آفتاب

اوکراین، عراق و درگیری های غزه موضوع نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

اوکراین، عراق و درگیری های غزه موضوع نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا

تهران- ایرنا- وزرای امور خارجه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا فردا (سه شنبه) برای بررسی وضعیت اوکراین، عراق و درگیری ها در غزه در بروکسل گردهم می آیند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، این نشست به ریاست ˈکاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 9:30 دقیقه صبح به وقت بروکسل (12 ظهر به وقت تهران) در ساختمان ˈژوست لیپسˈ این شهر برگزار می شود.

نشست خبری بعد از گفت و گوهای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا برای ساعت 3:30 دقیقه بعد از ظهر (6 عصر به وقت تهران) برنامه ریزی شده است.

بر اساس این گزارش بررسی وضعیت بحرانی اوکراین مهم ترین دستور جلسه این نشست خواهد بود، که به دلیل سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هواپیمایی مالزی پنجشنبه گذشته (26 تیر/ 17 ژوئیه) با 298 سرنشین در شرق این کشور به رویارویی پیچیده تری بین غرب و روسیه تبدیل شده است.

در حالیکه کارشناسان معتقدند، هواپیما به دلیل اصابت موشک زمین به هوا سقوط کرده است، دولت و جدایی خواهان اوکراین هر یک دیگری را مسبب این حادثه دانسته اند. آمریکا و اتحادیه اروپا جدایی خواهان را مسئول این حادثه می دانند اما جدایی خواهان گفته اند که فاقد موشک زمین به هوا برای سرنگون کردن این هواپیما بوده اند.

بر اساس گزارشی از پایگاه اطلاع رسانی ˈای یو آبزرورˈ احتمال می رود وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در این نشست تحریم ها علیه روسیه را تشدید کنند. ˈفیلیپ هاموندˈ وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته گفت: ما با متحدان اروپایی خود برای تشدید تحریم ها علیه روسیه تلاش می کنیم.

ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس نیز روز گذشته و بعد از گفت و گوی تلفنی مشترک سران کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و هلند گفت که اروپا باید آماده اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه باشد.

عراق و وضعیت این کشور به دلیل درگیری با اعضای گروه تروریستی داعش از دیگر محورهای دستور جلسه نشست فردا شورای روابط خارجی اتحادیه اروپاست.

گروه تروریستی و تکفیری داعش با همکاری افراد وابسته به صدام دیکتاتور سابق عراق از اواسط خرداد ماه ( ژوئن) با حمله به ساختمان استانداری نینوا عملیاتی را در عراق آغاز کرد.

این گروه تروریستی در آخرین اقدام از سلسله اقدامات خود جمعه گذشته تهدید کرد مسیحیان ساکن موصل یا باید دین اسلام را بپذیرند، یا جزیه دهند و یا منطقه را ترک کنند و در غیر این صورت کشته خواهند شد.

در پی این تهدید که از سوی ابوبکر البغدادی سرکرده داعش انجام شد، هزاران خانواده مسیحی، از روز جمعه اقدام به ترک خانه های خود کردند.

همچنین درگیری های خشونت بار در نوار غزه و تلاش برای استقرار آتش بس در منطقه سومین محور گفت و گوهای وزرای خارجه اتحادیه اروپاست.

رژیم صهیونیستی در 13 روز گذشته با حمله وحشیانه به نوار غزه بیش از500 غیرنظامی فلسطینی را کشته و هزاران نفر دیگر را مجروح کرده اند.

نیروهای مقاومت فلسطینی به تلافی جنایات رژیم صهیونیستی تاکنون 14 نظامی این رژیم را به هلاکت رسانده و یکی از افسران بلندپایه صهیونیست ها را به اسارت گرفته است. روز گذشته (یکشنبه) خونین ترین روز غزه طی این مدت بود، زیرا در این روز تنها 121 فلسطینی کشته شدند.

بر پایه گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا، همچنین قرار است اشتون نشست کارگروه همکاری های اروپا با وزرای امور خارجه شرق اروپا را بعد از ظهر سه شنبه در بروکسل برگزار و روز چهارشنبه نیز نشست وزرای ˈآسه آن/ASEANˈ انجمن ملل آسیای شرقیˈ را ریاست کند.

اروپام**9157** 1337
کد N403532

وبگردی