آفتاب

کمبود منابع آب از مهمترین مشکلات ایلام

کمبود منابع آب از مهمترین مشکلات ایلام

یک دانشجوی دکتری آب معتقد است: کمبود منابع آب از مهمترین مشکلاتی است که در سطح کشور و استان وجود دارد.

ابراهیم درویشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: استان ایلام نسبت به متوسط جهانی دارای منطقه خشکی است و بارندگی که در استان اتفاق می‌افتد از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نیست.

وی افزود: بیشترین مصرف آب در کشور مختص به بخش کشاورزی است که در ایلام بالاتر از متوسط کشوری و حدود 95 درصد از کل منابع آب استان در این بخش مصرف می‌شود. متاسفانه دیدگاه غلطی از نگاه کشاورزان در استان وجود دارد که در ایلام نسبت به کشور فراوانی آب وجود دارد و همیشه در فراوانی آب زراعت خواهند کرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: برای حل مشکلات پیش رو منابع آبی راهکارهایی وجود دارد که باید بخش تحقیقات با ارائه راهکارهای علمی و قابل اجرا به شکل جدی وارد شود و باید مشکلات را ریز به ریز مطرح و برای حل هر قسمت تحقیقات میدانی صورت گیرد و نتایج به شکل کاربردی در عرصه اجرایی شود.

درویشی با بیان اینکه برای بخش منابع آب استان سه حوزه فنی، اقتصادی و اجتماعی می‌توان متصور شد، افزود: در استان در هرسه حوزه مشکل داریم، در بخش فنی نیاز است که سیستم‌های آبیاری سطحی را بهینه‌ کنیم و در عین حال بر روش‌های نوین به شکل حساب شده کار کنیم و همواره این شیوه‌ها را برای برنامه‌های آینده مورد ارزیابی قرار دهیم که این موضوع به شکل جدی مورد توجه قرار گرفته است.

این مدرس دانشگاه افزود: باید نگاه اقتصادی به بخش آب استان داشته باشیم که می‌تواند در انتخاب گونه‌های کشت در بهره‌وری گونه‌ها و در بحث عملکرد به ازای هر مترمکعب آب مورد توجه قرار گیرد و بر اساس نتایج بدست آمده تصمیم‌گیری کنیم.

درویشی ادامه داد: در بخش اجتماعی که مهمترین مشکل در این قسمت است باید کار بیشتری انجام دهیم تا بتوانیم در کنار تلاش‌های فنی و اقتصادی پروژه‌ها، با رفع کردن موانع اجتماعی آنها حداکثر نتیجه را از آنها بگیریم.

این پژوهشگر تصریح کرد: امروزه بسیاری از پروژه‌ها و طرح‌ها در سطح کشور انجام می‌شود که به دلیل وجود مشکلات اجتماعی در حین اجرا یا در موقع بهره‌برداری باعث می‌شود نتیجه لازم از پروژه محقق نشود و حتی پروژه با شکست مواجه گردد.

وی خاطرنشان کرد: مطمئناً در آینده با تامین اعتبارات بیشتر، اجرای پروژه‌ها را می‌توان میسر کرد اما بخش‌های اجتماعی طرح‌ها که مربوط به اطلاع بهره‌برداران از نحوه اجرا و بهره‌برداری پروژه‌هاست برای متولیان اجرایی مشکل‌ساز خواهد بود و همت بیشتری را می‌طلبد.

این دانشجوی دکتری آب با بیان اینکه مشکل دولت در آینده، مشکل اجتماعی پروژه‌هاست، خاطرنشان کرد: در همه مراحل اجرای پروژه‌ها در قبل، حین و بعد از بهره برداری همراهی مردم لازم است. بهره‌برداران به‌جای تشکیل تعاونی‌ها و شرکت‌ها برای مدیریت و بهره برداری از پروژه‌ها همچنان چشم به دست دولت دارند که این خود موجب شکست طرح می‌شود. در بعضی از پروژه‌های اجرا شده به دلیل عدم توجه بهره‌برداران در نحوه استفاده و بهره‌برداری از پروژه مورد نظر کارایی لازم در این پروژه‌ها دیده نمی‌شود.

انتهای پیام

کد N402859

وبگردی