آفتاب
به دنبال برگزاری رزمایش‌های تحت رهبری آمریکا،

چین کشتی جاسوسی به آب‌های بین‌المللی هاوایی اعزام کرد

چین کشتی جاسوسی به آب‌های بین‌المللی هاوایی اعزام کرد

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد، چین در جریان یک رزمایش دریایی بسیار بزرگ تحت رهبری واشنگتن با حضور 22 کشور جهان یک کشتی جاسوسی به آب‌های بین‌المللی هاوایی اعزام کرد. پکن برای نخستین بار در سال جاری میلادی در این مانورها شرکت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروی دریایی آمریکا هرگونه خطر اطلاعاتی در رابطه با نزدیکی این کشتی نظارتی چینی را کم اهمیت جلوه داده و گفت: چین دو سال پیش نیز برای نظارت بر مانور "کناره پاسیفیک" کشتی مشابهی را ارسال کرده بود.

سخنگوی فرمانده یگان پاسیفیک آمریکا گفت: ما تمامی تدابیر احتیاطی لازم را برای حفاظت از اطلاعات مهم خودمان اتخاذ کرده‌ایم. انتظار داریم که این کشتی در خارج از آب‌های منطقه‌ای آمریکا بماند و در راستای مختل کردن مانور دریایی کنونی "کناره پاسیفیک" اقدامی انجام ندهد.

پکن هنوز درباره این مساله اظهارنظر نکرده است.

مقام‌های آمریکا امیدوارند حضور چین در مانور "کناره پاسیفیک" به جلوگیری از سوء‌تفاهم‌ها و اختلافات در آب‌های بین‌المللی کمک کند اما تحلیل‌گران بارها هشدار داده‌اند که این مانورها به پکن در مساله تقویت رشد ظرفیت‌های دریایی‌اش از طریق نظارت بر نیروهای آمریکا و متحدانش کمک می‌کند.

این در حالی است که آمریکا عملیات‌های نظارتی خود در آب‌های بین المللی و حریم هوایی را انجام می‌دهد و نیروی دریایی هیچ اعتراضی نسبت به حضور این کشتی چینی ابراز نکرده است.

اگرچه این کشتی در داخل منطقه اقتصادی آمریکا است اما این مساله طبق قانون بین الملل است.

سخنگوی فرمانده یگان پاسیفیک آمریکا افزود: براساس اطلاعات من این نخستین بار است که کشوری یک کشتی نظارتی به نزدیکی آب‌های هاوایی ارسال می‌کند. آن هم در حالی که از کشتی‌های این کشور برای شرکت در مانور "کناره پاسیفیک" دعوت شده است.

این مانورها همزمان با افزایش تنش‌ها میان پکن و متحدان آمریکا همچون ژاپن و فیلیپین در خصوص حق مالکیت جزایر دریای چین شرقی و جنوبی برگزار شده است.

انتهای پیام

کد N403603

وبگردی