آفتاب

ورود اولین انسان به «دروازه جهنم»/ تصاویر

 ورود اولین انسان به «دروازه جهنم»/ تصاویر

یک جهانگرد کانادایی نخستین کسی است که به عمق 30 متری گودال شعله‌‏ور «دوازه جهنم» در ترکمنستان که بیش از 40 سال در حال سوختن است، رفته و از نزدیک از این گودال منحصر به فرد بازدید کرده است.

پایگاه رسمی اینترنتی مؤسسه «نشنال جئوگرافی» در تازه‌‏ترین گزارش خود از گودال شعله‌‏ور «دوازه جهنم» در ترکمنستان اعلام کرد که «جورج کورونیس» محقق و جهانگرد کانادایی نخستین انسانی است که به عمق 30 متری این گودال که بیش از 40 سال در حال سوختن است، رفته است.
وی از نزدیک از این گودال منحصر به فرد بازدید و نمونه‌‏هایی از آن محل را نیز برداشت و مورد تحقیق قرار داده که تحقیقات وی نشان از وجود یک نوع باکتری دارد که در عمق 30 متری این گودال به حیات خود ادامه داده است.
وروداولین انسان به «دروازه جهنم»+تصاویر

این گزارش حاکی است: این سفر تا حدی توسط مجله نشنال جئوگرافی تأمین مالی شده و هدف از آن جمع‌‏آوری خاک عمق گودال و همچنین بررسی احتمال وجود موجودات در چنین شرایطی بوده ‏‏‏‏‌است.
تیم ماجراجوی کانادایی برای انجام این مأموریت در ترکمنستان اقدامات گسترده‌ای را انجام داده به ویژه دریافت مجوز و آماده سازی فنی سفر بیش از 1.5 سال ادامه داشته است.
وروداولین انسان به «دروازه جهنم»+تصاویر

این ماجراجوی کانادایی ضمن تشریح احساسات خود در زمان پایین رفتن به عمق گودال مذکور نوشته است هر قدر که در عمق این گودال فرو می‌رفتم صدای سوزش گاز نیز وحشتناک‌تر به نظر می‌سید.
پایگاه نشنال جئوگرافی همچنین درباره باکتری که همراه با خاک در عمق گودال مذکور در ترکمنستان بدست آمده، نوشت: این باکتری در هیچ جای دیگر دنیا دیده و کشف نشده‌ و در آن فضای گرم و غیر عادی برای خود یک اکوسیستم  درست کرده است.
وروداولین انسان به «دروازه جهنم»+تصاویر

این منبع افزود: کشف چنین باکتری از نظر آستوربیولوژیک خیلی مهم است زیرا آب و هوای برخی سیاره‌ها مشابه شرایط داخل گودال موسوم به دروازه جهنم در ترکمنستان است.
وروداولین انسان به «دروازه جهنم»+تصاویر
دروازه جهنم روی زمین

دروازه جهنم یکی از مکان‌های عجیب در ترکمنستان است که پس از 40 سال شعله‌ور بودن هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به خود جذب کرده است.
مناطق زیبای طبیعی در کنار سازه‌های بدیع انسانی جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در نقاط مختلف جهان به وجود می‌آورد.
این منظره که در نگاه اول بخشی از یک فیلم علمی‌ تخیلی به نظر می‌رسد از حمله بیگانگان به زمین ایجاد نشده بلکه دهانه‌ گودالی است که 43 سال پیش توسط زمین‌شناسان در صحرای قره‏قوم در منطقه موسوم به «دروازه» واقع در استان آخال ترکمنستان ایجاد شده، آتش گرفته و توسط مردم محلی دروازه جهنم نامیده شده است.
قطر این چاله بالغ بر 70 متر و عمق آن نیز بیش از 30 متر است و گاز طبیعی زیادی را تا به امروز هدر داده‏، اما دست‌‏اندرکاران صنعت گردشگری ترکمنستان در تلاش هستند که این چاله در حال آتش را به یکی از جاذبه‏‌های منحصر به فرد ترکمنستان تبدیل کنند.
جالب است که فقدان امکانات رفاهی، گردشگران خارجی را بیشتر برای بازدید به این محل جذب می‌‏کند و شرکت‌های توریستی محلی تنها با خودروهای شاسی بلند و جیپ مهمانان را به این محل می‌آورند و برخی امکانات سیار رفاهی را برای آنها فراهم می‌‏کنند.
دولت ترکمنستان قصد دارد با معرفی جهانی دروازه جهنم، آن را به جاذبه جدید گردشگری این کشور تبدیل کند.

دروازه جهنم به عنوان یک رویداد نادر زمین‌شناسی مکانی است که برای بیش از چهار دهه در آن آتش روشن بوده و بخار قرمز به آسمان می‌فرستد.
کد N403396

وبگردی