آفتاب

تاکید بر تعمیق روابط چین و ونزوئلا

تاکید بر تعمیق روابط چین و ونزوئلا

رئیس جمهور چین در سفر خود به ونزوئلا، با همتای خود بر سر بهبود روابط دو کشور، از همکاری‌ها برای توسعه مشترک به یک همکاری استراتژیک جامع توافق کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری شینهوا، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین طی تور آمریکای لاتین خود از ونزوئلا بازدید کرد.

رئیس جمهور چین در بدو ورود خود گفت، دوستی صادقانه چین و ونزوئلا بر سراسر اقیانوس‌های بین آن‌ها گسترده شده است.

او همچنین همکاری استراتژیک دو جانبه برای توسعه مشترک بین دو کشور را ستود.

با وجود اینکه در سال جاری هیچ چیز نشانه‌ای از چهار دهه روابط سیاسی بین دو کشور وجود نداشت، شی جینپینگ اعلام کرد آینده روابط دو جانبه چین و نزوئلا بیش از این امید بخش خواهد بود.

او افزود: من منتظرم تا درباره مسیر آینده روابط دو جانبه بین دو کشور با نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا برنامه‌ریزی کنم و با مردم ونزوئلا در تمام جنبه‌های زندگی ارتباط برقرار کنیم. این برنامه‌ریزی در جهت گسترش روابط دوستانه همکاری‌ها و همچنین پیشرفت روابط ونزوئلا و چین در مراتب بالاتر خواهد بود.

روابط دو جانبه از زمان ایجاد همکاری استراتژیک برای توسعه مشترک در سال 2001، رشد سریع و جامعی داشته است.

رئیس جمهوری چین در نظر دارد تا با مادورو درباره تحولات آتی در روابط دو جانبه دو کشور گفت‌وگو کند. هر دو رئیس جمهور همچنین در نظر دارند تا در مراسم سیزدهمین نشست کمیسیون عالی مشترک چین و ونزوئلا شرکت کنند.

انتظار می‌رود که هر دو طرف در جریان این دیدار، توافقاتی در زمینه اقتصاد، امور زیربنایی، امور کشاورزی و فناوری به امضا برسانند.

دو کشور با حمایت از مسائل یکدیگر، همکاری‌های مفیدی در زمینه‌های انرژی، اقتصاد، امور زیربنایی، کشاورزی، فناوری و تبادل نیروهای متخصص داشته‌اند.

تبادلات تجاری دو کشور از 1.4 میلیون دلار در سال 1974 به 19.2 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده‌ است. رئیس جمهوری چین پیش از سفرش به ونزوئلا از برزیل و آرژانتین بازدید کرده بود. او در ادامه این سفر به کوبا می‌رود.

انتهای پیام

کد N404168

وبگردی