آفتاب

پوروشنکو از اعزام ماموران سازمان ملل به اوکراین استقبال کرد

پوروشنکو از اعزام ماموران سازمان ملل به اوکراین استقبال کرد

مسکو- ایرنا- پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین اعلام کرد: اعزام ماموران غیرنظامی سازمان ملل به کشورش در پیشبرد تحقیقات بین المللی درباره چگونگی سقوط هواپیمای مسافری مالزیایی تاثیر قابل توجهی دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، پوروشنکو روز دوشنبه در گفت و گوی تلفنی با تونی آبون نخست وزیر استرالیا از آبوت به خاطر ابتکار عمل ارایه پیش نویس قطعنامه به شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر حمایت از تحقیقات بین المللی درباره سقوط هواپیمای مسافری در دونتسک و درخواست اعزام ماموران غیرنظامی این نهاد بین المللی به اوکراین تشکر کرد.

رییس جمهوری اوکراین افزود: در صورت تصویب سریع این قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، اعزام ماموران غیرنظامی این سازمان می تواند در تضمین امنیت تحقیقات بین المللی مربوط به چگونگی سرنگونی پرواز ام اچ 17 و نیز دسترسی کارشناسان به محل وقوع حادثه تاثیر به سزایی داشته باشد.

ایتارتاس در همین حال به نقل از یک مقام آگاه در دفتر مرکزی سازمان ملل خبر داد که نشست شورای امنیت این سازمان برای رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه پیشنهادی استرالیا برای اعزام ماموران این نهاد به خاک اوکراین برنامه ریزی شده است.

پیش نویس قطعنامه پیشنهادی هیات نمایندگی استرالیا به شورای امنیت سازمان ملل که امروز به رای گذاشته می شود بر ضرورت حمایت از انجام تحقیقات بین المللی بی طرفانه و جامع درباره حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی مبتنی بر اصول بین المللی حاکم بر بخش هوانوردی غیرنظامی تاکید می کند.

در پیش نویس این قطعنامه همچنین از شبه نظامیان شرق اوکراین درخواست شده است که ضمن نظارت بر محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی از انجام هر گونه اقدامی که به شواهد موجود در صحنه آسیب بزند، خودداری کرده و امکان دسترسی امن، کامل و آزادانه را به محل وقوع حادثه فراهم آورند.

در پیش نویس قطعنامه ارایه شده از سوی استرالیا به شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین به سرنگونی هواپیمای مسافربری اشاره و بر ضرورت محاکمه کشتار سرنشینان و خدمه آن تاکید شده است.

یکی دیگر از نکات مهم این پیش نویس درخواست از تمامی دولت ها و بازیگران منطقه ای برای خودداری از هر گونه اقدام تهاجمی علیه هواپیماهای مسافربری می باشد.

ایتارتاس به نقل از یک مقام آگاه در دفتر مرکزی سازمان ملل اعلام کرد که روسیه در متن اولیه پیش نویس ارایه شده از سوی هیات نمایندگی استرالیا به شورای امنیت سازمان ملل اصلاحاتی را پیشنهاد کرده است اما هنوز مشخص نیست که این اصلاحات در پیش نویس منظور شده باشد.

یک فروند هواپیمای مسافری بویینگ 777 به شماره پرواز ام اچ 17 که از آمستردام هلند عازم کوالالامپور بود، بعد از ظهر پنجشنبه هفته گذشته در 60 کیلومتری مرزی روسیه و در خاک اوکرلاین سقوط کرد که بر اثر آن تمامی 298 سرنشین و خدمه این هواپیما کشته شدند.

گفته می شود که هواپیما در اثر شلیک یک موشک زمین به هوا سرنگون شده است و با توجه به سقوط آن در منطقه مورد مناقشه دولت اوکراین و شبه نظامیان جدایی طلب طرفدار روسیه، کی یف و مسکو همدیگر را به سرنگونی هواپیمای یاد شده متهم می کنند.

اروپام/518 ** 1064
کد N402823

وبگردی