آفتاب
استاد دانشگاه بیت الحم در گفتگو با مهر:

ضعف سازمان ملل در حل بحران غزه مشهود است/بحران‎های داخلی اعراب اجازه حمایت از غزه را نمی دهد

ضعف سازمان ملل در حل بحران غزه مشهود است/بحران‎های داخلی اعراب اجازه حمایت از غزه را نمی دهد

دکتر عدنان مُسّلم عضو کمیته حقوق بشر فلسطین در گفتگو با خبرگزاری مهر، از ضعف سازمان ملل در متوقف کردن جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد.

حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه که در ابتدا با یوش جنگنده های این رژیم آغاز شده بود اکنون با حملات زمینی پیگیری می شود. شدت خشونت نظامیان رژیم صهیونیستی در این حملات به حدی است که شمار شهدای فلسطینی از مرز 500 نفر گذشته و در کمال تعجب سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی اقدام چندانی را برای متوقف کردن این خشونت ها انجام نمی دهند. در همین رابطه در گفتگو با دکتر "عدنان مُسّلم" به بررسی ابعاد مختلف این جریان پرداختیم.

مشروح مصاحبه با دکتر عدنان مسلم به شرح زیر است:

خبرگزاری مهر-سرویس بین الملل: با توجه به آنکه سازمان ملل متحد و شورای امنیت پاسخ مناسبی به جنایات اسرائیل نمی دهند آیا می توان گفت که اقداماتی همچون حملات رژیم صهیونیستی به غزه منجر به ضعیف شدن سازمان ملل می شوند؟

مطممئنا سازمان ملل در این موضوع خیلی ضعیف عمل کرد است. از سال 1948 سازمان ملل در حل مناقشات اعراب و اسرائیل و موضوعات مهمی همچون وضعیت بیت المقدس، پناهندگان، شهرک سازی ها، تعیین مرزهای نهایی، آب و دیگر مسائل ناتوان بوده و در نتیجه ضعف آن در ناتوانی برای حل بحران اخیر غزه کاملا مشهود است.

حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه درست در زمانی آغاز شد که رسانه های جهان بر روی بحران عراق متمرکز بودند، شما نقش جهان عرب در بروز فجایعی همچون حملات رژیم صهیونیستی به غزه را چطور ارزیابی می کنید؟

در جهان عرب و بویژه در کشورهایی همچون عراق، مصر،سوریه و لیبی و همچنین کشورهای دیگر به دلیل اینکه مشغول جریان های داخلی خود هستند نمی توانند از مردم غزه حمایت کنند و این یکی از مشکلات جهان عرب است.

دکتر عدنان مسلم در جمع دانشجویا و گردشگردان حاضر در بیت لحم

آیا با ورود حماس به جنگ با اسرائیل، دولت وحدت ملی که با حضور حماس و فتح شکل گرفته دستخوش تغییرات می شود؟

دلایل زیادی برای استقبال از روابط میان فتح و حماس و تشکیل دولت وحدت ملی وجود دارد و در بحران اخیر نیز این روابط می تواند کمک هایی به مردم غزه کند.

استاد دانشگاه بیت لحم پیشتر در گفتگو با خبرگزاری مهردر مورد راهبرد آتی غرب برای جهان عرب گفته بود: غرب و آمریکا به دنبال منافع خود خواهند بود و با توجه به تغییراتی که جهان عرب شاهد آن است هنوز کسی نمی داند که غرب با مسئله اعراب-اسرائیل به چه صورت برخورد خواهد کرد.

عضو "گروه دیدبان حقوق بشر فلسطین" درباره اینکه آیا این تغییرات جهان عرب و تحولات در حال انجام در عراق، مصر و دیگر کشورهای عربی در سیاست آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی تاثیری خواهد داشت؟ به مهر گفته بود: من درباره اینکه این تغییرات و خیزش مردم جهان عرب در دیدگاه های آمریکا در قبال اسرائیل تغییری ایجاد کرده و سبب می شود تا واشنگتن حامی اعراب شود تردید دارم و به این ترتیب "این مناقشه بی پایان" همچنان ادامه خواهد داشت.

-----------------------------

گفتگو از عبدالحمید بیاتی

کد N403265

وبگردی