آفتاب

حادثه مهد ستایش اولین‌وآخرین کودک‌آزاری استان نیست

حادثه مهد ستایش اولین‌وآخرین کودک‌آزاری استان نیست

یک دکتری جامعه‌شناسی در تحلیل حادثه کودک‌آزاری در مهد ستایش اظهار کرد: این اولین‌وآخرین کودک آزاری در اردبیل نیست.

«دکتر داوود عبداللهی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه حادثه مهد ستایش اولین‌ و آخرین مورد کودک‌آزاری در اردبیل نیست، اظهار کرد: محدوده و عمق نظارت در مهدهای اردبیل محدود و دلیل اصلی آن تعدد ماموریت‌های محوله و فقدان نیروی انسانی متخصص در مهد کودک و سازمان بهزیستی است.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری‌های مکرر و چندگانه بهزیستی و همچنین ارزیابی عملکرد مهدها در طول ماه، تصریح کرد: در غیر این صورت در سال‌های آینده باید منتظر مشکلات فراوانی در بین کودکانی بود که خروجی مهدکودک‌ها هستند، چراکه نسلی که در مهدهای ما تربیت و پرورش یافته و درگیر چنین مسائلی می‌شود، در پیچ و خم مسیر طولانی بررسی و نظارت و بروکراسی مخرب، گم می‌شود.

وی با اعلام اینکه "این هشدار و اخطار را باید جدی گرفت"، بر امر اطلاع‌رسانی رسانه‌ها به والدین تاکید و اظهار کرد: علاوه بر این توجه و نظارت جدی مسئولان بهزیستی مراکز استان‌ها در صدور مجوز برای متقاضیان این حوزه و پیگیری مستمر عملکرد آنها و نیز بکارگیری نیروی متخصص و متعهد بسیار الزامی است.

عبداللهی اظهار کرد: اکثر کسانی که در مهدها به عنوان خدمه و یا کودکیار استخدام می‌شوند، افراد غیرمتخصص‌اند. درحالی که داشتن تخصص در این زمینه ضروری است به طوری که در کشورهای مختلف بنا به اهمیت سلامت روانی و اخلاقی کودکان به عنوان نیروهای مولد فردا، نظارت جدی بر کار مهد کودک‌ها صورت می‌گیرد.

این دکترای جامعه‌شناسی افزود: بهزیستی به عنوان تنها متولی صدور مجوز مهد کودک‌ها با حجم ماموریت‌های تعریف شده مواجه است، به طوری که با تیم پرسنل و گروه‌های کاری آن همخوانی ندارد.

عبداللهی اضافه کرد: از طرف دیگر روند صدور مجوز طوری است که در سال‌های اخیر نظارت علمی و حرفه‌ای به شکل جدی روی آن اعمال نمی‌شود، به طوری که به عنوان یک جامعه‌شناس به جرات می‌توانم بگویم که تنها 20 درصد مدیران و صاحبان امتیازهای این مهدها مدرک تحصیلی تخصصی در حیطه علوم تربیتی و روانشنانسی مدیریت خانواده داشته و با مبانی تعامل با کودک و اصول کودکیاری چندان آشنا نیستند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای مهد کودک‌ها استانداردی تعریف شود، خواستار نصب دوربین‌های مدار بسته در مهدهای کودک شد و افزود: مهدهای اردبیل برای پیشگیری از وقوع کودک‌آزاری، به دستگاه‌های ثبت موارد تخلف و نابهنجاری‌های مختلف مجهز باشند، به طوری که محتوای این دوربین‌ها به صورت هفتگی از سوی کارشناسان بهزیستی رصد و در صورت مشاهده موارد تخلف برخورد جدی شود.

این جامعه‌شناس برگزاری کارگاه‌های مختلف از سوی بهزیستی برای مدیران و کادر مهدکودک‌ها را بسیار ضروری دانست و افزود: احراز شرایط کار و نیز صدور مجوز باید مشروط به گذراندن این دوره‌های کارورزی حین خدمت و قبل از تاسیس مهدکودک‌ها شود.

عبداللهی با اعلام اینکه از عوامل بهزیستی تا کادر مهد کودک خاطی و مسئولان مربوطه، همه در این حادثه مقصرند، تصریح کرد: امیدواریم با به صدا در آمدن این زنگ خطر مهم متوجه خطر بزرگی باشیم که در صورت غفلت آثار بسیار زیانباری برای فرد و جامعه دارد.

انتهای پیام

کد N402984

وبگردی