان سران صربستان، کرواسی و بوسنی و هرزگوین منعقد شد به دو هویت جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین با نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت.

اروپام**2061**1504
کد N404336

وبگردی